برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده، سازوکاری در زمینه ارائه مشوق های پایدار مالی طراحی شد که دارای آثار عملی بر تولید و به خصوص جریان صادرات کشور است.

مازندمجلس: علی لاریجانی عصر چهارشنبه در آیین افتتاحیه فاز چهار طرح توسعه گروه بین المللی کارخانجات آذرخش در شهرک صنعتی محمود آباد قم، افزود: در شرایط فعلی کشور باید از تولیدکنندکان حمایت کرد و با فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز برای صادرات کالاهای ساخت داخل، فرصت های شغلی را گسترش داد.
وی بیان کرد: تلاش شد تا در بودجه سال 97، سازوکاری اجرا شود که مشوق های صادراتی حتی با وجود محدودیت های مالی، نادیده گرفته نشود و از هزینه کردن آن در بخش های دیگر جلوگیری به عمل آید.
اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛
*مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده ارتباطی به درآمدهای نفتی ندارد و این حمایت ها در سال های آینده نیز تقویت خواهد شد، در بسیاری از بخش ها اقتصادی همچون تولید فرش دستباف برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید صادرات تقویت شود.
*مسئولان حوزه صنعت و تجارت باید از قوانین طراحی شده برای حمایت از صادرکنندگان به نحو شایسته استفاده کنند، اگر در زمینه صادرات سرمایه گذاری و از آن پشتیبانی نکنیم، مشکل اتکاء اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی حل نخواهد شد.
*باید شرایطی فراهم شود که صادرکنندگان کشور با اطمینان در بازارهای بین المللی وارد شوند و با پیش بینی از آینده، فعالیت های اقتصادی مورد نظر خود را انجام دهند.
*بسیار خوشحال می شویم که تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور برای انجام فعالیت های اقتصادی، وابسستگی به تسهیلات بانکی نداشته باشند.
*بانک ها با وجود قوانین خاصی که دارند باید برای حمایت از تولیدکنندگان، فعالیت بیشتری را انجام دهند و این وظیفه ملی آنان است. تلاش می کنیم با وضع مشوق های لازم، بانک ها را به سمت حمایت از تولید هدایت کنیم، البته بانک مشکل هایی هم دارند که باید مورد توجه قرار گیرد، در هر صورت بانک ها با ارائه تسهیلات می توانند نقش موثری در ایجاد فرصت های شغلی به خصوص برای فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته باشند.
*صنعتگران ما با حمایت مسئولان ملی و استانی و همچنین اخذ تسهیلات از بانک ها می توانند زمینه اشتغال افراد تحصیل کرده را فراهم کنند و رونقی در حوزه تولید کشور به وجود آورند.
*در روزهای اخیر مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به موجب آن، کارگروهی در استان ها به ریاست استاندار تشکیل و در آن با حضور مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی به مشکل های فعالان اقتصادی رسیدگی می شود.
*این کارگروه بنابرتشخیص خود می تواند بانک ها را به پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی مکلف کند و اگر بانک ها به مصوبه های این کارگروه عمل نکنند براساس قانون باید پاسخگو باشند؛ این روش، سازوکار مناسبی برای حمایت از بخش تولید کشور است.
* رسانه ها باید با گشاده دستی از فعالان اقتصادی حمایت کنند و شبکه های رسانه ملی در این خصوص نقش بسزایی دارند. امروز همه مسائل اقتصادی را مهمترین مشکل های کشور می دانند؛ اگر مشکل تولید و صادرات در کشور حل شود، اشتغال پایدار ایجاد می گردد و معیشت مردم بهبود می یابد.
*به طور طبیعی کشور با مشکل های داخلی و خارجی گوناگونی مواجه است، اما باید مراقب بود مسائل حاشیه ای، جای مسائل اصلی را نگیرد.
* لازم است سیاستمداران با پرهیز از اختلاف ها، فضای کشور را آرام کنند و زمینه را برای انجام فعالیت های اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال فراهم نمایند. شهید مطهری (ره) می فرمود«یک کشور هرچقدر هم که آرمان های متعالی داشته باشد اگر اقتصاد سالم نداشته باشد به این آرمان ها نمی رسد»؛ امروز آرمان های ما موجب عزت آفرینی شده است اما در بخش اقتصادی با مشکل هایی مواجه هستیم که باید بر روی آن تمرکز و برای حل مسائل این حوزه تلاش کنیم.
*نباید اجازه داد مسائل حاشیه ای، ذهن ما را از کارهای اصلی دور نگاه دارد، همچنین نباید اجازه داد ناامیدی و یاس وارد فضای جامعه شود. با وجود مشکل ها، اگر دست به دست هم دهیم می توانیم روز به روز کشور خود را آبادتر کنیم و فضای امیدواری را در جامعه تقویت نماییم.
*باید سرمایه گذاری های اقتصادی در استان قم روز به روز توسعه یابد و یکی از شاخص های ارزیابی مدیران در این استان، بالارفتن تعداد آمار واحدهای صنعتی و فرصت های شغلی جدید، درنظر گرفته شود.
اقتصادی حمایت تولید مسائل صنعت فراهم تسهیلات صادرات فعالیت اشتغال صادرکنندگان اجازه صنعتی استان دارند مسئولان زمینه گرفته آرمان تقویت فعالان سیاستمداران مجلس مصوبه جامعه مدیران واحدهای نباید مواجه اختلاف امروز حاشیه رسانه کارگروه باشند توسعه ناامیدی قوانین آینده درآمدهای المللی صادراتی سرمایه گذاری توانند ایجاد نداشته تولیدکنندگان اقتصاد لاریجانی همچنین