برگزیده ها

مازندمجلس: مقامات آلمانی واکنش خشمگینانه و انتقاد آمیزی را به تهدیدات ترامپ مبنی بر قراردادن تعرفه‌های گمرکی روی واردات خودرو از اتحادیه اروپا نشان دادند.

مازندمجلس:
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا در عرصه جنگ تجاری شمشیر خود را از رو بسته و اعلام کرده که می خواهد روی واردات خودرو از اروپا و فولاد و آلومینیوم تعرفه های گمرکی بالا قرار دهد.
ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را به‌ترتیب 25 و 10 درصد تعیین خواهد کرد.
وی گفت: ما بزرگترین شرکت‌های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به‌دلیل سیاست‌های تجاری بد و توافق‌های تجاری با دیگر کشورها با آنها به‌روش وحشتناکی رفتار شده است.
البته ترامپ هنوز جزئیاتی درباره این تصمیم خود را اعلام نکرده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا استثنائاتی برای واردات از برخی کشورهای مشخص می‌تواند وجود داشته باشد.
ترامپ در پاسخ به انتقادهای جهانی به این تصمیم خود روز جمعه اظهار داشت: وقتی کشوری میلیاردها دلار را در تجارت با برخی کشورها از دست می‌دهد جنگ‌های تجاری آسان و پیروزی در آن ساده است.
ترامپ همچنین از تصمیماتش برای قراردادن تعرفه های گمرکی بالا روی واردات خودرو در صورت اقدامات انتقامجویانه اتحادیه اروپا که می تواند به شدت برای اروپا آسیب زا باشد سخن به میان آورده است.
این اظهارات ترامپ با واکنش های شدید بین المللی روبرو شده و انتقادهای فروانی را بخصوص از طرف مقامات اروپایی به دنبال داشته است.
به نوشته روزنامه آلمانی "هندلزبلات" آلمان، دونالد ترامپ، می خواهد بی رحمانه به طرح تعرفه های گمرکی بالا روی واردات کالا پایبند باشد. وی بر این باور است که استثنائاتی برای متحدانش در این باره نباید وجود داشته باشد. حالا از برلین هم انتقادات شدیدی متوجه آمریکا شده است.
ترامپ روز یکشنبه در واکنش به انتقادهای شدید داخلی و خارجی به این تصمیمات خود در پیامی توئیتری اظهار داشت که ما تقریبا در همه قراردادهای تجاری بازنده هستیم. دوستان و دشمنان ما سال های زیادی از آمریکا سوء استفاده کرده اند. صنعت فولاد و آلومینیوم ما مرده است. حالا زمانی برای دگرگونی است.
وزیر اقتصاد آلمان به تهدیدات ترامپ مبنی بر قراردادن تعرفه های بالا روی واردات خودرو از اروپا واکنش نشان داده و درباره عواقب دراز مدت این گونه تصمیمات ترامپ هشدار داده است.  
وی در مصاحبه‌ای با روزنامه "دی ولت" آلمان تصریح کرد که  همواره بیشتر این مسئله خود را نشان می دهد که سیاست اول آمریکای ترامپ این کشور را بیشتر در مسیر انزوا قرار می دهد حتی در صورتی که در کوتاه مدت موفقیت هایی را نشان دهد، تاثیرات دراز مدت آن هم برای آمریکا و هم برای دیگر کشورها منفی است.
بسیاری از صنایع خودرو سازی آلمان هم نگران تصمیمات تعرفه ای ترامپ هستند.
یک سخنگوی شرکت خودروسازی بی ام و آلمان روز گذشته اعلام کرد که ما شرایط را با دقت مورد ارزیابی قرار می دهیم اما در حال حاضر نمی خواهیم اظهار نظر بیشتری کنیم.
ترامپ روز گذشته وزیر تجارت و مشاور عالی امور تجاری خود را به نمایندگی از خود به اجرای چندین نمایش تلویزیونی فرستاد تا انتقادها علیه طرح های تعرفه گمرکی خود را رد کند.
"منفرد وبر"، از سیاستمداران باند پایه حزب سوسیال مسیحی آلمان و رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا هم تهدیدات ترامپ علیه صنعت اتومبیل اروپا را غیر قال قبول ارزیابی کرده  و آن را شدیدا مورد انتقاد قرر داده است. وی البته هم زمان درباره اقدامات متقابل سختگیرانه از طرف اروپا هشدار داده است.
وی تاکید کرد که ما باید درواشنگتن به دنبال شریکی بگردیم تا بتوانیم روند اقتصاد حمایتی ترامپ را متوقف کنیم. مسئله اقدام از روی واقع نگری و نه احساسات مطرح است. رودر رویی های تجاری آسیب های گسترده ای برای همه ما دارند.
وبر البته این موضع گیری رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که ترامپ را به اقدامات متقابل سختگیرانه تهدید کرده بود را رد کرده و گفت: ما به جای تکیه بر یک رویکرد رویارویی مستقیم باید به سمت کشورهایی که به همین میزان تحت تاثیر این گونه تصمیمات ترامپ قرار گرفته و از آن دلسرد هستند روی آوریم. ما به یک شبکه جهانی برای تجارت و شراکت نیاز داریم. تنها به این صورت است که می توانیم حتی الامکان به بیاری از انسان ها در زمینه رفاه اقتصادی سود برسانیم. وقتی ترامپ دیوارهایی می سازد اروپا هم باید پل هایی با شرکای دیگر بسازد.
  "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: ما بیکار نخواهیم نشست تا ببینیم چگونه صنعت ما از طریق اقدامات غیرمنصفانه آسیب دیده و هزاران جایگاه شغلی در اروپا در معرض خطر قرار گیرد.
یک سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم این مسئله را آشکارا اعلام کرده است که "ما سریع، سخت و به‌ صورت مناسب به این مسئله واکنش نشان می دهیم".
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هم چندی پیش درباره وقوع یک جنگ تجاری بین کشورهای عضو ناتو به آمریکا هشدار داد.
وی تاکید کرد که چنین جنگ تجاری نه به نفع آمریکایی ها و نه به نفع اروپاییان است.
زیگمار گابریل همچنین درباره عواقب محدودیت های تجاری آمریکا برای آلومینیوم و فولاد هشدار داده و بدون اینکه از قدرت جهانی دیگری نام ببرد گفت: وقتی دو نفر با هم دعوا می کنند نفر سومی خوشحال می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که ترامپ درباره این تصمیم خود بازنگری کند. گابریل تاکید کرد: ما باید همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا از وقوع یک جنگ تجاری جلوگیری کنیم.
گابریل تصمیم ترامپ مبنی بر قراردادن تعرفه برای فولاد و آلومینیوم را طرحی دانست که هیچ گونه توجیه قابل درکی برای آن وجود ندارد. به گفته وی ترامپ با این اقدام خود هزاران جایگاه شغلی در اروپا را به خطر می اندازد. اتحادیه اروپا باید قاطعانه به این اعلان ترامپ واکنش نشان دهد.
ترامپ اروپا تجاری آمریکا تعرفه آلمان واکنش آلومینیوم واردات درباره اقدامات اتحادیه اعلام فولاد مسئله تصمیم هشدار تصمیمات گابریل خودرو گمرکی کمیسیون البته تهدیدات اقتصاد تاکید قراردادن صنعت تجارت جهانی انتقادهای کشورها اظهار سختگیرانه متقابل کار جایگاه زیگمار هزاران ارزیابی اقدام همچنین کشورهای استثنائاتی داریم دونالد اظهارات دنبال سخنگوی بیشتر عواقب روزنامه گذشته