برگزیده ها

مازندمجلس: نمایندگان مجلس با اصلاح ماده ای از آیین نامه داخلی برای تعیین شروط جهت معرفی وزرا به مجلس مخالفت کردند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با اصلاح ماده ۲۰۴ قانون آیین نامه داخلی مخالفت کردند. در این اصلاحیه کمیسیون آیین نامه داخلی تلاش داشت تا مدرک کارشناسی ارشد برای وزرا و ۱۰ سال سابقه اجرایی آنها را به عنوان دو شرط برای معرفی وزرا به مجلس تعیین کند که اصلاح این ماده با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

وکلای ملت ماده ۳۴ آیین نامه داخلی را نیز حذف کردند. طبق این ماده که هم اکنون از آیین نامه مجلس حذف شده است کمیسیون تحقیق ظرف حداکثر ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب به معترضان رسیدگی می کرد و بعد از استماع و بررسی توضیحات شفاهی معترضان و مدافعات کتبی یا حضوری نمایندگان مورد اعتراض نظر خود را به مجلس ارسال می دارد.

در صورت عدم حضور عمدی نماینده مورد اعتراض در کمیسیون و یا عدم ارسال مدافعات کتبی، کمیسیون می تواند بدون استماع مدافعات وی نظر خود را به مجلس ارسال دارد.

علاوه بر این با الحاق یک تبصره به ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مقرر شد جهت رعایت حق نمایندگان برای ایفای وظایف نظارتی، هیات رئیسه موظف است ترتیبی اتخاذ نمایند تا سوال نمایندگانی که در مجلس طرح نشده و یا تعداد کمتری از سوالات آنها در دستور قرار گرفته است با اولویت بررسی و در دستور کار قرار دهد.

همچنین با اصلاح ماده ۲۱۰ آیین نامه مقرر شد در صورتی که اکثر نمایندگان حاضر از پاسخ وزیر قانع نشوند به منزله وارد بودن سوال است و رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور جهت رسیدگی ارجاع دهد.

نمایندگان کمیسیون داخلی مدافعات ارسال اصلاح دستور بررسی مخالفت معرفی تعیین اعتراض استماع معترضان گزارش توضیحات رسیدگی