برگزیده ها

مازندمجلس: جلایی‌پور با بیان اینکه «دولت موازی در این کشور قدرت و امکانات دارد» گفت: عده‌ای بعد از این رخ دادها، ماجرای درویش‌ها که خوابیده بود را زنده کردند و قدرت نمایی کردند. استادی را گرفتند و گفتند خودکشی کرده است. صدا و سیما مرتب می‌گفت جاسوس و عضو شبکه بزرگی بوده است اما باید به مردم می‌گفت که ما بررسی می کنیم چه گونه خودکشی کرده است.

مازندمجلس: حمیدرضا جلایی‌پور در همایش اصلاحات؛ چالش‌ها، راهکارها و چشم‌انداز با محوریت «اصلاحات و نظریه عدالت» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، با اشاره به بخش مردمی اعتراضات دی ماه سال ۹۶ اظهار کرد: جنبش سال ۸۸ جنبشی مدنی و شهری بود؛ اما جنبش اعتراضی ۹۶ تا بین ۶۰ تا ۸۰ شهر هم رفت و جنبش اعتراضی بزرگی بود. 
به گزارش نامه نیوز جلایی‌پور افزود: عده‌ای هم بودند که تاکید داشتند آتش بزنند و عکس هم بگیرند. رسانه‌هایی مثل من و تو و بی بی سی هم نشانشان می داد. بعدا معلوم شد برخی از این‌ها سابقه دار هم هستند.
این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: درباره اینکه ماهیت این اعتراضات چه بود می‌توان گفت اعتراض مردمی همراه با خشونت و با همراهی فضای آنلاین بود. می‌شود گفت اعتراض دیده نشدگان بود.
وی در تبیین اعتراض دی ماه 96 گفت:تعاریف واژه های تحلیلی موجود با الگوی اعتراضات اخیر منطبق نیست. انقلاب ملی یا کلاسیک  چند ویژگی دارد که این اعتراضات آن ویژگی ها را نداشت. در انقلاب کلاسیک همه یک حرف می زنند، سازمان دهی دارد. رهبری دارد. اما اعتراضات دی ماه حرکت منسجمی نبود.
جلایی‌پور با اشاره به ایده خود مبنی بر اعتراض آمیز بودن بستر جامعه ایرانی، گفت: من در مقاله‌ای نوشته‌ام جامعه ایران همیشه اعتراضی است. اما من می‌گویم دلیل شروع اعتراضات دی ماه «شوخی بد» بود. در جلوی حرم امام رضا(ع) عده‌ای خواستند علیه روحانی شعار بدهند؛ اما به یک ربع نرسید شعارها تغییر کرد. عامل بعدی رواج اعتراضات شکل ورود شبکه‌های اجتماعی به این موضوع بود.
جلایی‌پور با بیان اینکه «دولت موازی در این کشور قدرت و امکانات دارد» گفت: عده‌ای بعد از این رخ دادها، ماجرای درویش‌ها که خوابیده بود را زنده کردند و قدرت نمایی کردند. استادی را گرفتند و گفتند خودکشی کرده است. صدا و سیما مرتب می‌گفت جاسوس و عضو شبکه بزرگی بوده است اما باید به مردم می‌گفت که ما بررسی می کنیم چه گونه خودکشی کرده است.
این عضو حزب اتحاد ملت همچنین گفت :ما فکر می‌کردیم اپوزوسیون ایران دموکرات‌ها هستند اما «آمدنیوزها» می‌گفتند بزنید، بکشید و آتش بکشید.
جلایی پور گفت: تنها راه باقی مانده «راه اصلاحات» است. من قبول دارم جریان اصلاحات هم باید اصلاح شود اما اصلاحات در ایران کار سختی است. باید طرف مقابل را اصلاح کرد. به جای اینکه حرف‌های گنده بزنیم بعد از اعتراضات باید به دولت کمک کنیم که اقتصاد را در سال‌های آینده بهبود ببخشد. بهبود و کارآمد کردن چتر حمایت دولت از اقشار ضعیف یک موضوع مهم است که باید به این موضوع توجه کرد.
وی همچنین گفت: این صدا و سیما دارد جامعه را تخریب می‌کند. موفق ترین برنامه این صدا و سیما برنامه‌های طنزش است که همان‌ها جامعه را تکه تکه می‌کند. دستگاه نظارت استصوابی جامعه را به سمت نخبه گرایی نمی‌برد. باید اصلاحات را در جریان مقابل انجام دهیم.
جلایی‌پور در بخش دیگری از این همایش با بیان اینکه «اصلاحات بر توسعه سیاسی تاکید ویژه‌ای داشت» گفت: اینکه گفته می‌شود جریان اصلاحات به دنبال عدالت اجتماعی نبود درست نیست. کارنامه‌اش در این حوزه سیاه سیاه یا سفید سفید نیست؛ اما تلاش خود را کرده است. در مورد عدالت قضایی هم همواره صحبت کرده، آنقدر در این باب سخن گفته شد که الان در مورد مرتضوی، فشار وارد می‌شود که چرا حکمش اجرا نمی شود. بنابر این نمی‌شود گفت اصلاح‌طلبان به فکر عدالت نبودند.
وی در ارتباط با رشد اندیشه‌های سیاسی در جریان اصلاحات گفت: عبدی که رفت لانه جاسوسی را گرفت، به مرحله ای رسید که برای کتابی که در مورد عدالت و آزادی نوشت ۱۰ ماه انفرادی و پنج سال زندان گرفت. نمی شود گفت که اصلاح طلبان امروز همان چپ‌های بیست سال پیش هستند.
وی افزود: موضوع رفراندوم مطرح شد جوری که انگار باید اصلاح طلبان را کنار گذاشت، فکر می‌کنند شیره اصلاحات کشیده شده و اصولگراها به درد نمی‌خورند.
اعتراضات اصلاحات جلایی‌پور جامعه اینکه عدالت جریان موضوع اصلاح بکشید اعتراض عده‌ای کار می‌کند اعتراضی انقلاب ویژگی می‌گفت بهبود سیاسی طلبان مقابل همچنین خودکشی اتحاد اجتماعی مردمی خواستند روحانی بدهند؛ بزنید می‌گفتند منسجمی آمدنیوزها نرسید شعارها بزرگی افزود اشاره همایش تغییر تخریب تاکید