برگزیده ها

مازندمجلس: الشرق قطر نوشت: براساس پیش بینی گزارش های اقتصادی، ظرف سالهای آینده عربستان سعودی غرق در ناتوانی مالی می شود و احتمالا این ناتوانی عظیم در اقتصاد کشورهای خلیج بویژه بحرین نیز اثر می گذارد، این در حالی است که کشورهای عراق، قطر، کویت و عمان در برابر کاهش شدید قیمت جهانی نفت مقاومت بیشتری دارند. علل اصلی این کاهش توان مالی عربستان، کم شدن قیمت نفت و افزایش هزینه های نظامی و اجتماعی این کشور است؛ طبق پیش بینی روزنامه «لیزیکو» فرانسه ذخایر مالی ریاض با اغاز سال 2020 تمام می شود!

مازندمجلس: صندوق بین المللی پول پیش از اینها تصریح کرده بود که اقتصاد عربستان به دلیل کاهش درآمدهای نفتی آن رشد صفر درصد دارد. تحلیلگران این مساله را ناشی از تولید کمتر نفت توسط اپک و عدم ثبات در قیمتها می دانند، علاوه بر اینکه مملکت سعودی اقداماتی را برای محدود کردن تکیه بر نفت خام انجام داده است.
به گزارش نامه نیوز نخستین باری که اقتصاد عربستان تا این حد سقوط کرد، به سال 2009بر می گردد، که در آن اقتصاد این کشور عربی در نتیجه کاهش عایدات نفتی پس از بحران اقتصادی در جهان،2 درصد سقوط کرد. به این ترتیب عربستان سعودی بدنبال تلاش برای اجرایی کردن برنامه انتقال از تکیه به تولیدات نفتی، به تکیه بر کمکها و وامهای صندوق بین المللی پول، با چالش بزرگی مواجه شده است.
طبق گزارشهای اقتصادی، کاهش سریع سهامهای مالی عربستان، حکومت سعودی را بر آن داشته است که قیمت سوختهای خود را تا 50درصد افزایش دهد و احتمالا در آینده ای نزدیک یارانه آب و برق را نیز قطع کرده و طرحهای عمرانی را متوقف می کند. علاوه بر این، ریاض برای اولین بار در حال بررسی اجرای طرح 5درصد مالیات بر ارزش افزوده است و تمام این اقدامات با هدف کنترل ناتوانی مالی آن صورت می گیرد. این در حالی است که تولیدات نفتی مملکت سعودی حتی نیمی از هزینه های سرسام آور دولت، بویژه هزینه های آن در جنگ یمن را تامین نمی کند؛ از این رو، ریاض برای جبران کمبودهای خود به وام یا استفاده از ذخایر خود روی می آورد و به گفته کارشناسان صندوق بین المللی پول، ذخایر مالی آن در سال 2020 به پایان می رسد.
براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، عربستان برای مقابله با ناتوانی مالی اش نیاز دارد که قیمت هر بشکه نفت به 106 دلار برسد؛ در غیر این صورت، تا 5 سال آینده سعودی ها هیچ نقدینگی نخواهند داشت!
عربستان سعودی صندوق المللی اقتصادی اقتصاد ناتوانی ذخایر آینده هزینه علاوه گزارش مملکت تولیدات