برگزیده ها

مازندمجلس: معاون راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکید کرد: امروز همه دنیا به خوبی درک کرده اند که اگر دست از پا خطا کنند بارانی از موشک بر سر متجاوزان خواهد بارید.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر، سردار محمد تولایی معاون راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با رادیو، با اشاره به ضرورت بهره گیری از توان نظامی بومی اظهار داشت: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران برپایه اصولی بنا شده که توانمندی‌های دفاعی کشور، ما را در مقابل هر گونه تهدید پاسخگو کند.

 وی افزود: این نیاز از زمانی احساس شد که در دوران دفاع مقدس صدام که مورد حمایت قدرت های غربی و ارتجاع عرب بود، با حملات موشکی جنگ شهرها علیه ما را آغاز کرد.

تولایی گفت: در آن زمان تنها سلاح ما برای هدف قرار دادن عقبه دشمن توپخانه های با برد ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر بود، از این رو ما با توجه به تحریم های همه جانبه علیه کشورمان نمی توانستیم متناسب با تهاجم دشمن به تجاوزات او پاسخ دهیم. در اینجا بود که جرقه دستیابی به توان موشکی موثر در ذهن فرماندهان ما زده شد.

معاون راهبردی سپاه ادامه داد: با مجاهدت بزرگانی همچون شهید تهرانی مقدم، نقطه شروع ما از موشک های با برد ۳۰۰ کیلومتر زده شد و اکنون ما به موشک هایی دست یافته ایم که قابلیت انهدام تمام عقبه دشمن و مراکزی را که امکان دارد از آنجا تهدیدی علیه ما شکل بگیرد تا فواصلی در ۲۰۰۰ کیلومتر آن سوی مرزهای خودمان را داریم.

وی در تبیین اهمیت بومی بودن تجهیزات دفاعی، اظهار داشت: زمانی که در یک برنامه تلویزیونی چند کارشناس متوهم سعودی مدعی می شوند که ظرف ۶ ساعت می توانند ایران را نابود کنند، یکباره یک کارشناس نظامی از پنتاگون روی خط آنها می آید و پس از دقایقی خندیدن می گوید شما اگر ۶۰ سال هم با ایران های بجنگید قادر به نابودی آنها نیستید. زیرا توان نظامی شما بر پایه تجهیزات خارجی است در حالی که قدرت نظامی ایران درون مایه ای بومی دارد.

سردار تولایی با اشاره به اظهار نظرهای مقامات غربی درباره محدود کردن و نظارت غرب بر فعالیت های موشکی کشورمان، تصریح کرد: یکی دیگر از اصول راهبردی ما در حوزه موشکی، انبوه سازی است و با توجه به خصیصه بومی بودن آن امروز همه دنیا به خوبی درک کرده اند که اگر دست از پا خطا کنند بارانی از موشک بر سر متجاوزان خواهد بارید.

وی افزود: این امر موضوعی تبلیغاتی نیست وقتی یمنی ها با وجود تحریم و محاصره همه جانبه با تکیه بر توان موشکی داخلی خود سامانه های پیشرفته سعودی ها را در رهگیری موشک هایشان ناکام می گذارند و یا حزب الله لبنان نیز به همین شکل سامانه پیشرفت گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را ناکارآمد می سازد این واقعیت به روشنی خود را نشان می هد.

معاون راهبردی سپاه رعایت اخلاق انسانی را جزو جدایی ناپذیر دکترین دفاعی کشورمان برشمرد و گفت: از آنجا که ما به دنبال آن هستیم که از توان موشکی خود فقط برای پاسخ دادن به تهدیدات احتمالی دشمنان استفاده کنیم، براساس آموزه های دینی خود همواره به دنبال آنیم تا بی گناهان از آن آسیبی نبینند. از این رو با افزایش دقت موشک هایمان به جایی رسیده ایم که امروز دقت عمل موشک های زمین به زمین ما به زیر ۱۰ متر رسیده است. این در حالی است که در حوزه دریایی اکنون نقطه زنی موشک های کروزمان به دقت ۱۰۰ درصد رسیده است.

تولایی، گفت: خودکفایی دفاعی کشور آنجایی جلوه گر می شود که در بزنگاه های حساس قدرت های جهانی براساس منافع خود دیگر به تعهداتشان پایبند نباشند؛ همچنانکه آنها به تعهدات تسلیحاتی خود پس از پیروزی انقلاب درقبال کشورمان عمل نکرده اند از این درمی یابیم که کاملاً خودکفا باشیم و به هیچ وجه به قدرت های خارجی اعتماد نکنیم.

شهروز برزگر نماینده مردم سلماس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این برنامه عنوان کرد: اگر قدرت نظامی ایران نبود داعش اکنون به مرزهای اروپا هم رسیده بود. از این رو باید گفت ما با قدرت موشکی خودمان حتی از اروپایی ها هم در برابر تهدیدات دفاع کرده و می کنیم.

وی تأثیر در هم کوبیدن پایگاه های داعش در استان دیرالزور به وسیله موشک های سپاه پاسداران را بسیار عمیق دانست و افزود: اثرگذاری این اقدام در مقابل بی اثر بودن خریدهای چند ده میلیاردی تسلیحاتی عربستان به خوبی رخ نمایی می کند و این نشان از اهمیت قدرت موشکی بومی ایران است.

برزگر برجام موشکی را بی معنا دانست و ادامه داد: اینکه غربی ها به دنبال چیزی شبیه برجام در حوزه موشکی هستند امری نامتعارف است زیرا در هیچ جا رژیم حقوقی برای مباحث دفاعی نداریم و تنها در حوزه منع به کارگیری از تسلیحات هسته ای چارچوب های حقوقی در نظام بین الملل وضع شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدامات اعتمادساز ایران مدت ها پیش از برجام در زمینه توانمندی های دفاعی کشورمان آن را اقدامی در جهت ابهام زدایی قلمداد کرد و افزود: در بحبوحه تجاوز نظامی امریکا به عراق و افغانستان و جوسازی های بوش پسر علیه کشورمان، ما رسما اعلام کردیم که موشک های شهاب 4 ما به اروپا نمی رسد و در این زمینه طی سال 2001 اطمینان سازی های فراوانی انجام دادیم.

وی در عین حال تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم که توان موشکی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره نیست و در صورتی که تهدیداتی بخواهد فراتر از آنچه اکنون در بُرد موشک های ما قرار دارد ما را هدف قرار دهد متناسب با نوع تهدید بُرد موشک هایمان را افزایش می دهیم.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هدف اصلی قدرت دفاعی کشور را بازدارندگی خواند و افزود: همه کارهای دفاعی ما گسترانیدن چتر امنیت بر سر ملت ایران است.

برزگر با توصیه به اروپایی ها مبنی بر عدم تبعیت از ترامپ در مقابله با ملت ایران خاطرنشان کرد: در شرایطی که قبل از برجام با بازی ای که امریکایی ها به راه انداختند هیچ یک از کشورهای اروپایی به خاطر تهدید امنیت سرمایه گذاری ازجانب امریکا امکان حضور در بازار ایران را نداشتند، اکنون این شرایط برای آنها فراهم شده است.

وی افزود: از این رو می طلبد که اروپایی ها خط به خط برجام را در نظر بگیرند و درشرایطی که بسیاری از بازارهای پولی و مالی آنها با بحران های گوناگون مشغول دست و پنجه نرم کردن شده اند،چنین فرصت بزرگی اکنون برایشان فراهم شده است تا از ظرفیت برجام بهره گیری مناسبی کنند، اکنون که اروپایی ها قراردادهای چند ده میلیاردی با ایران بسته اند به نظر می رسد که آنها باید به جای تبعیت از فردی همچون ترامپ نص صریح برجام را به شکل خط به خط در نظر بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توصیه هایی هم به انگلیس و فرانسه، تصریح کرد: این دوکشور خوب است به جای پیروی از سیاست های دونالد ترامپ و کلیشه های وی، این فرصت را برای خود فراهم کنند با بهره گیری از تمام ظرفیت های برجام خاطرات تلخی را که از ناجوانمردی های آنها در طول تاریخ در ذهن ایرانیان حک شده است به مرور زمان خاک کنند.

نماینده مردم سلماس در پایان با تجلیل از فداکاری های نیروهای مسلح، به ویژه سپاه خاطرنشان کرد: اگر نیرویی مانند سپاه قدس نبود و یا موشک های ایران داعش را هدف قرار نمی داد، امروز این تروریست ها در مرزهای اروپا مستقر بودند، از این رو باید دوباره یادآوری کنم که توانمندی های دفاعی ما نه تنها امنیت ملی خودمان را تامین می کند، بلکه قادر است تا امنیت را برای اروپایی ها هم به ارمغان بیاورد.

موشکی دفاعی برجام اکنون امنیت افزود نظامی اروپایی کشورمان تولایی رسیده مجلس خارجی اسلامی راهبردی اروپا دنبال امروز کمیسیون سردار سیاست سلماس نماینده برزگر معاون مرزهای خودمان کیلومتر فراهم تهدید اشاره ترامپ اظهار دانست بگیرند بارید دشمنان میلیاردی ظرفیت زن بارانی اعلام خاطرنشان کردیم توصیه امریکا توانمندی بازار حقوقی زمینه تبعیت براساس متناسب ادامه همچون پاسداران انقلاب جانبه جمهوری مقابل زمانی تحریم امکان اهمیت تهدیدات دکترین افزایش هایمان سامانه تصریح تجهیزات برنامه کارشناس سعودی تسلیحاتی