برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه از وزیرجهاد خواسته ایم حجم خرید توافقی شیرخام افزایش یابد،از واردات گسترده گوشت در پی کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله منجمد اظهارنگرانی کرد.

مازندمجلس:علیرضا عزیزالهی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز گوساله منجمد از ٢٦ به ١٢ درصد، اظهارداشت: اگر قرار باشد در پی کاهش تعرفه، واردات در حجم وسیع  انجام شود برای دامداران مشکلات جدی ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به عملکرد دامداری ها ندارد و قیمت دام زنده سنگین افزایش چشمگیری طی این مدت در بازار نداشته است.

رئیس اتحادیه سراسری دامداران کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طی حدود١٥ روزگذشته توافقی نامه ای بین این اتحادیه، انجمن صنفی گاوداران و انجمن لبنی مبنی بر اعمال مصوبه ١٤٤٠ تومانی قیمت شیرخام مبادله شده است، گفت: ستاد تنظیم بازار هنوز این مصوبه را ابلاغ نکرده ضمن اینکه کارخانجات نیز نه تنها قیمت را افزایش نداده اند بلکه در برخی موارد با کاهش قیمت و  جذب شیرخام مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به گران فروشی برخی کارخانجات لبنی طی هفته های اخیر و جریمه شدن آنها به این دلیل، اضافه کرد: اعمال مصوبه ١٤٤٠ تومانی و اجرای آن از سوی کارخانجات به بخشودگی جرایم آنها کمک می کند.

عزیزالهی تاکید کرد: با این حال کارخانجات درباره مساله توافق با ما تبلیغ می کنند در صورتی که همانگونه که اشاره شد هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: هم اکنون کارخانجات باکیفیت ترین نوع شیر را از دامدار به طور میانگین حدود ١٣٠٠ تومان می خرند.

عزیزالهی با بیان اینکه تا زمانی که ستاد تنظیم بازار ابلاغیه ندهد و مصوبه اجرایی نشود، تبلیغ روی این موضوع معنا ندارد، تصریح کرد: کارخانجات لبنی باید به صنعت دامداری کمک کنند چراکه اگر دامداران ضعیف شوند در آینده سبب تضعیف خود کارخانجات خواهد شد.

وی ادامه داد: درحال نزدیک شدن به فصل گرم هستیم، در این زمان تولید افزایش و مصرف کاهش می یابد، اگر حمایت نباشد شرایط برای دامداران دشوار می شود.

عزیزالهی با اشاره به افزایش قیمت نهاده های دامی، گفت: به همین دلیل قیمت تمام شده شیرخام خیلی بالاست، محصول با قیمت مناسب خریداری نمی شود و به همین دلیل تنها راه حل حذف دام است؛ به همین دلیل بنده نگرانم سطح تولید کشور افت کند.

وی تصریح کرد: چراکه با این شرایط زمانی که حفظ دام در گله ها شدت می گیرد و برگشت و جبران آن کار دشواری است.

عزیزالهی با بیان اینکه در دو الی سه ماه گذشته، تقاضا برای شیرخام افزایش یافته و قیمت مناسب تر شده بود، افزود: معمولا درزمستان این اتفاق رخ می دهد به همین دلیل کارخانجات به دولت فشار آوردند که میزان خرید توافقی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حجم خرید افت زیادی داشته است، گفت: در این راستا ما نامه ای به وزیر جهاد نوشته و به مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز رونوشت زده ایم که حجم خرید توافقی شیرخام مجددا افزایش یابد و به جریان بیفتد.

افزایش کارخانجات اشاره شیرخام اینکه خرید عزیزالهی دامداران بازار توافقی مصوبه تصریح اکنون اجرایی ادامه شرایط مناسب تبلیغ تولید چراکه زمانی اعمال دامداری واردات تعرفه ندارد اتحادیه تومانی گفتگو انجمن تنظیم