برگزیده ها

مازندمجلس: در طی هشت سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، درآمدهای نفتی ایران به 700 میلیارد دلار رسید و دولت پول نقد را در اختیار داشت . در نتیجه ، این فرصت فراهم بود که هر ماه برای افراد فقیر، 15 دلار یارانه صرف کند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز  الجزیره نوشت: رئیس جمهوری سابق ایران خواستار برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری و ایجاد مجلسی جدید است .
این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: در یک روستای شمالی ایران یک راننده همراه با 3 مرد دیگر در تلاشند تا یک کامیون را در مسیری گل آلود به حرکت درآورند. آن ها درست مثل مربیانی هستند که در تلاشند یک فیل غول پیکر را از مسیر رودخانه به سمتی دیگر هدایت کنند.
این مسیر توسط کارگران ساختمانی در حال گود شدن است . مسیری که  از راه اصلی( از شهر ساری/مرکز استان مازندران). عبور می کند. آن ها قصد دارند برای عبور گاز مسیری ویژه حفر کنند.
اما تا زمانی که پروژه تمام شود، روستائیان مجبور خواهند بود،  برای پخت و پز و گرم کردن خانه های خود در این ناحیه جنگلی و کوهستانی از  زغال چوب و گرمای حاصل از زغال چوب استفاده کنند.
در حال حاضر، پروژه شبکه ملی گاز  تضمین امنیت مالی  خاصی را برای راننده کامیون و جامعه اش ایجاد نمی کند، زیرا ساخت این پروژه بر عهده دولت های خارجی است .
این راننده در گفتگو با الجزیره گفت : ما به گاز نیاز نداریم. ما به شغل نیاز داریم. ما به رفاه نیاز داریم و سپس با فشردن  پدال گاز کامیون خود دور شد .
اکثر این افراد ، به  رئیس جمهور حسن روحانی رای داده اند،آن هم نه یک بار، بلکه 2 بار، یک بار  زمانی که او برای انتخاب مجدد در سال 2017  کاندید بود و یکی بار پیش از آن در سال 2013، زمانی که نامزد اصلی و  رقیب برای جایگزینی محمود احمدی نژاد در نظر گرفته می شد.
روحانی  وعده داده بود که اصلاحات و رشد اقتصادی را برای مردم به بار آورد. این در حالی است که به نظر می رسد در این زمینه پیشرفت با سرعت کم در حال وقوع است. اما راننده کامیون که به عنوان مصاحبه شونده با الجزیره گفتگو کرده ،  در مورد احمدی نژاد می گوید : " احمدی نژاد پول نقد ماهانه پرداخت می کرد".
در طی هشت سال  دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، درآمدهای نفتی ایران به 700 میلیارد دلار رسید و دولت پول نقد را در اختیار داشت . در نتیجه ، این فرصت فراهم بود که هر ماه برای افراد فقیر، 15 دلار یارانه  صرف کند.
گرچه روحانی هنوز هم  به خانواده های کم درآمد یارانه می دهد، اما با  توجه به کاهش شدید قیمت نفت، و  نرخ  بیکاری بالا، پرداخت های  یارانه قدرت خرید خود را از دست داده اند.
دولت روحانی اظهار می کند که در طول مدت 2  دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد از سال 2005 تا 2013، پول نفت صرف فساد و سیاست های اقتصادی ناسازگار  شده است. به نظر عباس عبدی، یک تحلیلگر سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان، اغلب نوستالژی های  ایرانیان در مورد احمدی نژاد  اشتباه است .
عبدی به الجزیره گفت: " بیشتر نگرانی های امروز که مربوط وضعیت فعلی اقتصاد ایران است،  تحت تاثیر دوران احمدی نژاد به وجود آمده است . طی چند ماه آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد ، نرخ تورم بیش از 30 درصد بوده است در حالی که نرخ بیکاری در سال 2012 به 12.2 درصد رسیده بود .
بعدها در سال 2017، احمدی نژاد که در دهه 80، محبوب اصولگرایان بود، تلاش کرد با  اصلاحات بیشتر و بازنگری به عرصه سیاست باز گردد. وی  با تاکید بر حمایت مالی از طبقه پایین کشور ، سعی کرد برای  بار سوم ریاست جمهوری ایران را به نام خود کند .  اما او و معاون سابق وی، حمید بقایی، هر دو توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.
 عبدی در مورد رفتارهای اخیر رئیس جمهور سابق ایران گفت که انگیزه احمدی نژاد «نامعلوم است» است، اما او همیشه در طول دوران ریاست جمهوری خود به دنبال جلب توجه بوده است.
 تحلیلگران می گویند احمدی نژاد همچنان رابطه نزدیک خود با برخی از جریانات اصولگرا را حفظ کرده است.
عبدی همچنین می گوید که احمدی نژاد خطری برای روحانی به حساب نمی آید، چراکه با اقبال عمومی کمی مواجه است.
پیشرفت کم روحانی در حوزه سیاسی و اقتصادی باعث شده است که احمدی نژاد توانایی ظهور مجدد و منتقد جلوه دادن خود را داشته باشد، البته با همان ادبیات سابقش.
با این حال، تحلیلگران می گویند احمدی نژاد نمی تواند وجهه ی خود را در میان رای دهندگان در سراسر کشور ترمیم کند
احمدی جمهوری ریاست روحانی کامیون الجزیره راننده دوران پروژه اقتصادی مسیری زمانی یارانه بیشتر گویند نزدیک بیکاری سیاسی سیاست پرداخت افراد تلاشند ایجاد رسانه گفتگو داریم اصلاحات جمهور پیشرفت