برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه فرانسه با ادعای اینکه ایران تسلیحات زیادی در یمن دارد از پاسخ دادن به سوالات درباره اینکه پاریس قصد دارد فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کند یا نه، سر باز زد.

مازندمجلس:
به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا پاریس به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با توجه به جنگ یمن پایان نمی دهد، از جواب دادن طفره رفت و گفت: ایران نیز تسلیحات زیادی در یمن دارد.
لودریان با بیان اینکه اولویت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن است، مدعی شد: من به معنای واقعی نگران وضعیت یمن هستم.
وی در ادامه با تکرار ادعایش مبنی بر وجود سلاح‌های ایرانی در یمن گفت: این یک جنگ بیهوده است. این واقعیت دارد که تسلیحات سعودی در این کشور هستند اما آیا باور می کنید که تسلیحات ایرانی نیز در آنجا وجود داشته باشد؟ بله، به میزان زیادی هست.
به گزارش رویترز، پادشاهی عربستان که از سال 2015 تاکنون ائتلافی را برای مقابله با حوثی‌ها در یمن که اکنون شمال این کشور و صنعا پایتخت آن را تحت کنترل دارند، به راه انداخته است، با حملات هوایی خود به این کشور منجر به کشته شدن بیش از 10 هزار تن و آوارگی بیش از سه میلیون یمنی شده است.
دولت فرانسه به ویژه از زمان ریاست جمهوری امانوئل مکرون با انتقادات شدیدی از سوی گروه‌های حقوق بشری به دلیل فروش تسلیحات به سعودی‌ها مواجه شده است. آنها می گویند که فرانسه اجازه می دهد این تسلیحات علیه مردم یمن در عملیات نظامی ریاض علیه این کشور استفاده شود. عربستان و امارات متحده عربی دو خریدار عمده تسلیحات فرانسه هستند و از این کشور تانک، خودروهای نظامی، مهمات و توپ دریافت می کنند.
برخلاف برخی کشورهای اروپایی فرانسه تاکنون هیچ تمایلی برای کاهش یا توقف فروش سلاح به ائتلاف تحت رهبری عربستان نشان نداده است هرچند که هشدارهای زیادی درباره استفاده از تسلیحاتش در جنگ یمن دریافت کرده است.
وزیر خارجه فرانسه در حالی با گستاخی مدعی وجود تسلیحات ساخت ایران در یمن است که بر هیچ کس پوشیده نیست عربستان با حمایت غرب و اروپا ائتلاف خود علیه حوثی‌ها را ایجاد کرد و دست به حملات هوایی مرگبار علیه مردم بی‌گناه یمن زد. کاملا واضح و مبرهن است که این کشورها مسئولان جان هزاران یمنی که در طول این سال‌ها مظلومانه کشته شدند و میلیون‌ها انسانی که در نتیجه این جنگ بی‌خانمان شده و در شرایط بسیار سخت انسانی به سر می‌برند، هستند اما این کشورها تلاش می‌کنند ایران را برای این فجایع بزرگ مقصر جلوه دهند.
مقامات کشورمان بارها در پاسخ به ادعاهای بی‌اساس غرب در این زمینه تاکید کرده است که ایران هیچ سلاحی به یمن ارسال نکرده است.
تسلیحات فرانسه عربستان زیادی گزارش ایرانی فروش خارجه استفاده نظامی کشورها انسانی هوایی ائتلاف دریافت متحده لودریان رویترز درباره سعودی امارات حوثی‌ها تاکنون حملات