برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر کشور انگلیس طی اظهاراتی تند در مجلس عوام این کشور تصریح کرد که دولت انگلیس با عاملان مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روس که یکشنبه گذشته به طرز مشکوکی در انگلیس بیمار شد، فارغ از هرگونه ملاحظاتی برخورد خواهد کرد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز امبر راد که درباره آخرین وضعیت تحقیقات صورت گرفته در مورد علت مسمومیت اسکریپال روز پنجشنبه سخن می‌گفت اظهارکرد: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که از یک ماده [فلج‌کننده] اعصاب در این ماجرا استفاده‌شده و بدین ترتیب ما چنین اقدامی را تلاش برای قتل می‌پنداریم.
درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها نسبت به دست داشتن روسیه در این پرونده در افکار عمومی انگلیس بالاگرفته و وزیر امور خارجه این کشور سه‌شنبه گذشته به‌طور تلویحی مسکو را به دریافت پاسخی شدید تهدید کرد، خانم راد افزود: اگر بخواهیم به‌طور دقیق دراین‌باره تحقیق کنیم بایستی از گمانه‌زنی بر حذر باشیم و اجازه دهیم پلیس به تحقیقات خود ادامه دهد.
وی یادآور شد که درروند رسیدگی به این پرونده، صدها مامور امنیتی مشغول تحقیق هستند تا عاملان آن را پیدا کنند.
وزیر کشور انگلیس تصریح کرد، لندن پاسخ مناسب و محکمی را در خصوص این حادثه نشان خواهد داد.
راد پیش از این نیز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی 4 گفته بود که حال اولین افسر پلیسی که برای نجات سرگئی اسکریپال حاضر بوده وخیم گزارش‌شده است.
وی اظهار داشت که کارشناسان پس از شناسایی ماده استفاده‌شده در مسمومیت اسکریپال، آن را بسیار بسیار خطرناک توصیف کرده‌اند. او بااین‌حال جزئیات این ماده را افشا نکرد و افزود: فعلاً به همین میزان که بگوییم از ماده اعصاب بسیار نایاب استفاده‌شده ،بسنده می‌کنیم.
به گفته وزیر کشور انگلیس در حال حاضر مأموران امنیتی این کشور در سه منطقه شامل منزل محل اقامت آقای اسکریپال، کلوپی که او مرتب به آنجا سر می‌زده و رستوران «زیزی» که قبل از بی‌هوش شدن غذا میل کرده مشغول تحقیق هستند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر او روسیه پشت این ماجرا بوده است گفت: مصمم هستم پیش از آنکه این حادثه را به کسی نسبت بدهم منتظر کشف حقایق باشم و اطمینان دارم که پلیس قادر خواهد بود تا به این حقایق دست پیدا کند.
به گزارش ایرنا، سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، یک‌شنبه گذشته همراه با دخترش بی‌هوش، روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبری پیداشده بود.
او در سال 2010 میلادی در یک تبادل جاسوسی میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد. در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
اسکریپال به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 میلادی به 13 سال حبس محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روسی در اروپا را به سازمان جاسوسی ‌ام.ای.6 انگلیس می دهد.
سفارت روسیه در لندن با انتشار بیانیه ای نسبت به این حادثه ابراز نگرانی کرده اما گفته است که تبلیغات ضد روسی در انگلیس به بالاترین حد رسیده است. وزارت خارجه روسیه نیز انگلیس را از طرح اتهام قبل از تحقیق درباره مسمومیت جاسوس سابق روس و دخترش در این کشور برحذر داشته و از این کشور خواسته تا پیش از هر اتهامی، دراین خصوص تحقیق کند.
انگلیس روسیه اسکریپال جاسوس تحقیق مسمومیت حادثه استفاده‌شده بسیار جاسوسی مشغول امنیتی آمریکا سرگئی حقایق دخترش میلادی بی‌هوش خارجه درباره گزارش می‌کنیم عاملان تحقیقات اعصاب به‌طور گذشته پرونده ماجرا افزود