برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رییس مجلس در مورد از حد نصاب‌ افتادن سوال از رییس‌جمهوری تاکید کرد که هیچ خلاف آیین نامه‌ای رخ نداده‌است.

مازندمجلس: نقوی حسینی در جلسه امروز مجلس در اخطار قانون اساسی گفت: 170 تا 180 نماینده سوال از رییس جمهوری را امضا کردند اما بدون این که جلسه‌ای تشکیل شود تعداد امضاها به حدود 35 امضا رسید. توجیهی در این زمینه وجود ندارد باید دید نحوه پس گرفتن امضاها چگونه بوده است، شما باید از شأن مجلس دفاع کنید.
به گزارش نامه نیوز علی مطهری نایب رییس دوم مجلس که ریاست ساعتی از جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: تعداد امضای تقاضای سوال از رییس‌جمهوری هیچ وقت 180 امضا نبوده است.  عده‌ای نامه‌ای را امضا کردند که سوال از رییس‌جمهوری به جریان بیفتد، این نامه 180 امضا داشت اما اصل سوال 89 امضا داشت که در نهایت ا از حد نصاب کمتر شد.
نایب رییس مجلس گفت:‌ به نظر می‌رسد خود سوال‌کنندگان مقصر بودند و در هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه برای حفظ امضاها تلاش نکردند البته طبیعی است، ممکن است عده‌ای امضای خود را پس بگیرند اما خلاف آیین‌نامه اتفاق نیفتاده است.
برخی فکر می‌کنند بر سر سوال از رئیس جمهور معامله می‌شود
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار کرد: دو سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شد که برای شفاف‌سازی است و قرار نبود اتفاق دیگری بیفتد.
اینکه به صورت مرتب امضاهای سوال از رئیس جمهور کم و زیاد می‌شود، بازخورد خوبی برای مجلس ندارد.
نماینده مردم شاهین‌شهر تصریح کرد: یک طرح سوال از رئیس جمهور در مقطعی به 180 امضاء رسید اما بعد از مدتی به 80 امضاء رسید و باید گفت اگر نماینده‌ای طرحی را امضاء می‌کند باید بر حرف خود پایبند باشد و اگر نمی‌خواهد پایبند بماند، بهتر است آن طرح را امضاء نکند. نماینده‌ای در مجلس وجود دارد که 5_6 بار این طرح سوال را امضاء کرده است، اما امضای خود را پس گرفته است. در این شرایط از بیرون می‌گویند گویا در مجلس خرید و فروش صورت می‌گیرد یا بر سر این موضوع معامله می‌شود.
علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: در اینجا دو حالت وجود دارد؛ زمانی نماینده‌ای از توضیحات نمایندگان رئیس جمهور قانع می‌شود و زمانی هم عده‌ای تصور می‌کنند که بده‌بستانی صورت گرفته که این مورد دوم خوب نیست. کسانی که امضاهای خود را پس می‌گیرند حق این کار را دارند.
طرح سوال جدید از رییس جمهورایرنا نوشت:
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز چهارشنبه افزود: سوال نخست از رییس جمهوری درمورد موسسات اعتباری بود که توسط علی مطهری و علی وقف چی نمایندگان تهران و زنجان در مجلس طرح شده بود ولی نهایتا از حد نصاب لازم افتاد و از دستور کار مجلس خارج شد. پس از این قضیه ما احساس کردیم مشکلات سرمایه گذاران کاسپین که زندگی هایشان متلاشی شده باید در مجلس مطرح شود، از این رو بنده طرح سوالی از رییس جمهور را در مورد موسسات مالی و اعتباری مطرح کردم.
این نماینده مجلس گفت: امضاهای این طرح سوال به 102 امضا رسیده است که امروز این طرح سوال از رییس جمهوری در هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد، رییس مجلس بر آن دستور داد و هیات رییسه امضاها را با امضا کنندگان تطبیق دادند،نهایتا بنا شد که کمیسیون اقتصادی مجلس در این راستا اقدام کند.
ذوالنوری افزود: کمیسیون اقتصادی موظف است ظرف یک هفته جلسه ای با حضور نمایندگان رییس جمهور و نمایندگان سوال کننده برگزار کند، اگر سوال کنندگان قانع نشدند و تعداد حد نصاب امضا ها به کمتر از 73 نرسید سوال از رییس جمهوری در مجلس مطرح می شود و رییس جمهوری باید ظرف یک ماه در مجلس حضور یابد. طرح سوال دیگری از رییس جمهوری در پنج محور باموضوعات قاچاق، رکود ، بیکاری، عدم از بین رفتن تحریم ها و نوسانات قیمت ارز با 102 مطرح شده است.
وی افزود: این طرح سوال در جلسه این هفته کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان رییس جمهوری بررسی شده است ولی نمایندگان نهایتا قانع نشدند، اگر تعداد امضاها به زیر 73 امضا نرسد، سوال از رییس جمهوری در مجلس مطرح می شود.رییس جمهوری می تواند برای هر دو این سوالات در یک جلسه حضور یابد و به نمایندگان پاسخ دهد.
جمهوری نمایندگان جمهور امضاها امضاء نماینده تعداد مطهری امروز اقتصادی نهایتا نماینده‌ای کمیسیون افزود امضاهای امضای عده‌ای معامله دستور اعتباری ندارد رییسه اخطار زن نشدند موسسات کنندگان ذوالنوری بیفتد دیگری شاهین‌شهر رییس‌جمهوری پایبند اتفاق زمانی گرفته ریاست