برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تهران از هرگونه گفت‌وگوی آشتی گرایانه افغان-افغان برای دستیابی به صلح پشتیبانی می‌کند. در این زمینه ما از شرکت در روند کابل و فرآیندهای مشابه دیگر برای رسیدن به صلح و امنیت در افغانستان استقبال کردیم.

مازندمجلس:
غلامعلی خوشرو نماینده کشورمان در سازمان ملل روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت که درباره افغانستان و ادامه ماموریت دستیار ویژه سازمان ملل در آن کشور(یوناما) برگزار شد، امنیت را همچنان مشکل بزرگ افغانستان دانست و تاکید کرد: ایران همچنان به حمایت کامل از ارتقای امنیت و ثبات همراه با توسعه پایدار افغانستان ادامه می‌دهد.
به گزارش ایرنا، خوشرو افزود: براساس آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل، سال 2017 با 'بالاترین سطح حوادث مربوط به امنیت که تاکنون ثبت شده' به پایان رسید.
وی ادامه داد: موجی از حملات پیچیده مرگبار، بویژه سه حملۀ عمده در کابل با صدها تلفات، در طول ژانویه 2018 ادامه یافت. داعش و گروه‌های وابسته همچنان به اقدامات ارتجاعی خود پرداختند و درگیری میان دولت و گروه‌های تروریستی و افراطی در سراسر کشور ادامه داشت.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: ایران از هرگونه گفت‌وگوی آشتی گرایانه افغان-افغان برای دستیابی به صلح پشتیبانی می‌کند. در این زمینه ما از شرکت در روند کابل و فرآیندهای مشابه دیگر برای رسیدن به صلح و امنیت در افغانستان استقبال کردیم.
خوشرو یادآور شد: دولت وحدت ملی افغانستان در جبهه مقدم مقابله با تروریسم، به ویژه طالبان، القاعده، داعش و وابستگان آن و همچنین سایر گروه‌های تروریستی و افراط گرایان و جنایتکاران قرار دارد. حمایت مداوم جامعه بین‌المللی از دولت افغانستان در این مبارزه و نیز حل مشکلات امنیتی، اقتصادی و سیاسی آن بسیار ضروری است.
وی تاکید کرد: تقویت همکاری منطقه‌ای با افغانستان یکی از اولویت‌ها و گامی مهم برای تحکیم صلح و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه است.
نماینده ایران با قدردانی از ابتکار قزاقستان در سازماندهی و برگزاری نشست برای مشارکت منطقه‌ای در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان الگویی برای پیوند امنیت و توسعه اظهار کرد: جهان باید به وضعیت افغانستان نه به عنوان زمینه‌ای برای رقابت بلکه به عنوان فرصتی برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات از طریق توسعه بنگرد.
خوشرو تصریح کرد: رویکرد برد-برد رویکرد برای افغانستان و کشورهای همسایه آن، از جمله آسیای مرکزی همانند پیروزی جامعه بین‌المللی است.
وی با یادآوری میزبانی ایران از میلیون‌ها پناهنده افغان در طول دهه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: ایران در سال‌های گذشته بیش از 300 طرح مهم توسعه‌ای و عمرانی به ویژه در زمینه تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل، ترانزیت و تجارت با اعتباری بیش از 500 میلیون دلار در افغانستان به اجرا در آورده است.
سفیر ایران تصریح کرد: این اقدام، چشم اندازهای اقتصادی افغانستان را دگرگون کرده و به تقویت صلح و ثبات در این کشور کمک کرده که مهمترین نمونه‌های این همکاری راه اندازی تسهیلات بندر چابهار و تسهیلات ترانزیت کالاهای افغانستانی از طریق بندر عباس هستند.
خوشرو بار دیگر بر حمایت دولت جمهوری اسلامی از برقراری صلح و ثبات در افغانستان و هرگونه فرآیند افغانستان که منجر به مصالحه و صلح در افغانستان شود تاکید کرد.
وی با یادآوری روز 21 مارس که روز بین‌المللی نوروز به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: نوروز در دهها کشور از جمله افغانستان جشن گرفته می‌شود. نوروز به بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان الهام بخش مشترک برای آرامش و آشتی است.
نماینده ایران خاطرنشان کرد: در آستانه نوروز، می‌خواهم بهترین آرزوهایم را برای مردم برادر افغانستان بیان کنم، نوروزی شاد را برایشان آرزو دارم و به آنها اطمینان می‌دهم که ایران در تلاش برای دستیابی به صلح و رفاه در کشورشان حمایت خواهد کرد.
افغانستان امنیت خوشرو ادامه نوروز نماینده حمایت بین‌المللی اقتصادی عنوان تقویت افغان گروه‌های همچنان گزارش توسعه تاکید میلیون تصریح اظهار تسهیلات ترانزیت خاطرنشان یادآوری مرکزی رویکرد گذشته زمینه تروریستی سراسر می‌کند پشتیبانی گفت‌وگوی هرگونه دستیابی وضعیت منطقه‌ای همکاری جامعه آسیای