برگزیده ها

مازندمجلس: در حالی که جنجال‌ها در تونس درباره سفر وزیر کشور به عربستان ادامه دارد، برخی منابع عربستانی تاکید کردند که این سفر در چارچوب طرح مشترک عربستان و امارات برای بازگرداندن بن علی به قدرت انجام شد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ابهامات سفر اخیر لطفی براهم، وزیر کشور تونس به عربستان و دیدارش با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و تعداد دیگری از مسئولان عالی‌رتبه ریاض، جنجال‌هایی را در تونس به راه انداخت که همچنان ادامه دارند،‌ به ویژه که دو طرف از پرداختن به برنامه‌های این سفر خودداری کرده و تنها به بیان جزئیاتی اندک از این دیدار اکتفا کردند.
براهم درباره این سفر گفت، در این دیدار روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
یک کاربر عربستانی توئیتر مشهور به "مجتهد" که از چهره‌های نزدیک به مقامات عربستانی است، با انتشار چند توئیت تلاش کرد علت این سفر را توضیح دهد.
مجتهد توئیت کرد، لطفی براهم پیش از اینکه به عنوان وزیر کشور منصوب کرد، فرمانده گارد ملی، ارگان مسئول مبارزه با تروریسم بود.
او با اثبات شایستگی خود به مقام وزارت ایفا یافت. تونس از دهه هشتاد مدعی پیشگامی در مبارزه با تروریسم بود و رهبران تونس بارها تکرار کردند که آنها به عربستان خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها را آموزش دادند.
اما پس از بهار عربی و حضور جنبش النهضه به محافل سیاسی این جنبش از سوی سه کشور عربستان، امارات و مصر از حامیان بهار عربی خوانده شد.
پس از آن بحران اخیر هوایی با امارات پیش آمد و مشکلات در این کشورها را بیشتر کرد.
این کاربر عربستانی توئیتر نوشت، رهبران سیاسی حامی زین العابدین بن علی (رئیس‌جمهور مخلوع تونس) تلاش می‌کنند فضا را تلطیف کنند اما عربستان و امارات دوست دارند کشورهای ضعیف را به زانو در آورند به همین دلیل این دو کشور در سفرهای منطقه‌ای اخیر سیسی جایی نداشتند.
این رهبران سیاسی در تیم بن علی بوده و از دو راه به دنبال کسب منافع برای عربستان هستند یکی همکاری با بن علی که در عربستان سکونت دارد و دیگری کنار زدن ادعای برتری تونس در مبارزه با تروریسم و تظاهر به این امر که می‌توان از عربستان که خود را پیشگام این راه می‌خواند، آموخت و میزبان هیات‌هایی غربی برای یادگیری راه‌های مبارزه با تروریسم بود.
از طرف دیگر "مجتهد" تاکید کرد، حاکمان عربستان همچنان به بازگشت بن علی به قدرت در تونس امیدوار هستند آنها برنامه‌های رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی را آغاز کردند تا مردم تونس را قانع کنند که زندگی در سایه دولت بن علی بسیار بهتر از شرایط کنونی است عربستان و امارات از نفوذ مالی خود در تونس برای آماده کردن مردم جهت بازگشت بن علی به قدرت استفاده می‌کنند.
لطفی براهم از جمله چهره‌هایی است که در این برنامه مشارکت دارد.
آخرین رسوایی براهم پیش از انتصاب به عنوان وزیر کشور، دست داشتن در یک عملیات تروریستی نمایشی بود که با حمایت عربستان و امارات برای توجیه افزایش سرکوب‌ها و گسترش استقرار نیروهای امنیتی در این کشور و بیان خطرات اسلام گراها و در آخر سهولت بخشیدن به بازگشت بن علی به قدرت اجرا شد.
مجتهد افزود: براهم به جای اینکه برکنار شده و محاکمه شود، برای جلب رضایت عربستان و امارات به مقام وزارت ارتقا یافت، اما جرم بزرگتر براهم تن دادن به فشارهای عربستان و امارات برای شنیدن توجیهات بن علی از تبعیدگاهش بود.
در حالی که با ایجاد کانالی محرمانه با عربستان و امارات بهتر از هر کسی از سرکوب اسلام گراها آگاه بود، به نظر می‌رسد که رایزنی‌ها کافی نبوده و عربستان بر مصاحبه شخصی با بن علی اصرار دارد تا به این ترتیب او شرایط را با جزئیات توضیح دهد. به همین دلیل مدت این سفر طولانی شد و دو طرف تلاش کردند که بر دیدار پادشاه عربستان و وزیر امور خارجه که گویا وزیر کشوری است که به نمایندگی رئیس‌جمهور آمده سرپوش سیاسی بگذارند.
مجتهد در ادامه دلیل دیگری برای طولانی شدن سفر براهم به عربستان آورد و نوشت، براهم با برنامه‌های "موفق" عربستان برای مبارزه با تروریسم آشنا شود و گویا وزیر کشور تونس در سفر اخیرش به عربستان دوره‌ای آموزشی را گذراند.
تاکنون چهار بار حکم حبس ابد برای بن علی صادر شده و به ۱۹۷ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به ارزش ۲۱۳ میلیون دینار تونس (۸۵ میلیون دلار) محکوم شده است.
ریاض تاکنون از تحویل بن علی خودداری ورزیده است.
عربستان براهم امارات مجتهد مبارزه تروریسم سیاسی عربستانی رهبران بازگشت دیدار برنامه‌های دیگری کار رئیس‌جمهور میلیون تاکنون طولانی گراها شرایط امنیتی اسلام توضیح دارند ادامه همچنان پادشاه خودداری کاربر عنوان اینکه توئیت توئیتر وزارت