برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانکها نباید بستر پولشویی باشند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در جلسه با مدیران عامل شبکه بانکی کشور ضمن بیان الزامات تطبیق با قوانین و استانداردهای بین المللی بانکداری، بر لزوم اهتمام ویژه بانک‌ها نسبت به ایجاد واحد مدیریت رعایت و تقویت ساختار آن تاکید کرد.

سیف افزود: مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یک ضرورت ملی است که از نظر قانونی و شرعی مورد تاکید قرار گرفته و نقش مهمی در جلوگیری از فساد دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دقت نظر در تکمیل اطلاعات مشتریان در موقع افتتاح حساب، اولین حلقه از زنجیره طبقه بندی مشتریان و گامی مهم در زمینه مبارزه با پولشویی و انطباق با قوانین بین المللی است؛ لذا بانک‌ها باید به سرعت اقدامات لازم در خصوص طبقه بندی مشتریان و تعیین سطح فعالیت آن‌ها را بر اساس استانداردها انجام دهند.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، تعیین سطح فعالیت مشتریان بر اساس مشخصاتی اعم از شغل، سن، منطقه جغرافیایی، میزان گردش حساب و... انجام می‌شود. بر این اساس هر تراکنش مغایر با سطح فعالیت مشتری بایستی در بانک‌ها گزارش و بررسی شود. این امر در نهایت موجب پیشگیری از بروز عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم شده و در افزایش سلامت و شفافیت نظام بانکی موثر است.

سیف همچنین با اشاره به نقش مدیریت رعایت در بانک‌ها گفت: به نظر می‌رسد هنوز کارکرد واحد مدیریت رعایت در بانک‌های ما به خوبی اجرایی نشده که این امر مانعی جدی برای انطباق فعالیت نظام بانکی با اصول بانکداری مدرن است. بنابراین در حال حاضر لزوم شفاف سازی عملیات بانکی در کشور یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و بانک‌ها نباید با انگیزه جذب سپرده، قوانین و استانداردها را نادیده بگیرند؛ ایجاد و ارتقای این بخش در بانک‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. بانک مرکزی این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند و آمادگی دارد در این خصوص به کمک بانک‌ها بیاید تا شاهد اصلاح فرآیندها و تقویت جایگاه مدیریت رعایت در بانک‌ها باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با پدیده ناخوشایند موسسات اعتباری غیرمجاز مواجه بودیم که صدمات فراوانی به نظام بانکی کشور وارد کردند گفت: بایستی از اتفاقات گذشته درس بگیریم و حال که این معضل به پایان رسیده است نباید اجازه دهیم که نظام بانکی بستری برای پولشویی، معاملات مشکوک و عملیات زیرزمینی باشد.

سیف همچنین با اشاره به نقش کارکنان بانک‌ها در ارتقای سلامت نظام بانکی گفت: کارکنان بانک‌ها بایستی نسبت به موارد مشکوک در شعب حساس باشند و هرگونه تخلف و سهل انگاری را پیگیری و گزارش کنند. در این میان، شفاف سازی عملیات بانکی در کشور یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و بانک‌ها نباید با انگیزه جذب سپرده، قوانین و استانداردها را نادیده بگیرند.

 افکار عمومی؛ شریک بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از نشست بر اهمیت توجه به افکار عمومی توسط بانک‌ها تاکید کرد و گفت: امروز افکار عمومی یک شریک استراتژیک برای نظام بانکی است. اقداماتی که در خصوص ساماندهی موسسات غیرمجاز انجام شد، اعتماد افکار عمومی به شبکه بانکی را افزایش داده و آرامش را بر بازار پولی کشور حاکم کرده است.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه عده‌ای درصدد هستند تا با افزایش بی اعتمادی به نظام بانکی به اعتبار بانک‌ها ضربه زده و منافع خود را تامین کنند، افزود: خوشبختانه احساس می‌شود با اقداماتی که اخیرا و به ویژه در خصوص ساماندهی موسسات غیرمجاز انجام شده است، اعتماد افکار عمومی به شبکه بانکی افزایش یافته و آرامش بر بازار پولی کشور حاکم شده است.

سیف ادامه داد: رویکرد آگاهی بخشی و آموزش اثرگذار در اطلاع رسانی بانک‌ها بایستی در اولویت قرار گیرد و تبلیغات صرف و یکسویه دیگر کارآمد نیست.

وی افزود: تبیین اهداف و رسالت‌های بانکداری برای آحاد جامعه به منظور اصلاح انتظارات افراد از نظام بانکی و توانمندسازی آن‌ها برای پالایش اطلاعات صحیح از اخبار غیرواقعی و نادرست باید از سوی بانک‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سیف تصریح کرد: ارتقای سطح اطلاع رسانی و شفافیت اطلاعاتی برای گروه‌های مختلف جامعه به افزایش نظارت عمومی و در نهایت اصلاح رویه‌ها و اقدامات غلط منجر خواهد شد.

بانک‌ها بانکی مرکزی عمومی پولشویی افزایش مدیریت رعایت بایستی عملیات قوانین نباید افکار فعالیت مشتریان استانداردها مشکوک موسسات غیرمجاز اصلاح ارتقای اهداف اعتبار افزود تامین بانکداری گزارش تاکید کارکنان استانداردهای گذشته احساس پیگیری اینکه المللی باشند اطلاع رسانی جامعه بازار آرامش اقداماتی ساماندهی اعتماد ایجاد سپرده تروریسم شورای مدیران آن‌ها تصریح انطباق اقدامات تعیین نهایت مبارزه تقویت انگیزه اطلاعات اشاره همچنین سلامت شفافیت نادیده