برگزیده ها

مازندمجلس: «معامله قرن» دربردارنده توافقی برای صلح بین دولت اسرائیل و دولت فلسطین است و براساس آن، مرزهای کرانه باختری با اردن نیز تحت سیطره ارتش اسرائیلی خواهد بود، نه ارتش فلسطین.

مازندمجلس:
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزنامه الدیار چاپ بیروت نوشت: «معامله قرن» دربردارنده توافقی برای صلح بین دولت اسرائیل و دولت فلسطین است و براساس آن، مرزهای کرانه باختری با اردن نیز تحت سیطره ارتش اسرائیلی خواهد بود، نه ارتش فلسطین، یعنی این دولت حق ندارد در این منطقه ارتش یا سلاحی داشته باشد، بلکه تنها می تواند از کانتینرها و اتومبیلهایی برای اداره امور جزئی دولت کوچک فلسطین در کرانه باختری استفاده کند!
این روزنامه عرب زبان ادامه داد: ولی عهد سعودی با این توافق موافقت نموده و وعده این پذیرش را به رئیس جمهور آمریکا داد. علاوه بر این در مقابل پایبندی ترامپ به تحریمهای ایران و ایستادگی در برابر نفوذ آن در منطقه، در نخستین سفر ترامپ به ریاض، مبلغی حدود 450 میلیارد دلار را بعنوان اولین قسط عربستان به آمریکا، پرداخت و در قبال فروش ارزان نفت به ایالات متحده، دولت ترامپ متعهد به افزایش تعداد پایگاههای هوایی آمریکا در عربستان سعودی، از 4 پایگاه، به 7پایگاه و استقرار سامانه های دفاع هوایی در مقابل جنگنده های ایرانی، بویژه موشکهای بالستیک شد.
پس از آنکه بن سلمان چراغ سبز موافقت عربستان با معامله قرن را به ترامپ نشان داد، بر پادشاه اردن نیز فشار آورد تا در کنفرانس استانبول که علیه موضع رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس بود، شرکت نکند. اما پادشاه اردن با این مساله مخالفت کرد و بلافاصله ولی عهد سعودی کمک مالی عربستان به اردن را قطع کرد؛ چرا که با توجه به مفاد توافق قرن و نقش اردن در آن، موافقت این دولت با توافق مذکور، امری ضروری به شمار می آمد.
عربستان آمریکا ترامپ فلسطین موافقت سعودی توافق جمهور مقابل پادشاه هوایی باختری میلیارد سلمان پایگاه معامله الدیار کرانه منطقه