برگزیده ها

مازندمجلس: ادارات امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی هستند که جنبش حماس برای ایجاد پایگاه موشکی در جنوب لبنان برای استفاده از آن در صورت وقوع جنگ جدید در نوار غزه برنامه‌ریزی کرده این درحالی است که جنبش حماس این اخبار را تکذیب کرده است.

مازندمجلس:  الشرق الاوسط گزارش داد: منابع امنیتی در تل‌آویو مدعی شدند: این طرح ۱۴ ژانویه به دنبال تلاش برای ترور محمد ابوحمزه حمدان، برادر اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان در شهر صیدا واقع در جنوب لبنان فاش شد.

خودروی حمدان در انفجار منهدم شد و منازل اطراف آن نیز از شدت انفجار آسیب دید اما حمدان توانست از خودرو بیرون بیاید با این حال پایش آسیب دید. در آن زمان همگان توافق داشتند که اسرائیل پشت این عملیات بوده است یکی به دلیل روش انجام عملیات و دوم به دلیل پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل بر فراز صیدا در زمان وقوع انفجار.
تحقیقات درخصوص ترور حمدان نشان داد که دو افسر اسرائیلی که یکی از آن‌ها زن بوده عملیات را انجام دادند. زن اسرائیلی بمب را در داخل ماشین وی کار گذاشته بود.
همچنین تحقیقات نشان داده که برخی از مزدوران محلی با اسرائیلی‌ها همکاری کرده‌اند که یکی از آن‌ها محمد ح. است که به ترکیه فرار کرد و بعدا در آنجا بازداشت شد.
به دنبال تحقیقاتی که حزب الله لبنان درباره حادثه انجام داد مشخص شد که محمد حمدان اخیرا به پست بسیار مهمی در حماس دست یافته و از سوی اسرائیل تحت پیگرد بوده است. بعد از چند روز از زمان تلاش برای ترور، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماسی که نمی‌خواهد از غزه به اسرائیل حمله کند با مشکل در کرانه باختری مواجه شده برای همین جهت ایجاد خط درگیری جدید در جنوب لبنان تلاش می‌کند.
منابع اطلاعاتی غربی و عربی مدعی هستند که حمدان مسؤول این طرح بوده برای همین نقشه ترورش کشیده شده بود. این طرح در اسرائیل به "جبهه شمالی حماس" نامیده شده است.
نداف ارگمان، رئیس اطلاعات کل اسرائیل سال میلادی گذشته از طرح حماس در لبنان با هدف ایجاد یک پایگاه خبر داده بود. وی گفته بود که هدف تلاش برای انبار مقادیر زیادی از موشک‌ها و شلیک آن به سمت اسرائیل در زمان جنگ است. یعنی اگر جنگ دیگری میان اسرائیل و حماس در غزه رخ داد این گروه بتواند اسرائیل را با گشودن جبهه دومی در لبنان و مجبور کردن حزب الله به ورود به جنگ به چالش بکشد.
براساس ادعای منابع سازمان اطلاعات غرب، جنبش حماس زیرساخت خود را در جنوب لبنان بدون اطلاع حزب الله ایجاد و برای مخفی نگه داشتنش از حزب الله تلاش زیادی کرده است. گفته شده حماس از اردوگاه‌های آوارگان در صور و صیدا استفاده می‌کند.
این منابع مدعی هستند که حماس در گمراه کردن حزب الله و مخفی نگه داشتن اقداماتش از این حزب موفق شده است. دستگاه امنیت داخلی حزب الله بعد از تحقیقات با اینکه به این نتیجه رسید که اسرائیل پشت ترور حمدان بوده اما طرح مخفیانه حماس را نیز فاش کرد.
مسؤولان اسرائیلی مدعی‌اند، بعد از کشف بازی دوگانه حماس مذاکرات سختی میان دو طرف صورت گرفته است. رهبران حزب الله از جمله سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب به رهبران حماس اعلام کرده‌اند که هرگز نمی‌پذیرند به جایگاهشان لطمه وارد شود و هرگونه اقدامی علیه اسرائیل از لبنان باید ابتدا با موافقت آن‌ها باشد.
این درحالی است که یکی از مسؤولان جنبش حماس اخبار رسانه‌های اسرائیلی درباره تأسیس زرادخانه تسلیحات موشکی در جنوب لبنان برای پاسخ به تجاوزات اسرائیل را تکذیب کرد.
این مسؤول تأکید کرد: این اخبار برای ایجاد دودستگی میان حماس و حزب الله است. روابط ما ممتاز است و از داخل خاک فلسطین با اسرائیل مقابله می‌کنیم. ما به لبنان احترام می‌گذاریم و در امور داخلی‌اش مداخله نمی‌کنیم.
این مسؤول گفت: جنبش حماس هیچ گونه اقدام نظامی خارج از فلسطین انجام نمی‌دهد و از آغاز نیز حتی یک گلوله از خارج فلسطین شلیک نکرده است.
اسرائیل لبنان حمدان منابع ایجاد اسرائیلی عملیات آن‌ها مسؤول انفجار فلسطین تحقیقات درباره زیادی اطلاعات مسؤولان اخبار کار زرادخانه رهبران می‌کند گزارش ادعای تکذیب کرده‌اند موشکی اعلام دنبال