برگزیده ها

مازندمجلس: کشاورزان اصفهانی کنار پل خواجو تجمع کردند. دیروز حقابه‌داران شرق درحالی کنار پل‌خواجو و مقابل سازمان آب منطقه‌ای اصفهان برای چندمین روز تجمع کردند که پشت سر آنها تصویری از زاینده‌رود خشک و بی‌آب بود.

مازندمجلس: کشاورزان اصفهانی برای چندمین‌بار نسبت به کاهش حقابه خود اعتراض کردند.کشاورزان اصفهانی کنار پل خواجو تجمع کردند. دیروز حقابه‌داران شرق درحالی کنار پل‌خواجو و مقابل سازمان آب منطقه‌ای اصفهان برای چندمین روز تجمع کردند که پشت سر آنها تصویری از زاینده‌رود خشک و بی‌آب بود. کشاورزان اصفهانی می‌گویند حق آب آنها کم شده چرا که آب زاینده‌رود را به شهرهایی انتقال داده‌اند که در دولت دهم سوگلی‌های مسئولان در آنها سکنی گزیده‌اند.
کار به جایی رسیده که دیروز حسن کامران، نماینده مردم اصفهان هم از وضع بحران حقابه کشاورزان انتقاد کرد و در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس گفت: ما وضع بحرانی پیدا کردیم. وزیر نیرو مصوبات شورای‌عالی آب، شورای امنیت و قانون توزیع آب را اجرا نکرده‌اند. کشاورزان ما این‌بار هم باز تجمع کردند.
دیروز سیدتقی کبیری، نماینده مردم خوی هم در مجلس از تبعیض در حوزه آب انتقاد‌هایی مطرح کرد و گفت: براساس اصل ۴۸ قانون اساسی،‌ بهره‌برداری از منابع طبیعی باید یکسان باشد اما متاسفانه ما امروز شاهد تبعیض و بی‌عدالتی در حوزه آب در سطح استان‌ها هستیم. با همه اینها وزارت نیرو به موضوع ورود کرده است. رضا اردکانیان به‌عنوان عالی‌ترین مقام این وزارتخانه دیروز گفت: وزارت نیرو تلاش خود را برای حل‌وفصل مشکلات کشاورزان حوضه زاینده‌رود آغاز کرده است.
تبعیض آبی ممنوع!نماینده مردم خوی، سیدتقی کبیری در پایان جلسه علنی دیروز ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) در اخطاری با استناد به اصل ۴۸ قانون اساسی، بیان کرد: در اصل ۴۸ آمده است که بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استانی و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور باید بدون تبعیض باشد، اما اکنون ما در حوزه آب شاهد تبعیض و بی‌عدالتی در سطح استان‌ها هستیم.
او در ادامه گفت: استان آذربایجان‌غربی دیروز در زمینه آب با مشکل جدی روبه‌روست. حتی در شهرستان خوی در آب آشامیدنی نیز با مضیقه روبه‌رو هستند. هم وزیر سابق و هم وزیر فعلی دستوراتی را در این زمینه دادند. خواهش می‌کنم در این زمینه سرعت بیشتری به کار گرفته شود تا مشکل آب شرب و کشاورزی در این شهرستان‌ها به‌زودی حل شود.
خبر خوش وزارت نیروهمه این‌ مباحث درحالی مطرح می‌شود که وزیر نیرو روز گذشته اعلام کرده که نخستین گام کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برداشته شد و وزارتخانه نخستین تلاش را با حل‌وفصل مشکلات کشاورزان حوضه زاینده‌رود آغاز کرد. رضا اردکانیان در همایش سراسری فرماندهان بسیج صنعت آب و برق افزود: به‌عنوان نخستین اقدام، در یک هفته‌ای که از مصوبه هیأت دولت در مورد تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی می‌گذرد، موفق شدیم گامی متمایز در جهت حل‌وفصل پایدار مشکلات کشاورزان در حوضه زاینده‌رود به نتیجه برداریم.
او بدون این‌که اطلاعات بیشتری درخصوص چند و چون این اقدام مطرح کند، گفت: مباحث این طرح نهایی شده و ابلاغ خواهد شد.اردکانیان اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت مسئولانه صنایع بزرگ پرآب بر استان اصفهان، شاهد اجرای طرح‌های خوبی در حوضه زاینده‌رود و حل‌وفصل مشکل کم آبی کشاورزان باشیم.وزیر نیرو بر مشارکت همکاری نزدیک‌تر دستگاه‌های مسئول مانند وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و همچنین سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و برنامه و بودجه و نمایندگان دولت در استان‌ها (استانداران) برای دستیابی این کارگروه به اهداف مشخص شده تأکید کرد.
اردکانیان اضافه کرد: همان‌طور که از اسم این کارگروه بر می‌آید، به جای مفاهیم خشکسالی و بحران - که موقتی بودن شرایطی خاص در آن مستتر است - از مفهوم سازگاری با کم آبی استفاده شده است، تا بر دایمی بودن آن تأکید شود. وی در این زمینه افزود: کم‌آبی همزاد ما در این منطقه از دنیاست و ما باید برنامه‌هایمان را متناسب با این شرایط تدوین و اجرا کنیم.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امروز برنامه وزارت نیرو به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر از ساختن سازه‌های پیچیده آب و برق است؛ امروز می‌خواهیم با کمک یکدیگر وارد میدان مدیریت مصرف و تقاضا شویم.منبع: فرارو
کشاورزان دیروز زاینده‌رود تبعیض وزارت استان‌ها حل‌وفصل کارگروه زمینه اردکانیان اصفهانی سازگاری امروز اصفهان نماینده مشکلات نخستین قانون کشاورزی مباحث افزود کم‌آبی صنعت مجلس منابع طبیعی تأکید برنامه بیشتری اضافه مشارکت اقدام استفاده منابع طبیعی بهره‌برداری اساسی سیدتقی کبیری بی‌عدالتی بحران توزیع استان درحالی وزارتخانه هستیم به‌عنوان حقابه