برگزیده ها
معاون سیاسی وزارت کشور: به احزاب به عنوان زینت‌المجالس نگاه می‌شود

مازندمجلس: رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: درصورتی که احزاب واقعی در کشور شکل بگیرد و قدرت را در دست داشته باشند اعتراض ها، تظاهرات ها و اجتماع ها، حزب حاکم را زیر سوال می برند و تبدیل به یک مساله امنیتی برای نظام نمی شوند.

مازندمجلس: اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور در نشست مشترک مجلس، وزارت کشور و خانه احزاب برای تدوین پیش نویس قانون جدید احزاب با اشاره به عدم موفقیت احزاب در جمهوری اسلامی ایران گفت: قبل از اصلاح قانون، باید این تفکر و باور شکل بگیرد که بدون وجود احزاب سیاسی، کشور قابل اداره نیست. اگر قرار باشد که حزب برای کسب قدرت تلاش نکند، انگیزه ای برای حزب باقی نمی ماند.
معاون سیاسی وزارت کشور در ادامه گفت: در شرایط فعلی احزاب نقشی در شکل گیری دولت ها ندارند و بیشتر به عنوان زینت المجالس و زینت الایام به آنها نگریسته می شود.
جبارزاده افزود: در نبود احزاب سیاسی،‌ مجلس ما به یک مرکز تولید قانون تبدیل شده است و معیار کارآمدی مجالس ما تعداد طرح ها و قوانین است در حالی که هیچ کدام از آنها دلیل بر خوب بودن یک مجلس نیست. ریشه حوادث دی ماه چیزی جز عدم ایفای نقش توسط احزاب نبود.
معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: درصورتی که احزاب واقعی در کشور شکل بگیرد و قدرت را در دست داشته باشند اعتراض ها، تظاهرات ها و اجتماع ها، حزب حاکم را زیر سوال می برند و تبدیل به یک مساله امنیتی برای نظام نمی شوند. 

سازو کارهای متناسب با قانون اساسی برای احزاب سیاسی طراحی کنید

حسین کمالی، رییس خانه احزاب ایران نیز در این نشست گفت: قانون اساسی ما از ظرفیت های خوبی برخوردار است و برای اداره جامعه کاملاً کارآمد است.
رییس خانه احزاب با تاکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه به احزاب سیاسی گفت: امروز باید سازوکارهای متناسب با قانون اساسی کشور برای احزاب سیاسی طراحی کنیم.
نظر لاریجانی درباره اصلاح قانون احزابهمچنین کاظم جلالی  با اشاره به وضعیت نظام حزبی در ایران گفت: دموکراسی بدون تحزب قاعدتاً معنایی ندارد. 
وی در بیان مزایای تقویت فرهنگ حزبی نیزگفت: رشد تفاهم، مدارا و فهم نظرات یکدیگر منوط به گسترش فعالیت احزاب می باشد.
جلالی نقش احزاب در دموکراسی و مردم سالاری را با اهمیت و ماهوی دانست و تصریح کرد: بدون وجود احزاب در یک کشور نمی توان ادعا کرد که دموکراسی کاملی در آن کشور وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظام‌مند نبودن احزاب در ایران موجب ایجاد مشکلات عدیده ای شده و لذا کسانی را که در صحنه سیاست حزبی فعالیت می کنند باید به عنوان جهادگران عرصه تحزب و تشکل های سیاسی نامگذاری کرد.
رییس مرکز پژوهش ها در ادامه گفت: آقای لاریجانی رییس مجلس تاکید ویژه ای بر اصلاح قانون احزاب و تشکل های سیاسی در راستای تسهیل و تقویت احزاب داشته اند که این جلسه نیز در راستای بازنگری و بهبود قانون احزاب تشکیل شده است.
در این نشست همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در نشست و اعضای خانه احزاب به ارائه نظرات خود در خصوص مشکلات و مسائل احزاب پرداخته و بر ضرورت بازنگری قانون احزاب سیاسی تاکید کردند.
در پایان این نشست مقرر شد کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، وزارت کشور و خانه احزاب ایران تشکیل شود تا پیش نویس طرح قانون جدید احزاب سیاسی را بررسی، اصلاح و تکمیل نماید.
طرح جدید فعالیت احزاب در هفت فصل و در جلسات متعددی با حضور اساتید و کارشناسان دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.

احزاب سیاسی قانون مجلس کار اصلاح معاون اسلامی وزارت اساسی دموکراسی تاکید عنوان پژوهش شورای فعالیت مجلس شورای اسلامی بازنگری راستای نمایندگان نمایندگان مجلس مشکلات کارشناسان تشکیل ضرورت اداره ادامه بگیرد اشاره جبارزاده تبدیل متناسب نظرات تقویت لاریجانی طراحی سیاست