برگزیده ها

مازندمجلس: مقامات ارشد نظامی آمریکا نگرانند که ترامپ به طور فاجعه‌باری موجب افزایش تنش در صحنه بین‌المللی شود؛ به همین دلیل برنامه‌های کامل خود در قبال کره‌شمالی را در اختیار او نمی‌گذارند.

مازندمجلس: رویکرد خطرناک ترامپ -در مورد کشورهایی که وی برای آمریکا خطرناک می‌داند- موجب شده که حتی وزیر دفاع او در هم‌نظری با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به شدت نگران شوند و از هر گونه در اختیار قرار دادن برنامه‌ها و جزییات مفصل در مورد گزینه‌های نظامی در قبال کشورهایی مثل کره شمالی شدیدا اجتناب کنند.
به گزارش نامه نیوز پایگاه تحلیلی «آلترنت» مدعی شده است که کاخ سفید خواهان برنامه‌ای کامل وزارت دفاع در رابطه با گزینه‌های نظامی علیه کره شمالی شده است اما مقامات ارشد پنتاگون به خاطر نگرانی از این که ترامپ از آن‌ها استفاد می‌کند، منکر هر گونه برنامه جزییات‌بندی‌شده و کاملی شده‌اند. «نیویورک تایمز» نیز مدعی شده که مقامات پنتاگون -با توجه به شناخت رویکرد و رفتار ترامپ- به شدت نگران هر گونه اقدام نظامی وی علیه کره شمالی هستند. آن‌ها معتقدند که این گزینه‌های متعدد می‌تواند دست ترامپ جنگ‌طلب را برای هر گونه اقدام نظامی باز کند. روزنامه «تایمز» نیز مدعی شده که هم ژنرال «جیمز متیس» -وزیر دفاع- و هم ژنرال «جوزف دانفورد» -رییس ستاد مشترک ارتش- بر این باورند که تنها گزینه معتبر و کاربردی در قبال کره شمالی، دیپلماسی است. هر دو نفر،‌معتقدند که در صورت اعمال گزینه نظامی علیه کره شمالی، آتش اقدام تلافی‌جویانه این کشور قطعا دامان شبه‌جزیره کره را خواهد گرفت و دنیا شاهد یک فاجعه انسانی خواهد بود و آمریکا در این میان مقصر شناخته خواهد شد.

متیس در سمت راست و دانفورد در سمت چپ
در نقطه مقابل این دو فرمانده ارشد نظامی، ژنرال «هربرت مک‌مستر» -مشاور امنیت ملی ترامپ- قرار دارد که هر چند که به دیپلماسی باور دارد اما معتقد است که اگر دیپلماسی کارگر نیافتاد، باید به سراغ گزینه نظامی رفت. «ویکتور چا» که از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی پست سفیر آمریکا در کره جنوبی بود اما نپذیرفت،‌ به عنوان کارشناس خبره شبه‌جزیره کره معتقد است که هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه کره شمالی، اقدام تلافی‌جویانه «کیم جونگ اون» را در پی خواهد داشت؛ اقدامی که می‌تواند آثاری بسیار مخرب داشته باشد. وی در این رابطه در «واشینگتن پست» نوشت: «اگر ما معتقدیم که کیم غیر قابل توقف است، پس چرا باید باور داشته باشیم که در صورت حمله نظامی به کره شمالی، وی در پی پاسخگویی بر نمی‌آید؟
چرا پنتاگون برنامه نظامی را از ترامپ مخفی می‌کند؟ + تصاویر
مک‌مستر
اندیشکده «شورای روابط خارجی» در تحلیل خود از «سخنرانی وضعیت کشور» که اخیر ترامپ به سنت سیاسی رییس‌جمهور در مقابل نمایندگان کنگره صورت داد، نوشت: سخنرانی پرزیدنت ترامپ نشان داد که دولت وی تا چه حد در ایجاد فشار برای غیرهسته‌ای کردن کره شمالی مصر است و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یگاه راه حل مسئله کره شمالی، دیپلماسی است نه ایجاد فشار شدید که ترامپ در پی آن است. وقتی به فکت‌هایی که ترامپ در سخنرانی خود در مورد کره شمالی داد توجه کنیم، متوجه می‌شویم که نظیر همین فکت‌ها را هم جورج دابلیو بوش قبل از حمله به عراق در سخنرانی وضعیت کشورش داد. اگر ویکتور چا به عنوان یکی از خبره‌ترین کارشناسان شبه‌جزیره کره در آمریکا، نگران رویکرد ترامپ نسبت به کره شمالی است، این بدان خاطر است که از نگاه و رهیافت او نسبت به مسئله کره شمالی باخبر است.
بیشتر بخوانید:  از نظر ترامپ نفر بعدی که کاخ سفید را ترک می کند چه کسی است؟
استراتژی دولت ترامپ که کاربرد فشار شدید و مشارکت دیپلماتیک به طور همزمان است، اصلا کارکرد نخواهد داشت و بسیار مضحک است. چرا که این دو با هم اصلا انطباق ندارند. تجربه نشان داده که تفکر تهدید علیه کره شمالی که شعار «آتش و خشم» در ترامپ هم در زیر مجموعه آن قرار دارد را نمی‌توان به کار گرفت. باید این اطمینان در رهبران کره شمالی ایجاد شود که اگر سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار می‌گذارند، آینده بهتری خواهند داشت. آیا آمریکا می‌تواند از طریق دپلماتیک این اطمینان را به «اون» بدهد که پس از از دور خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای، حکومت او سقوط نمی‌کند؟
«راشا تودی» نیز در گزارش اخیر خود خبر از گزارش «بررسی وضعیت هسته‌ای» که توسط دولت ترامپ تهیه شده، خبر از میل ترامپ به استفاده از سلاح هسته‌ای داد. در این گزارش به لزوم مقابله آمریکا با هر گونه تهدید محتمل از سوی روسیه، چین، ایران، و کره شمالی پرداخته شده است. در گزارش مذکور، به این پرداخته شده که در صورت احراز تهدید اتمی یا غیر اتمی از سوی این کشورها و بالاخص کره شمالی، سناریوهای هسته‌ای آمریکا قابل اجراست. همچنین نسبت به خطر پیشرفت هسته‌ای روسیه به شدت اخطار داده شده و ضمن اعلام این که آمریکا به «پیمان منع جزیی آزمایش هسته‌ای» وفادار است، قید شده که در صورت احساس خطر از سوی روسیه، آماده به کارگیری توان هسته‌ای خود است.

موشک Trident II D5 از کلاس اوهایو
دولت ترامپ در گزارش بررسی وضعیت هسته‌ای، خواستار اتحاد نیروهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای آمریکا در جهت ارتقای توانایی جنگنده اف-35 جهت حمل بمب‌ها و موشک‌های هسته‌ای شده است. کاخ سفید در روز جمعه هفته گذشته اعلام نمود که منظور از این امر در گزارش، صرفا در جهت بازداری از هر گونه تهدید بر علیه آمریکا و شرکایش است. «آدام مونت» -یکی از مقامات ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا- در مقاله اخیر خود در مجله «فارین افرز» آورده است: در جایی که باید بر روی کاهش خطر هسته‌ای در جهان کار کنیم، سیاست‌های هسته‌ای ملت ما در دوره ترامپ به دنبال دلیل‌سازی و دشمن‌سازی است و جهان را به مکان خطرناک‌تری بدل می‌کند.
چرا پنتاگون برنامه نظامی را از ترامپ مخفی می‌کند؟ + تصاویر
سیستم نصب و پرتاب موشک هسته‌ای از سال 2010 در فضای زمینی، دریایی، و هوایی / مربوط به چهار کشور آمریکا، روسیه، چین، و کره شمالی
به گزارش راشاتودی، «هانس کریستنسن» -یکی از دیگر مقامات ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا- گزارش NPR را کاملا گمراه‌کننده خوانده‌ و سیاست‌های مدرن‌سازی هسته‌ای قید شده در آن را موجب دردسر بیشتر برای آمریکا خوانده است. همچنین، «جُون وولفستال» -رییس گروه بحران هسته‌ای- گزارش مذکور را به «استثناگرایی» متهم کرده و اظهار داشته است: «بیشترین نقد من به این گزارش این است که در آن می‌گوید هیچ کشور هسته‌ای حق حتی فکر کردن به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ما را ندارد چرا که تنش قابل پیشگیری نیست اما دولت ما می‌تواند اول سلاح هسته‌ای بر علیه دیگران استفاده کند و سپس تنش را کنترل کند. متوجه این تناقض می‌شوید؟

منبع: مشرق

هسته‌ای ترامپ شمالی آمریکا گزارش نظامی اقدام می‌تواند مقامات دیپلماسی وضعیت تهدید روسیه سخنرانی استفاده گزینه پنتاگون ژنرال بسیار ایجاد شبه‌جزیره گزینه‌های رویکرد نگران خطرناک اطمینان سلاح‌های برنامه بررسی پرداخته دانشمندان سیاست‌های فدراسیون اعلام مذکور همچنین کشورهایی متوجه مقابل معتقد آن‌ها تلافی‌جویانه تایمز می‌کند ویکتور عنوان مسئله دانفورد غیرهسته‌ای مشترک رابطه بیشتر