برگزیده ها

مازندمجلس: معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد، سوریه از تهدیدات هراسی ندارد و در برابر آنها ایستاده است و در نبرد با تروریسم پیروزی‌هایی کسب کرده است، کسی که ما را تهدید می‌کند، در واقع به گروه‌های تروریستی اطمینان می‌بخشد تا با خیال آسوده به کشتار غیرنظامیان ادامه دهند.

مازندمجلس:
به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در مقر وزارت خارجه در جمع خبرنگاران گفت: تبلیغات دروغین و تهدیداتی که رهبران کشورها به آن متوسل شده‌اند با هدف ایجاد ترس و وحشت انجام می‌شوند و جامعه جهانی می‌داند که آنها دروغ می‌گویند.
مقداد اظهار داشت: ما در سوریه به چنین حرف‌های پوچی که تنها باعث افزایش کینه و گمراهی می‌شوند و گرایش‌های خصمانه صاحبانش را نشان می‌دهند، عادت کرده‌ایم، کسانی که هفت سال را در برابر وحشیانه‌ترین حمله تروریستی جهان که از سوی آمریکا، کشورهای غربی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حمایت می‌شود، مقاومت کردند، دیگر از هیچ سخنی نمی‌ترسند.
معاون وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هیات‌های سازمان ملل اجازه بازدید از رقه برای اطلاع‌یابی از وضعیت انسانی آن را می‌یابند یا نه، تاکید کرد: سوریه از تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی برای سفر به رقه و آغاز تحقیقاتی گسترده درباره کشتاری که ائتلاف ضد داعش در شهر رقه مرتکب شده و ارائه نتایج آن به نهادهای بین المللی انسانی، حمایت می‌کند و خواستار تشکیل این کمیته است.
وی افزود: ما در این راستا تلاش می‌کنیم و از سازمان ملل و دبیرکل آن می‌خواهیم با این درخواست موافقت کنند و امیدواریم که کشورهای عضو شورای امنیت نیز با این پیشنهاد موافق کنند تا جامعه جهانی شاهد جنایتی که آمریکا در قالب ائتلاف غیر قانونی‌اش در سوریه مرتکب شده،‌ باشند.
این مسئول وزارت خارجه سوریه در ادامه گفت: تمامی کسانی که برای مردم سوریه اشک می‌ریزند حتی یک کلمه از جنایات ائتلاف ضد داعش در شهر رقه، شهری که به شکل کامل نابود شده نگفتند، در برخی گزارش‌های سازمان ملل آمده است، میزان تخریب‌ها در رقه به ۹۵ درصد می‌رسد و برخی اجساد هنوز زیر آوار هستند.
مقداد در ادامه تصریح کرد، آیا آمریکا و همپیمانانش در ائتلاف ضد داعش یک لقمه نان به شهر رقه رساندند؟ آیا زخمی‌ها را درمان کردند؟ و یا مین‌ها را خنثی کردند؟ تمامی اینها در برابر دیدگان اعضای شورای امنیت و مسئولان نهادهای بین المللی انجام می‌شوند و هیچکدامشان جرات ندارند حتی کلمه‌ای در این مورد به زبان بیاورند.
مقداد تاکید کرد: جنایاتی که آمریکا در سوریه مرتکب شده، جنایات ضد بشری و جنایات جنگی است و آمریکا در تمامی مناطق سوریه مرتکب جنایاتی شده است.
وی درباره قطعنامه شماره ۲۴۰۱ شورای امنیت نیز اظهار داشت: در این قطعنامه توقف درگیری‌ها در سوریه خواسته شده است و ما موافق این مساله هستیم و طرفی که همچنان به درگیری‌ها ادامه می‌دهد و شبانه‌روز دمشق را بمباران می‌کند، گروه‌های تروریستی مسلح هستند،‌ دمشق با این قطعنامه همکاری کرده و در ادامه نیز در زمینه اجرای آن همکاری خواهد کرد زیرا به دنبال مبارزه با اقدامات تروریستی بوده و این یکی از اصول روشن آن است.
معاون وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه قربانیان واقعی در طول سه روز گذشته غیرنظامیان شهر دمشق بودند، از خبرنگاران دعوت کرد از مرکز پزشکی و جراحی دمشق بازدید کنند تا ببینند که این مرکز همانند دیگر مراکز شهری بمباران شده و آثار بمباران‌های بی هدف در محله‌های دمشق را ببینند.
مقداد با اشاره به اقدام سوریه برای گشایش گذرگاه‌هایی ویژه خروج غیرنظامیان تاکید کرد: اقدامات ارتش سوریه و همپیمانانش و تمامی کسانی که از عملیات مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنند، هرگز پیش از پایان یافتن تروریسم متوقف نخواهند شد به ویژه اینکه کسانی که از نرسیدن کمک‌های بشردوستانه به غوطه شرقی رنج می‌برند، فرزندان کشورمان هستند.
این مسئول سوری درباره گذرگاه انسانی که برای خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی تعیین و ایجاد شد و اینکه آیا این گذرگاه برای مدت یک ماه برقرار خواهد بود یا نه و آیا راهکار دیگری وجود دارد به ویژه که گروه‌های مسلح در طول شش روز گذشته مانع از خروج غیرنظامیان شده‌اند، گفت: مردم ما در غوطه شرقی گروگان‌هایی در دست تروریست‌ها هستند و رسانه‌های غربی اگر می‌خواهند صداقت خود را ثابت کنند، باید درباره آنها صحبت کنند، ما گذرگاه‌های امنی را ایجاد کرده و با پیشنهاد آتش‌بس پنج ساعته روس‌ها موافقت کردیم.
وی افزود: اکنون ما شاهد تناقضی در عملکرد سازمان ملل و کشورهای غربی هستیم، آنها ندای کمک به حل مسالمت‌آمیز بحران‌ها را سر می‌دهند اما در واقع تلاش می‌کنند کمک‌ها را به دست مجرمان و قاتلانی که مزدوران خودشان در سوریه هستند، برسانند، به همین دلیل باید اطمینان یافت که این کمک‌ها به دست شهروندان سوری می‌رسد.
مقداد ادامه داد: سوریه تلاش کرد ۴۶ کامیون حامل کمک‌های انسانی را به دست ساکنان دوما و دیگر مناطق غوطه برساند اما گروه‌های تروریستی با وجود آتش بس هم از هدف قرار دادن کاروان‌های امدادی و اتوبوس‌های حامل تجهیزات پزشکی دست بر نداشتند.
مقداد درادامه مسئولان آمریکا، انگلیس و فرانسه را که از این گروه‌های تروریستی حمایت کرده و به مردم جهان دروغ می‌گویند، مسئول این مسایل دانست و درباره اردوگاه الرکبان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آنجا گفت: سوریه در صورت وجود تضمین‌هایی برای رسیدن کمک‌ها به دست ساکنان آنجا و نه تروریست‌ها، از ورود کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه الرکبان حمایت می‌کند.
سوریه مقداد آمریکا درباره حمایت تروریستی خارجه مرتکب ادامه تاکید کسانی کشورهای انسانی اینکه تمامی کمک‌های کار جنایات گروه‌های غیرنظامیان ائتلاف امنیت می‌کند کمک‌ها قطعنامه بشردوستانه مسئول شورای می‌شوند معاون ایجاد گذشته پزشکی اقدامات همکاری بمباران ببینند مبارزه شده‌اند ساکنان اردوگاه الرکبان وزارت تروریست‌ها هستیم خبرنگاران گذرگاه تروریسم درگیری‌ها برابر می‌دهند پیشنهاد موافق موافقت افزود نهادهای المللی بازدید اظهار می‌گویند جنایاتی مناطق جامعه مسئولان کردند؟ جهانی می‌رسد همپیمانانش تشکیل