برگزیده ها

مازندمجلس: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای خطاب به آیت الله شاهرودی تذکر نسبت به الزامی بودن رعایت نظرات مجمع تشخیص مصلحت را به مجلس شورای اسلامی خواستار شد.

مازندمجلس: متن نامه احمد توکلی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
«بسمه‌تعالیبرادر ارجمند جناب آیت‌الله هاشمی شاهرودی (دام‌ظله)رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
با سلام و احترامهمان گونه که مستحضرید مقام معظم رهبری مستند به ذیل اصل 110 قانون اساسی مبنی بر اینکه «رهبر می‌تواند بعضی از و‌ظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند» وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض نموده‌اند.
همچنین ایشان به‌موجب جزء «1-4» پیوست حکم دوره هشتم مجمع تشخیص مصلحت نظام (ابلاغی 30 /5 /1396)، مقرر فرمودند که «وظایف صحن مجمع در امر نظارت به‌ جمع برگزیده‌ای از اعضای مجمع انتقال یابد و انتخاب این جمع بر عهده اعضای مجمع است».
بر همین اساس نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این دوره آیین‌نامه نحوه انتخاب اعضای هیئت عالی نظارت را تدوین کرد و پس از تصویب و تائید رهبری، اعضای هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را نیز انتخاب نمود. هیأت مذکور نیز در راستای وظایف مقرر در ماده (7) «مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» نسبت به بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه سال 1397 اقدام و مغایرت‌ها و عدم تطابق این مصوبه را با سیاست‌های کلی ذیربط معلوم ساخت و طی نامه‌ای رسماً جهت اعمال در مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال نمود و شورای نگهبان ایرادات اعلامی هیأت نظارت را به پیوست نظرات خود به مجلس شورای اسلامی اعلام نموده است.
لکن با عنایت به مشاهدات و شنیده‌های موثق، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های خود پس از وصول این نظرات، صرفاً به ایرادات شورای نگهبان توجه کرده و نسبت به نظرات هیأت عالی نظارت که به حکم رهبری جانشین مجمع است، توجهی نداشته و آن را لازم‌الاتباع قلمداد نمی‌نمایند. لذا ضروری است لازم‌الاجرا بودن نظرات اعلامی توسط هیأت عالی نظارت که مستند به تفویض صلاحیت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری است، تذکر داده شود و الزامی بودن رعایت این نظرات به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ابلاغ شود.

برادر شمااحمد توکلیعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام»1396/12/15

نظارت شورای تشخیص مصلحت نظرات سیاست‌های نگهبان اعضای اسلامی اجرای رهبری تفویض مصوبه ایرادات اعلامی رعایت پیوست توکلی مستند وظایف