برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سابق کمیسیون اصل نودم مجلس با انتقاد نسبت به اطلاع‌رسانی نکردن قوه قضاییه درباره سه پرونده ارسالی مجلس درباره رئیس دولت‌های نهم و دهم گفت: توقع افکارعمومی این است که درباره نتیجه بررسی پرونده‌ها و محکومیت‌ها اعلام نظر شود تا مردم هم بدانند که این رفتارهایی که انجام می‌شود؛ رفتارهای غیرمنطقی است تا هم قوه قضاییه را برای صدور حکم تحت تأثیر قرار دهد و هم به‌نوعی زیر سؤال ببرد.

مازندمجلس: محمدعلی پورمختار، رئیس سابق کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ضمن بی‌اطلاعی از ممنوع‌الخروجی محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم تاکید کرد که خطاب قرار دادن رئیس قوه قضاییه به‌وسیله او نباید تاثیری در برخورد با او داشته باشد.
رئیس سابق کمیسیون اصل نودم مجلس با انتقاد نسبت به اطلاع‌رسانی نکردن قوه قضاییه درباره سه پرونده ارسالی مجلس درباره رئیس دولت‌های نهم و دهم گفت: توقع افکارعمومی این است که درباره نتیجه بررسی پرونده‌ها و محکومیت‌ها اعلام نظر شود تا مردم هم بدانند که این رفتارهایی که انجام می‌شود؛ رفتارهای غیرمنطقی است تا اینکه هم قوه قضاییه را برای صدور حکم تحت تأثیر قرار دهد و هم به‌نوعی زیر سؤال ببرد.
 
*اخباری مبنی بر ممنوع‌الخروجی احمدی‌نژاد منتشرشده است، با توجه به اینکه شما در دوران بررسی پرونده‌های مرتبط با رئیس دولت‌های نهم و دهم در مجلس رئیس کمیسیون اصل نود بوده‌اید، فکر می‌کنید که این ممنوع‌الخروجی به دلیل کدام‌یک از پرونده‌های او است؟
 
برفرض صحت، من نمی‌توانم بگویم که به کدام پرونده ارتباط دارد. بالاخره ایشان مجموعه‌ای از پرونده‌ها را دارد و به‌صورت غیرحضوری هم بررسی‌شده و قوه قضاییه از کم و کیف احکام صادرشده هم اطلاع‌رسانی نکرده است. بر همین مبنا شایسته است که هم یک اطلاع‌رسانی انجام شود تا مردم مطلع شوند که بالاخره به این پرونده‌ها رسیدگی شده است و اگر حکمی صادرشده چه حضوری و چه غیرحضوری مردم و افکارعمومی از آن مطلع شود.
 
*یعنی شما هم از کم و کیف قضایا مطلع نیستید؟
 
به مجلس اطلاع رسانی نشده است. به هر حال باید مشخص باشد که در این قضایایی که رخ‌داده چه برخوردی با ایشان شده است. همچنین افرادی که در کنار او هستند و پرونده یا پرونده‌هایی دارند هم به همین ترتیب باید عمل شود. البته برخی به‌وسیله سخنگوی قوه قضاییه اطلاع‌رسانی شده است اما این توقع افکارعمومی است که درباره محکومیت‌ها اعلام نظر شود و مردم هم بدانند که این رفتارهایی که انجام می‌شود رفتارهای غیرمنطقی است تا هم قوه قضاییه را برای صدور حکم تحت تأثیر قرار دهد و هم به‌نوعی زیر سؤال ببرد.
 
*فکر می‌کنید پرونده‌ها به جریان افتاده است که احمدی‌نژاد ممنوع‌الخروج شده یا به دلیل نامه‌ها و صحبت‌هایی که اخیرا داشته، این اتفاقات رخ‌داده است؟
 
پرونده‌ها هست و این رفتارها هم خود به‌نوعی پرونده است. به‌طور قطع به یقین از قوه قضاییه توقع جدی داریم که رفتارهایی ازاین‌دست اتهام زدن‌ها، نشر اکاذیب، تشویش اذهان همه این‌ها را رسیدگی کند و تبعیضی هم نباشد. یک‌صدم این صبحت ها را اگر کسی مطرح کند، قوه قضاییه فورا عکس‌العمل نشان می‌دهد و یا یک نماینده مجلس حتی یک‌صدم این صحبت‌ها را مطرح کند، احضار می شود. موضوع این است که نسبت به ایشان هیچ تفاوتی نیست، همه در برابر قانون یکسان هستند لذا توقع می‌رود که قوه قضاییه رسیدگی کند.
چون ایشان ازنظر روانی رئیس قوه قضاییه را خطاب قرار داده است نباید مانعی برای بررسی موضوع شود و رئیس قوه قضاییه در این قضیه بخواهد ملاحظه داشته باشد. رفتار ایشان در حال حاضر ساختارشکنانه است و بعضی از صحبت‌هایی که مطرح می‌کند از زبان دشمنان شنیده می‌شود.
 
* احمدی‌نژاد  چهار پرونده داشته و به قوه قضاییه ارسال‌شده اما سرنوشت آن‌ها مشخص نشده است. دلیل این‌که قوه قضاییه شما و مجلس را از سرنوشت این پرونده ها مطلع نمی‌کند را در چه چیزی می دانید؟ آیا اصلاً این پرونده‌ها بررسی نشده است؟ یا روند را طی می‌کنند اما در اطلاع‌رسانی مشکل است؟
 
رسیدگی که می‌شود اطلاع‌رسانی هم انجام شد و آقای احمدی‌نژاد هم در دادگاه حاضر نشد. اما هر چیزی هست قوه قضاییه وظیفه رسیدگی دارد حتی اگر به‌صورت غیابی باشد. اگر هم اعتراضی صورت نگرفت طبیعتا نتیجه باید قطعی و نهایی شود. باید حداقل به مجلس که به‌عنوان شاکی مطرح است اطلاع‌رسانی شود و من دلیلی برای اطلاع‌رسانی نکردن قوه قضاییه در این خصوص نمی‌بینم.
 
*دلیل این اطلاع‌رسانی نکردن و در سکوت خبری ماندن قضایای اطراف رئیس دولت‌های نهم و دهم را در چه چیزهایی  می‌دانید؟
 
من اطلاعی ندارم اما دلیل، دلیل موجهی نیست چون شاکی آن مجلس است و باید قاعدتاً اطلاع به شاکی داده شود.
 
*اگر ممنوع‌الخروجی به دلیل همین پرونده‌ها باشد فکر می‌کنید احتمال دارد در لغو عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام مؤثر باشد؟

آن سمت را که کسی نمی‌تواند معلق کند، چه دادگاه و چه غیر دادگاه در این موضوع مؤثر نیستند. این دست خود مقام معظم رهبری است.
 
*اما در کل اگر این پرونده‌ها ملاک قرار گیرد با توجه به اعتراض‌هایی که گفته می‌شود برخی از اعضای مجمع هم نسبت به عملکرد او داشته‌اند در معلق شدن عضویت او تاثیرگذار باشد؟
 
این تشخیصی است که مقام معظم رهبری دارند و مصلحت‌هایی است که ایشان بر مبنای آن تصمیم می‌گیرند.

منبع: اعتمادآنلاین
قضاییه مجلس اطلاع‌رسانی پرونده‌ها احمدی‌نژاد پرونده بررسی رسیدگی دولت‌های درباره ممنوع‌الخروجی کمیسیون می‌کنید رفتارهایی کار دادگاه به‌نوعی عضویت موضوع نکردن رهبری افکارعمومی صادرشده غیرحضوری سرنوشت به‌صورت بالاخره صحبت‌هایی دارند رخ‌داده یک‌صدم اطلاع بدانند نباید نتیجه به‌وسیله تشخیص نماینده احضار محکومیت‌ها اعلام اینکه تأثیر غیرمنطقی رفتارهای پورمختار پرونده‌های