برگزیده ها

مازندمجلس: معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: تا جایی که من اطلاع دارم دعاوی مطرح و احکامی از دادگاه درباره بعضی موارد در مقابل آمریکا به خاطر آثار بعضی از تحریم‌ها و اقدامات آن کشور علیه ایران گرفته شده است اما معاون حقوقی رئیس‌جمهور مدخلیتی ندارد.

مازندمجلس: لعیا جنیدی در پاسخ به این سئوال که پیگیری حقوقی مسائل بین ایران و آمریکا رها شده است یا ادامه دارد؟ به خبرآنلاین گفت: این موضوعات رها نیست، در مأموریت های معاونت حقوقی رئیس جمهور هم آمده ولی نیازمند همکاری ما برخی دستگاه ها است. البته در بعضی موارد کار را آغاز کردیم ولی پیگیری اش نیازمند همکاری مهمی با خیلی از دستگاه های اجرایی زی ربط است که بتوانند اطلاعات کافی را در آن مورد به ما بدهند چون اینها اطلاعات موضوعی‌اش در اختیار دستگاه های دیگری است. همچنین نیازمند همکاری با دفتر حقوقی بین المللی است.
وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم دعاوی مطرح و احکامی از دادگاه درباره بعضی موارد در مقابل آمریکا به خاطر آثار بعضی از تحریم ها و اقدامات آن کشور علیه ایران گرفته شده است اما معاون حقوقی رئیس جمهور مدخلیتی ندارد.
معاون رئیس جمهور اظهار کرد: من به معاون حقوقی رئیس جمهور بابت آسیبی که به کسی از طرف آمریکا وارد شده، نه مسئولیت دارم و نه می توانم طرح دعوا یا دخالتی کنم بنابراین حوزه کاری معاونت حقوقی رئیس جمهور از این حوزه کاملا جداست، ما  دولت هستیم ما به جای هیچ ذی نفعی که زیانی دیده است طرح دعوا نکردیم و نمی کنیم، فقط در جاهایی که صدمه عمومی به دولت و مجموعه کشور جمهوری اسلامی ایران وارد باشد آنجا مدخلیت داریم.
وی ادامه داد: یکی از قواعد دادرسی آن است که زیان دیدگان، ذی نفع هستند و می توانند طرح دعوا کنند، این رکن دادخواست است بنابراین در این مسئله ورودی نمی کنیم. اینکه فکر کنند ما نظارتی می کنیم یا دخالت می کنیم، بنده برای خودم چنین حقی قائل نیستم که اگر فلان بانک یا فلان شخص زیان دید، معاونت حقوقی رئیس جمهور بخواهد در آن موضوع دخالت کند یا از طرف او طرح دعوا کند. من چنین کاری نکردم و نخواهم کرد چون ذی نفعی شرط طرح دعوا است و هر زیان دیده ای برای احقاق حقوقش می رود به دادگاه طرح دعوا می کند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: ما باید قوانین دادرسی عادلانه را رعایت کنیم و جایگاه خودمان را که یک جایگاه بی طرف و مستقل است داشته باشیم ولی در مواردی که در واقع زیان دیده شخصیت حقوقی دولت جمهوری اسلامی ایران باشد آنجا ما چون از جانب دولت طرح دعوا می کنیم این کار را خواهیم کرد.
وی افزود: این پرونده شکایت از آمریکا را در ایران ذی نفعان دنبال کردند ما ورود نباید کنیم، در کار اشخاص خصوصی یا حتی شرکت های دولتی که از اعمال، اقدامات و تحریم های آمریکا زیان دیدند ما ورود نمی کنیم چون شخصیت حقوقی دولت ذی نفع تلقی نمی شود. طرف زیان دیده خود با دادن مستندات مالی و فنی باید اثبات کند که تحریم ها، اقدامات یا اعمال آمریکا بر فعالیت او به اثر زیان رسان داشته است .
جنیدی گفت: حالا در روزی که اگر قرار باشد مذاکره ای با دولت آمریکا بر سر خسارات انجام شود، آنجا ممکن است ذی نفعان احکامی که به نفع شان صادره شده بیاورند همچنان که مدعیانی در آمریکا می گویند قربانی یکسری اقدامات ایران شدند و آنها نیز برای خود احکامی از دادگاه های آن کشور گرفتند، آنجا ممکن است دولت ها در مقام مذاکره از جانب اتباع زیان دیده خود که احکامی در دست دارند، برآیند. در آن زمان می توانیم بگوییم در حال مذاکره هستیم همه اتباع می توانند احکام شان را از طریق دولت ها در جریان مذاکره بیاورند. 
حقوقی آمریکا جمهور احکامی اقدامات مذاکره دادگاه دستگاه جنیدی معاون تحریم نیازمند معاونت همکاری پیگیری جایگاه دخالت توانند شخصیت نفعان اتباع دادرسی اعمال بیاورند جمهوری ادامه افزود اطلاعات دعاوی اظهار موارد هستیم بنابراین اسلامی