برگزیده ها

مازندمجلس: حسین ملائک در خبر آنلاین نوشته است : آقای ظریف وزیر امور خارجه روز 13 اسفند در کمیسیون سیاست خارجه مجلس حاضر و طبق گزارش آقای نقوی حسینی سحنگوی این کمیسیون به 19 سئوال طرح شده توسط 14 نفر از اعضای این کمیسون پاسخ داد نتیجه آنکه تعدادی قانع و تعدادی نیز قانع نشدند . این خبر در اغلب خبر گزاری ها با تیتر های جذاب و هیجانی انعکاس یافت.

مازندمجلس: برای درک بهتر شرایط زمانی که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به مجلس شورای اسلامی احضار شده است را مرور کنیم:
1- آمریکا برنامه جهانی وسیعی علیه ایران تدارک دیده است. از یک طرف با فشار بر اروپا بدنبال جداسازی آنها از برجام و از طرف دیگر کنگره این کشور قوانین سخت گیرانه تری را در حال تصویب دارد تا تحریم های جدیدی را برای ایران به ارمغان آورد.
2- مقامات این کشور هر از گاهی بر طبل تغییر رژیم در ایران می زنند و با در نظر گرفتن برخی از تحولات داخلی احتمال آغاز یک جنگ هیبریدی علیه ایران دور از انتظار نیست.
3- آمریکا در خال تثبیت حضور خود در سوریه است و اخیرا مستقیما عملیاتی علیه نیروهای موتلف با دولت سوریه در دیرالزور انجام داد که به کشته شدن حداقل 100 نفر از نیروهای روسی حاضر در صحنه منجر شد . احتمالا خساراتی نیز به نیروهای ایرانی وارد آمده است.
4- اسراییل کمپین ضد ایرانی دیگری را علیه ایران با لابی یهودیان آمریکا در سراسر جهان پیگیری می کند . آقای نتان یاهو در 13/12 96 در آمریکاست تا با ترامپ برنامه دیگری برای ایران و منطقه تدارک ببینند.
5- عربستان عزم خود را برای یک درگیری تمام عیار با ایران جزم کرده است و حاضر به هیچگونه مذاکره ای هم نیست . رهبر دوفاکتو این کشور محمد بن سلمان در 13/12/ 96 به قاهره سفر کرده است و قبل از آغاز سفر خود نیز بر مواضع ضد ایرانی خود تاکید کرده است.
6- ترکیه در همین روز عملیاتی علیه نیروهای ائتلاف با دولت سوریه آغاز کرده است.
7- قرار است سازمان انرژی اتمی باردیگر در همین روز تشکیل جلسه داده و در مورد ایران و برجام گزارشی قرائت نماید .8- یک روز بعد از جلسه مجلس قرار است وزیر خارجه فرانسه در 14/12 96 به ایران سفر نماید و مسائل متن و حاشیه این سفر برای آینده سیاسی ایران در منطقه اهمیت دارد.
با این شرایط وقتی وزیر خارجه به مجلس احضار می شود نمایندگان محترم و عساره های این ملت چه سئوالاتی را باید با ایشان طرح نمایند؟ سئوالات زیر در گزارش سخنگوی این کمیسیون آمده است:
 حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات: چه اقدامی توسط وزارت امور خارجه در مقابل ربایش فرهنگی حکیم نظامی از سوی دولت آذربایجان انجام داده است و چه تضمینی وجود دارد که از این نوع اتفاقات رخ ندهد؟
 سوال بعدی آقای پژمانفر : عملکرد وزارت خارجه در مقابل اصرار کنسولگری عراق نسبت به صدور ویزا در زمان اربعین از طریق دفاتر غیرقانونی چه خواهد بود؟
 سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران: چرا اقدامات شایسته‌ای برای حضور پررنگ بانوان ممتاز و متخصص در جایگاه‌های ارشد وزارت خارجه صورت نگرفته است؟
 نقوی حسینی با اشاره به سوال فلاحت‌پیشه نماینده مردم گیلان غرب : بسته ماندن مردم مرزهای استان کرمانشاه آثار زیان‌باری به منافع ملی کشور وارد کرده است؛ چرا وزارت امور خارجه در این رابطه اقدام نمی‌کند؟
 آقای سید علی ادیانی سوال خود را درباره علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه ۹ گانه از سوی مقام معظم رهبری و شرایط مندرج در مصوبه مجلس را مطرح کرد.
 آقای مرادی نماینده مردم قروه درباره علت عدم تبدیل قطعنامه 598 به معاهده فی مابین دولت عراق و ایران را سوال کرد.  سوال آقای محمود زاده نماینده مردم مهاباد هم درباره دلایل سستی و عدم رسیدگی دولت به وضعیت ملوانان کشتی سانچی بود و در این حادثه که کشتی بعد از 8 روز غرق شد، در حالیکه چینی‌ها کشتی خود را مدیریت می‌کردند اما رئیس جمهور 6 روز بعد و وزیر خارجه 4 روز بعد وارد قضیه شدند.
 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوال دهم و یازدهم از سوی کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات هم گفت: این نماینده درباره وجود 260 زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان و عدم تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای حل این مشکل سوال کرد.  نقوی حسینی تاکید کرد: سوال بعدی آقای کریمی قدوسی هم درباره ماهیت باند «نیویورک» و نقش آقای ظریف در شکل‌گیری این باند بود که تلاش می‌کرد راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند، که باز هم این نماینده از پاسخ وزیر قانع نشد.
 آقای علیرضابیگی نماینده تبریز هم سوال خود را مبنی بر اینکه علت بلاتکلیفی برخی از سفارتخانه‌ها و عدم حضور سفرا در حوزه ماموریتی، دخالت برخی افراد صاحب نفوذ در معرفی سفیر که عدم توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور را به دنبال داشته است چیست؟ را طرح کرد که آقای ظریف بیان کرد که حمید ناطق نوری 4 سال مشاور بنده بوده و در اداره کل اروپا کار کرده و توانمندی‌های لازم را داشت اما با مشکل روبه‌رو شد که آن هم حل نشد. انتخاب ناطق نوری ارتباطاتی با نسبت وی با حجت‌الاسلام ناطق نوری نداشته و ایشان هم هیچ دخالتی در این انتخاب نداشته‌اند، همچنین حمید ناطق نوری شخصا اعلام انصراف کرده است و وی مشکلی برای سفیر شدن ندارد اما بیگی از پاسخ‌های ظریف قانع نشد.
بی ربط بودن تمام سئوالات به شرایط حاکم بر سیاست خارجی کاملا واضح و مبرهن است و بعید است در هیچ جای دنیا چنین تعاملی بین نمایندگان مجلس و و زیرخارجه آن کشور باشد . تنها یک سئوال نزدیک به صواب است آن هم طرح علت نبود سفیر در سفارتخانه هاست که تازه آنچه مد نظر نماینده مجلس است حمایت از فرد خاصی است که به هر دلیلی نتوانسته اعزام شود و نه موضوع مهمی چون بی سفیر بودن بیش از پنجاه نمایندگی سیاسی ایران در جهان .
با مطالب فوق می توان براوردهای زیر را داشت:
 مجلس در جریان هیچ اموری نیست و برایش هم مهم نیست. مجلس درک کرده که وزارت خارجه در جریان هیچ امور مهمی نیست . بنابر این مسائل صنفی خود را دنبال می کند. مجلس و وزارت خارجه هردو برایشان شرایط بین المللی مهم نیست و هریک برنامه خاص خود را دارند. چرا که اگر وزارت خارجه شخصیت خود را حفظ می کرد در این شرایط که در مقدمه به ان اشاره شد خود را در مقابل چنین سئوالاتی قرار نمیداد و از همه مهمتر وزیر خارجه در حد این سئوالات بی محتوا نیست و نباید باشد.
در طول تجربه بعد از انقلاب در سیاست خارجی هیچگاه مجلس و دولت را این مقدار منفک از شرایط کشور ندیده ام.
خارجه نماینده وزارت شرایط درباره ایرانی آمریکا نیروهای برنامه اشاره مقابل سئوالات حسینی سوریه جریان خارجی اسلامی سیاست کمیسیون دنبال حجت‌الاسلام پژمانفر سخنگوی کریمی قدوسی نماید اروپا برجام تدارک احضار دارند عملیاتی دیگری سیاسی نمایندگان مسائل تاکید منطقه سئوالاتی