برگزیده ها

مازندمجلس: یک خبرنگار فرانسوی می‌گوید وزیر خارجه فرانسه در سفر به تهران، انتظار داشته حداقل یک موضع کلی از ایرانیان در خصوص توقعات موشکی اروپا ببیند ولی در این مسیر، همه گام‌های وزیر فرانسوی به درهای بسته ختم شده است.

مازندمجلس: «فرانس کلمانسو» خبرنگار شبکه خبری «یوروپ 1» که هر روز صبح، جوانب یک مسئله بین‌المللی را برای مخاطبان این شبکه می‌شکافد، این هفته به سراغ سفر یک روزه «ژان ایوه لودریان» وزیر خارجه فرانسه به تهران رفت.
کلمانسو در ابتدای این برنامه گفت که موضوع اصلی مذاکرات با مقامات ایرانی، نقش این کشور در سوریه، برنامه موشکی ایرانیان و سیاست‌های ایران در یمن و لبنان بوده است؛ این خبرنگار اروپایی البته اذعان کرده که «هیچ‌کس از این سفر انتظار نتایج ملموس برای آرام کردن شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نداشت؛ هدف از این سفر، صرفاً ترسیم خطوط قرمز و سخن گفتن با زبانی صریح بود.»
این خبرنگار فرانسوی در ادامه بدون اشاره به منابع خود، از جو حاکم بر مذاکرات گفته است؛ کلمانسو گفته که وزیر خارجه فرانسه، اقدامات ایرانیان را تقبیح و حتی محکوم کرده و این بار به تهدید ایرانیان به اعمال تحریم‌های جدید هم روی آورده است.
فرانس کلمانسو از نحوه متفاوت مذاکره وزیر خارجه فرانسه با مقامات مختلف ایران هم این چنین گفته: «در مذاکره با «دریابان شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی که از دوستان نزدیک رهبر عالی ایران است، طرفین در هیچ زمینه‌ای به توافق نرسیدند. یکی از حاضرین گفته که این دو مرد (امیر شمخانی و لودریان) همدیگر را مانند دو بوکسور زدند.»
این خبرنگار فرانسوی می‌افزاید: «در دیدار با وزیر خارجه ظریف، از خشونت جو (حاکم بر مذاکرات) کاسته شده بود ولی محتوا کماکان قاطعانه ارائه شد. فقط (در مذاکرات) با رئیس‌جمهور روحانی بود که وزیر فرانسوی توانست چند زمینه مشترک پیدا کند.»
خبرنگار فرانسوی خارجه مذاکرات کلمانسو مذاکره ایرانیان لودریان فرانسه شمخانی مقامات بین‌المللی برنامه فرانس