برگزیده ها

مازندمجلس: در پی ابراز تمایل سران آمریکا و کره شمالی برای برگزاری دیدار دو جانبه، نخست وزیر ژاپن اگرچه از این خبر استقبال کرد اما تاکید کرد که فشارها تا زمانی که کره شمالی پیشرفت قابل محسوسی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد ادامه خواهد یافت.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از ابراز تمایل دو رهبر آمریکا و کره شمالی برای دیدار دو جانبه قدردانی کرد؛ با این حال گفت: ما به اعمال بیشترین فشارها علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات قابل کنترل، غیر قابل بازگشت و صادقانه در حوزه خلع سلاح انجام ندهد ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: ژاپن و آمریکا ۱۰۰ درصد با یکدیگر همکاری می‌کنند.
او در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: ماه آینده میلادی برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن درباره مسئله کره شمالی پیش از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون به آمریکا سفر می‌کند.
تحلیلگران بر این باورند که ادبیات آبه نشان می‌دهد که ژاپن از تغییر دیدگاه کره شمالی درخصوص خلع سلاح هسته‌ای نگران است.
توبیاس هریس، تحلیلگر امور ژاپن در یک مرکز مطالعاتی در نیویورک اعلام کرد: من فکر می‌کنم نگرانی جدی درباره دیدار دو جانبه ترامپ با کیم جونگ اون وجود دارد. دولت ژاپن آشکارا می‌خواهد که تهدید کره شمالی حل شود. اما من فکر نمی‌کنم مقامات ژاپنی درباره دشواری دستیابی به توافق معنادار و دقیق خلع سلاح تحت چنین شرایطی ساده لوح باشند.
یک مقام ارشد ناشناس در کاخ سفید اعلام کرد: روز پنجشنبه ترامپ با شینزو آبه تماس تلفنی داشته است. دولت آمریکا به دنبال یک توافق قابل کنترل برای خلع سلاح دائمی کره شمالی است.
همچنین مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به دنبال دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در اواخر ماه آوریل است.
در همین حال سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی ابراز تمایل طرف‌های آمریکا و کره شمالی برای دیدار با یکدیگر را یک موفقیت بزرگ اعلام کرد. به طور حتم پذیرش دعوت کیم جونگ اون توسط ترامپ یک موفقیت دیپلماتیک برای مون جائه این محسوب می‌شود اما تحلیلگران بر این باورند که اگر انتظارات آمریکا در این مذاکرات برآورده نشود و یا کره شمالی اقداماتی در راستای خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد، این مسئله خطراتی برای واشنگتن و سئول دارد.
از سوی دیگر پس از انتشار اخبار دیدار احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون، وزارت خارجه چین اعلام کرد، از "سیگنال‌های مثبت" رسیده از سوی آمریکا و کره شمالی استقبال می‌کند.
همچنین وندی شرمن، مذاکره کننده آمریکایی در توافق هسته‌ای ایران در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در این باره گفت: چین نسبت به دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا با وجود تمایل به وقوع چنین اتفاقی، محتاط است.
شمالی آمریکا دیدار ترامپ اعلام تمایل درباره هسته‌ای توافق جمهور ادامه شینزو ابراز دنبال جنوبی موفقیت باورند همچنین تحلیلگران واشنگتن کنترل جانبه مسئله می‌کند یکدیگر