برگزیده ها

مازندمجلس: آژانس اطلاعاتی پنتاگون اعلام کرد ایران سال گذشته یک سامانه موشک‌های ضد هوایی ساخت روسیه را آزمایش کرده و به خدمت گرفته است. این موشک‌ها چون «به نسبت یک نسل قابلیت‌های پیشرفته‌تری دارند» موجب نگرانی مقامات نظامی آمریکا و اسرائیل بوده‌اند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، روسیه در سال ۲۰۱۶ موشک‌های سام مدل اس‌ای ۲۰ سی را به ایران تحویل داد که پیشرفته‌ترین سامانه دفاع ضد هوایی آن کشور است.
رابرت اشلی مدیر آژانس اطلاعاتی پنتاگون روز سه شنبه در بیانیه کتبی که به کمیته امور دفاعی مجلس سنا ارائه داد گفت اکنون ایران از «امکان بهره‌مندی یک موشک استراتژیک زمین به هوا و دوربرد برخوردار است.»
اشلی در بخش دیگری از گزارش کتبی خود به مجلس سنا گفت: «عملیاتی شدن موشک‌های اس‌ای ۲۰ نشان می‌دهد که ایران به ارتقا سلاح‌های متعارف خود برای بازداشتن دشمن، دفاع از کشور و کنترل مسیرهای نزدیک شدن به ایران، مثل تنگه هرمز، در صورت درگیری نظامی ادامه می‌دهد.»
وی افزود: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که اولویت‌های ایران در بازسازی توان نظامی خود بر موشک‌های بالستیک، نیروی دریایی، و نیروهای پدافند ضد هوایی باشد.»
در سال ۲۰۰۸ ژنرال مایکل موسلی فرمانده وقت نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه‌ای گفته بود «توانایی ایران برای دفاع از خود در برابر حملات هوایی با به کارگیری موشک‌های پیشرفته ساخت روسیه در حد نجومی افزایش خواهد یافت.»
او افزود:«موشک اس‌ای ۲۰ بسیار مهم و یک تحول نجومی است. برد آنها حدود ۱۶۰ کیلومتر است و به وسیله آن از واشنگتن می‌توان با هواپیماهایی که بر فراز فیلادلفیا هستند درگیر شد.»
در سال ۲۰۱۰ نیز دیوید پترائوس که در آن زمان فرمانده نیروی آمریکایی در خاورمیانه بود گفت این موشک‌ها از جمله تسلیحاتی هستند که ایران به وسیله آن می‌تواند در صورت وقوع یک بحران از ورود نیروهای آمریکایی، اروپایی و کشورهای خلیج فارس به تنگه هرمز جلوگیری کند.
موشک‌های هوایی نیروی اس‌ای فرمانده نیروهای افزود نجومی وسیله مجلس آمریکایی نظامی می‌دهد افزایش پدافند گزارش روسیه ضدهوایی عملیاتی دریایی