برگزیده ها
یک جریان سیاسی خود را مالک کل انقلاب می‌داند/ گفت‌وگوی ملی نیاز به عزم سیاسی دارد

مازندمجلس:یک فعال سیاسی درباره ضرورت شکل‌گیری گفت‌و‌گوی ملی گفت: گروه‌های سیاسی باید با یکدیگر به گفت‌وگو و مذاکره بنشینند و حداقل بر سر مسائل مشترک کشور یک وحدت رویه را داشته باشند برای این کار باید یک عزم سیاسی صورت بگیرد.

مازندمجلس: درباره ضرورت گفت‌وگوی ملی و اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه برای ایجاد گفت‌وگو، دولت باید خلا گفت‌وگو میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را پر کند، گفت: نفس این کار خوب است، بحث درباره گفت‌وگوی ملی در گذشته هم به نحوی مطرح شد در آن زمان صحبت سر این بود که گروه‌های سیاسی با یکدیگر به گفت‌وگو و مذاکره بنشینند و حداقل بر سر مسائل مشترک کشور به یک وحدت رویه را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر ما بعضی از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد مرتبط به گروه‌های ‌سیاسی بدانیم صحبت‌های آقای جهانگیری معنا پیدا می‌کند، تا وقتی که ما اقداماتی را فراهم نکنیم که این گفت‌وگو شکل بگیرد، طبیعتا امکان این که یک گفت‌وگوی موثر شکل بگیرد وجود ندارد.

این عضو حزب اتحاد ملت با بیان اینکه ممکن است گفته شود خلاهایی که وجود دارد به گروه‌های سیاسی ارتباطی ندارد، گفت: گروه‌های سیاسی باید در یک شرایط عادی و طبیعی کنار هم بنشینند، تصورم بر این است اگرچه این نشست و برخواست‌ها و گفت‌وگوی ملی مفید است باید شرایط و بستر آن را فراهم کنیم. اگر بنا باشد در کشور نسبت به یک جریان سیاسی محدودیت‌های بسیار وسیعی وجود داشته باشد به طوری که وقتی کاری را انجام می‌دهد با او برخورد شود اما جریان مقابل به هر کاری خواست دست بزند و حساب و کتاب نداشته باشد، این گفت‌و‌گوها به سرانجامی نمی‌رسد.

درایتی ادامه داد: اگر ما بستر گفت‌وگوی ملی را در کل کشور فراهم نکنیم، حل بحران‌ها هم غیرممکن است. این‌که تصور شود یک جناح سیاسی در کشور مالک کامل انقلاب، اسلام، مردم و کشور است اما گروه‌های سیاسی دیگر بیگانه هستند و با چشم دیگری به آنها نگریسته شود که از همه چیز محروم باشد، این گفت‌وگو طبیعتا چندان کارآیی نخواهد داشت، زیرا ما در کلیات دچار مشکل هستیم.

وی تاکید کرد: اگر این نگاه در کشور شکل بگیرد که همه گروه‌های سیاسی که با سلایق گوناگون در چارچوب نظام و قانون اساسی فعالیت می‌کنند یکسان هستند و همه در این انقلاب شریک، سهیم‌اند و نقشی را ایفا داشته‌اند و هزینه‌هایی را برای آن پرداخت کرده‌اند، می‌توانیم بگوییم گفت‌وگو شکل می‌گیرد و به دنبال آن منافع مشترکی به وجود می‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر هم‌چنان نگاه‌هایمان به جریانات سیاسی به صورت ستیزه‌جویانه باشد ممکن است صحبت کردن به اختلافات دیگری دامن بزند که چندان در کشور مفید نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها برای گفت‌وگوی ملی پیش شرط تعیین می‌کنند این گونه رفتارها چه تاثیری بر روند شکل‌گیری این مهم دارد، گفت:‌ در این جریان افراد به بهانه‌های مختلف الفاظی به کار می‌‌برند که یا حذف می‌کنند و یا محدودیت‌ها و هزینه‌های را بر افراد تحمیل کردند باعث به وجود آمدن شکاف‌های عمیقی می‌شود که عملا امکان گفت وگو رو در رو را کم کرده است.

درایتی افزود: جناح‌ها که با یکدیگر دعوای شخصی ندارند،‌ ما درباره کلیت صحبت می کنیم. این‌که وقتی یک کاری از سوی یک جریان سیاسی صورت می‌گیرد آن را جرم تلقی می‌کنند اما وقتی عین آن کار و یا بدترش را گروه دیگری انجام می‌دهند از کنار آن رد می‌شوند، قابل قبول نیست این امر نشان‌دهنده نوعی اشکال در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که صحبت از آشتی می‌کنند شاید فراتر از احزاب یا گروه‌های سیاسی مدنظرشان است. لذا این‌که بگویند آن چیز بد است و یا این خوب نیست و شما هم بپذیرید و بعد باه به گفت و گو بنشینیم در واقع یک بهانه‌جویی است و هیچ نفعی برای کشور ندارد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: مهم این است که اراده گفت‌وگوی سیاسی به وجود بیاید و همه گروه‌ها و نهادهای سیاسی که به قانون اساسی اعتقاد دارند باید به مذاکره بنشینند. بارها و بارها برای گفت‌وگوی ملی تمرین شده اما حاصل را مشاهده کردیم تا زمانی که هر سلیقه سیاسی به دنبال حذف سلیقه دیگر باشد و بخواهد آن را از میدان به در کند طبیعتا کشور با بحران‌هایی روبرو خواهد بود ما باید عزم سیاسی برای گفت‌وگوی ملی به وجود بیاوریم.

درایتی در پاسخ به این سوال که در دیماه امسال ما با یک سری از اعتراضات روبرو بوده‌ایم برای پاسخگویی به معضلات و مشکلات مردم چه کاری را باید انجام دهیم، عنوان کرد: در همه دنیا این گونه اعتراضات وجود دارد غیرطبیعی هم نیست در آنجا گروه‌های اجتماعی، سیاسی و سایر نهادها واسطه می‌شوند که علاوه بر مراقبت و جلوگیری از عوارض سنگین و خارج نشدن اعتراضات از نوع مسالمت آمیز بودن‌شان به مذاکره با نمایندگان دولت می‌نشینند تا مشکلات را حل و فصل کنند و بخشی از آن مشکلاتی را که باعث اعتراض شده‌اند را مرتفع کنند.

وی تاکید کرد:‌ در کشور ما این سازوکار به رسمیت شناخته نشده وقتی که بین مردم و حاکمیت واسطه‌ای وجود ندارد، علاوه بر اینکه اعتراض‌کنندگان دچار مشکل می‌شوند، حاکمیت هم نمی‌داند چه کار کند و با چه کسی باید گفت‌وگو را انجام دهد این عدم شرایط گفت‌وگو باعث می‌شود که مشکلات کشور انباشته و مدیریت را غیرممکن کند.

این عضو حزب اتحاد ملت یادآور شد: ما همواره صحبت از دموکراسی و حقوق مردم می‌کنیم ولی به لوازمش ملتزم نیستیم. در کشور ما کمتر به احزاب سیاسی، سندیکاها و نهادهای کارگری بها داده تا این‌ها بتوانند بخشی از مطالبات مردم را دنبال کنند و اعتراضات مردمی در قالب آنها شکل پیدا می‌کند تا خسارت سنگینی به وجود نیاید .

وی تاکید کرد: اتفاقات ممکن است در کشور هر روز ممکن به شکلی دیگر خود را نشان دهد و بعضی از مواقع حتی ممکن است آمادگی لازم را نداشته باشیم همان گونه که در دی ماه اتفاق افتاد، لذا به نظر می‌رسد به یک تجدیدنظر جدی در کشور نیاز است.

داریتی با اشاره به اینکه شناختن حقوق مردم واجب است، گفت: اگر این اتفاق نیفتد مردم به شکل دیگری اعتراضات خود را بیان خواهند کرد، ما باید از روش‌های کارآمد دنیا استفاده کنیم و اجازه دهیم نهادهای که توان مذاکره با دولت را دارند به نمایندگی از مردم وارد میدان شوند که اگر این اتفاق نیفتد طبیعتا مشکلات کشور بیشتر خواهد شد. 

گفتگو عزم ملی جریان سیاسی