برگزیده ها

مازندمجلس: یک روزنامه سعودی اعلام کرد که صد و چهل نشست شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود و دخالت‌های ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات این نشست است.

مازندمجلس:
روزنامه سعودی عکاظ اعلام کرد که صد و چهل نهمین نشست شورای اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) در سطح وزرای خارجه به ریاست عربستان برگزار می‌شود و وزرای خارجه به آخرین تحولات بحران سوریه، اوضاع لیبی، یمن، سودان و آنچه را که اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی) توسط ایران خواند، خواهند پرداخت.
برخی منابع دیپلماتیک نیز مدعی شدند: وزرای خارجه کشورهای عربی همچنین در مورد دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی، نفوذ ترکیه در عراق، راه‌های مبارزه با تروریسم، روابط کشورهای عربی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری عربی ـ روسی، تقویت همکاری با کشورهای آسیای میانه و آذربایجان و روابط کشورهای عربی با چین، هند، ژاپن و کشورهای آمریکای جنوبی بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.
صد و چهل و نهمین نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان نیز روز یکشنبه به ریاست عبدالرحمن بن ابراهیم الرسی ،نماینده ی وزارت خارجه عربستان در امور بین الملل برگزار شد.
نماینده وزارت خارجه عربستان در این نشست با اشاره به این‌که «ریاض در مدت ریاست شورای وزیران تلاش دارد همکاری مشترک عربی را گسترش دهد»، مدعی شد: تحقق صلح و ثبات در منطقه نیازمند توقف سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران و عدم دخالت آن در امور داخلی کشورهای عربی است.
وی در ادامه با اشاره به این‌که «عربستان از دولت (مستعفی) یمن در مقابله با حوثی‌ها حمایت می‌کند و به آن کمک‌های بشر دوستانه می‌کند»، گفت: چالش‌های بزرگی که کشورهای عربی با آن‌ها روبرو هستند باعث نمی‌شود که ما مساله اصلی یعنی مساله فلسطین را فراموش کنیم.
موضوع دخالت ایران در کشورهای عربی درحالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند جمهوری اسلامی ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و خواهان صلح،ثبات و امنیت در منطقه است. حضور ایران در برخی کشورهای عربی مستشاری بوده و به درخواست قانونی دولت آنها است.
مقامات عربی و اماراتی قبل از این نیز چندین بار مدعی اشغال جزایر سه گانه(تنب کوچک،تنب بزرگ و ابوموسی) از سوی ایران شده بودند که مقامات ایرانی در واکنش به آن‌ها تاکید کرده‌اند که جزایر سه‌گانه ایرانی بوده و ایرانی خواهد ماند و تکرار دروغ و ادعا در این‌باره واقعیات تاریخی را تغییر نمی‌دهد و این جزایر جزو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین در ای نشست، سودان جنوبی طی یادداشتی رسمی خواستار پیوستن به اتحادیه عرب شد.
به گزارش پایگاه خبری الشرق‌ الوسط، کشور آفریقایی سودان جنوبی طی درخواستی رسمی خواستار پیوستن به اتحادیه عرب شد و در صورت قبول این درخواست، تعداد کشورهای عضو در این سازمان منطقه‌ای به ۲۳ کشور می‌رسد.
یک منبع دیپلمات در اتحادیه عرب اعلام کرد که این درخواست در یکصد و چهل و نهمین دور نشست وزرای خارجه عرب که امروز (چهارشنبه) در حال برگزاری‌ است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سودان جنوبی کشوری در قاره آفریقا است که در نهم ژوئیه۲۰۱۱ میلادی پس از برگزاری همه پرسی استقلال با بیش از ۹۸ درصد رای مثبت از  سودان جدا شد.
این در حالی است که یک سایت رسمی اسرائیلی به زبان عربی تصاویری از جشنی در سودان جنوبی را منتشر کرد که در آن سفیر اسرائیل حاضر بوده و طی آن پرچم اسرائیل و سودان جنوبی برافراشته شده بود.
این سایت بدون اینکه توضیح زیادی بدهد، افزود، این مراسم در سودان جنوبی مربوط به موفقیت یک پروژه انسانی بوده که اسرائیل بر آن نظارت داشته است.
کشورهای سودان جنوبی خارجه اتحادیه وزرای جزایر درخواست عربستان همکاری ریاست مقامات ایرانی امروز اسرائیل داخلی نهمین می‌کند این‌که آن‌ها منطقه دخالت اسلامی خواستار پیوستن اشاره جمهوری تاکید مساله خواهند چهارشنبه برگزار شورای اعلام تکرار گزارش اشغال سه‌گانه منطقه‌ای نماینده روابط همچنین ابوموسی وزارت