برگزیده ها

مازندمجلس: یک جاسوس پیشین روس پس از تماس با ماده‌ای ناشناخته به بیمارستانی در جنوب انگلیس منتقل شده و حال وی وخیم گزارش شده است.

مازندمجلس:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، شبکه بی بی سی و رسانه‌های انگلیسی روز گذشته در گزارشی اعلام کردند سرگئی اسکریپال- ۶۶ ساله- عامل دوجانبه سابق روس که در انگلیس زندگی می‌کند و در بزرگترین عملیات تبادل جاسوس‌ها میان آمریکا و روسیه از زمان جنگ سرد حضور داشت، روز یکشنبه گذشته به دلیل تماس با ماده‌ای مشکوک که پلیس آن را "ماده ناشناخته" اعلام کرده است، بی هوش و به بیمارستان منتقل شد و حال وی وخیم است.
 

 
همراه با اسکریپال یک زن نیز به دلیل تماس با این "ماده ناشناخته" به بیمارستانی در شهر سالزبری واقع در جنوب انگلیس منتقل شده است. پلیس منطقه ویلتشایر می‌گوید سرگئی اسکریپال و خانم ۳۰ ساله‌ای که همراه وی بوده و احتمالا آشنای همدیگر هستند، دچار جراحت ظاهری نشدند، اما آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. پلیس بعد از این حادثه برای چند ساعت ممنوعیت ورود و خروج به محل حادثه را اعمال و تحقیقات در این باره را آغاز کرد.

اسکریپال سرهنگ سابق در اطلاعات نظامی روسیه سال ۲۰۰۶ به اتهام جاسوسی برای انگلیس به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود. اما بعد از تبادل جاسوس‌ها بین آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۰ به وی پناهندگی در انگلیس اعطا شد. هدف قرار گرفتن اسکریپال به این شیوه مشابه اقدام علیه الکساندر لیتوینکو جاسوس سابق دیگر روس بود که در سال ۲۰۰۶ بعد از تماس با ماده رادیو اکتیو پولونیوم در لندن به قتل رسید.
اسکریپال انگلیس روسیه آمریکا ناشناخته منتقل حادثه جاسوس‌ها تبادل اعلام سرگئی دوجانبه جاسوس گذشته