برگزیده ها

مازندمجلس: دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق‌شهروندی گفت: کاهش هشت سال سن مدیریت در کشور کمک می‌کند ما به صلاحیت‌ها و شایستگی های جوانان اعتماد کنیم؛ درست همان طور که در دوران انقلاب و جنگ هم به جوانان اعتماد کردیم، وقت آن رسیده که نسل اول انقلاب مدیریت را به جوانان بسپرند.

مازندمجلس:  شهیندخت مولاوردی در همایش حقوق شهروندی دختران اظهار کرد: در هفته زن بسیار از حضرت زهرا(س) صحبت می‌شود، شناسایی ایشان هم سهل و هم سخت است. در طول سالیان به ما از ایشان گفته‌اند؛ اما آیا ما همه ابعاد ایشان را شناخته‌ایم؟ با توجه به ابزارها و امکانات این عصر باید این ماموریت را به اتمام برسانیم، از جمله درس‌هایی که می توانیم به آن اشاره کنیم نوع دوستی ایشان یا دگر دوستی است.
وی در ادامه با اشاره به رابطه مستقیم حقوق اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی توضیح داد: در کنار منشور حقوق شهروندی از مسئولیت هم سخن می گوییم. هم تکلیف داریم تا حقوق انسانی و شهروندی ما محقق شود و هم مسئولیتی در مقابل جامعه داریم، این حق و مسئولیت جامعه را پیش می‌برد.
مولاوردی با بیان روایتی از بخشندگی و گشاده رویی حضرت زهرا(س) نسبت به همنوعان خود گفت: این مثال ها نشان می‌دهد که ما مقابل فقر، بیماری و حتی بزه کاری هم نوعانمان مسئول هستیم. آنچه بر خود می پسندی بر دیگران بپسند و بالعکس آن یک اصل اخلاقی است.
وی با بیان اینکه باید از سیره اخلاقی دینی برای جامعه امروز استفاده کنیم گفت: باید ببینیم چه گونه می توانیم آموزه های دینی خود را با زبان جوانان برای جامعه امروز بازگو کنیم. در این صورت مجالی به دست می آید برای منطبق کردن آموزه ها با امور اجتماعی .
دستیار ویژه رئیس جمهور ابراز عقیده کرد: ساز و کار منظمی داریم که هر وزیری دستیار ویژه  حقوق شهروندی دارد که با دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در ارتباط هستند . به نظرم باید ایده ای به صورت طراحی مسابقه داشته باشیم تا ببینیم درک و فهم دانش‌آموزان از حقوق شهروندی چیست .
وی با بیان اینکه «باید دید حقوق شهروندی به چه معنا است» یادآور شد: این تلقی ممکن است به وجود بیاید که حقوق شهروندی شامل روستایی ها نمی شود، در حالی که این اصلا درست نیست، هر فردی در هر جامعه ای اعم از کوچک و بزرگ از زمانی که حقوق دیگران را رعایت می‌کند ،حقوق خودش را طلب می‌کند و مسئولیت هایی دارد و شهروند به حساب می آید.
مولاوردی گفت: من در شوراهای دانش ‌آموزی دیدم که می تواند مسئولیت پذیری را برای دانش آموزان ایجاد کند تا در قالب این تشکل ها انجام کار تیمی و تشکلی را تمرین کنیم. ما در بازی های فردی ورزشی هم موفق تر از بازی های تیمی هستیم باید از کودکی کار تیمی را تمرین کنیم.
وی در ادامه این سخنرانی گفت که نباید ایستاد تا قهرمان و ناجی بیاید و حقوق شهروندی را تحقق ببخشد، بلکه باید این مسیر را از خود شروع کرد.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه «باید از دولت و مسئولین نسبت به رعایت حقوق شهروندی طلب کنیم» گفت: اول آموزش، بعد مطالبه گری و بعد شفافیت در اجرای حقوق باعث می شود که ما به سمت حکم رانی خوب حرکت کنیم.
وی در تاکید اهمیت نقش آموزش وپرورش گفت: باید آموزش ها را از سنین پایین داشته باشیم. تا این مفاهیم را به عنوان فرهنگ خود درونی کنیم. یک تا دو نسل طول می کشد که حقوق شهروندی به یک فرهنگ تبدیل شده است. امیدواریم با برنامه ریزی و قدم هایی که بر می داریم آینده بهتری داشته باشیم.
مولاوردی خاطر نشان کرد که صدا و سیما، نهاد های مدنی و اجتماعی و نهادهای آموزشی باید به آموزش های مستقیم و غیر مستقیم حقوق شهروندی کمک کنند تا مشارکت معنا دار جوانان اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: کاهش هشت سال سن مدیریت در کشور کمک می کند ما به صلاحیت ها و شایستگی های جوانان اعتماد کنیم ، همان طور که در دوران انقلاب و جنگ هم به جوانان اعتماد کردیم. الان وقت آن رسیده که نسل اول انقلاب مدیریت را به جوانان برسد. اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان بدهد تا چه میزان این طرح موفق بوده است.
دستیار ویژه رئیس جمهور اظهار کرد: با توجه به وضعیت مدیریتی کشور رئیس جمهور تاکید دارند جوانان، زنان و اقلیت های دینی در مدیریت کشور حضور داشته باشند.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: تک تک مواد حقوق شهروندی از طریق رئیس جمهور به همه وزارت خانه ها ابلاغ شده است. رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی پیوستی به احکام وزرا در این راستا ارائه داده اند و سالانه رئیس جمهور هم باید به مردم در حوزه حقوق شهروندی گزارشی ارائه کنند. گزارش ملی اقدامات تهیه شده و به زودی ارائه می شود.
وی افزود: امسال فقط گزارش دریافت کردیم اما سال دیگر مورد به مورد مواد حقوق شهروندی را بررسی می کنیم و دستگاه های برتر و کم کار معرفی می شوند.
مولاوردی با طرح این سوال که «شکاف نسلی یا گسست نسلی چیست »گفت: وقتی در دوبرهه تاریخی دو نسل زندگی می کنند تجربه متفاوتی دارند، اما ما تحولات سریع اجتماعی را داریم می بینیم که خود همین بر دامن زدن شکاف نسلی کمک می کند. اولین قدم برای کاهش این گسل این است که آن را به رسمیت بشناسیم. این وضعیت محصول گذر از جامعه سنتی به دوران مدرنیته است که هم نیمه پر و هم نیمه خالی دارد. باید هر دو را در نظر گرفت و متناسب با آن پیش برویم .
وی در همین راستا تصریح کرد: مهم این است که سیاستمداران ما با یک مواجهه اصولی مجموعه راهبردهای کارامد را پیگیری کنند. در این صورت می توانیم پاسخگوی نیازمندی های مشروع جوانان شویم. اگر غیر از این باشد شاهد سرخوردگی نسل جوان خواهیم بود.کشور ما وارد مرحله نهایی توسعه یعنی مدرن سازی فرهنگی شده است. در این مرحله که بسیار حساس است همه باید در خروج از این وضعیت به کمک هم بیایم، تا به جامعه ای برسیم که حقوق همه افراد جامعه تمام و کمال محقق شده است، در این مسیر انتظار داریم همه به هم کمک کنیم.
مولاوردی گفت: مجموعه اقدامات و برنامه هایی که در دست کار است این امید را می دهد که در مسیر افزایش امید اجتماعی قدم های مناسبی برمی داریم.
وی‌در پایان خطاب به دانش آموزان حاضر در همایش گفت: من در شبکه های اجتماعی فعال هستم و می دانم شماها هم فعال هستید. بیاید و نظر بدهید و با ما در ارتباط باشید، از پیشنهادها و راه حل هایتان استقبال می‌کنم.

شهروندی جامعه جمهور جوانان اجتماعی داریم کار مولاوردی مسئولیت دستیار آموزش وضعیت اینکه مستقیم باشیم ارائه اعتماد همایش ادامه توانیم مدیریت بیاید گزارش تاکید فرهنگ برنامه دارند راستا اقدامات مجموعه مرحله اولین سخنرانی انقلاب کردیم گزارشی دوران آموزه اشاره دوستی پذیری بسیار اظهار دختران صلاحیت شایستگی مقابل هستیم رعایت می‌کند آموزان ارتباط ببینیم دیگران اخلاقی امروز تمرین