برگزیده ها
غفلت مجلس و مقاومت برخی افراد درباره «اعاده اموال نا‌مشروع مسئولان»/ دانشجویان برای اجرای عدالت وسط صحنه باشند

مازندمجلس: عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در گذشته ما یک خط هم قانون در خصوص رسیدگی به اموال مسئولان نداشته‌ایم و علت این موضوع هم از طرفی غفلت مجلس بوده و از یک طرف هم یک عده مقاومت کردند و نگذاشتند قانون در این رابطه داشته باشیم.

مازندمجلس:، محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه تاکنون قانون بررسی اموال مسئولان جدی گرفته نشده، گفت: آنگونه که اخبار به دست ما رسیده ظاهرا آقای هاشمی‌رفسنجانی به مقام معظم رهبری می‌گوید که چنین طرحی در مجتمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد که معظم‌له می‌فرمایند رد این خلاف مصلحت است یا اینکه می‌فرمایند تایید آن به مصلحت است. یک چنین نقلی وجود دارد.

وی افزود: در آن زمان چون نمی‌توانستند طرح را رد کنند یکسری تغییرات به طرح و مصوبه مجلس دادند و در واقع طرح را خراب کردند. این طرح در آبان 94 قانون شد قرار بود آیین‌نامه‌ای برای آن نوشته شود که تاکنون نه آیین‌نامه آن نوشته شده و نه اجرا شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به عدم اجرای طرح بررسی اموال مسئولان خاطرنشان کرد: هر چند قوه قضاییه معتقد است این طرح را اجرا کرده است ولی در این حد بوده که یک فرمی به مسئولان داده شد و از آنها خواسته خودشان آن را پر کنند.

وی افزود: این قانون اگر اجرا شود برای آینده است، یعنی 40 سال است ما مسئولانی در کشور داشتیم که خیلی‌ها هم پاکدست و سالم بوده‌اند و در صدر آن هم رهبر معظم انقلاب قرار دارند و البته یک دسته مسئولان هم هستند که به دلیل عدم نظارت و قانون درست در 40 سال گذشته ممکن است تخلفاتی هم داشته باشند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه در گذشته ما یک خط هم قانون در خصوص رسیدگی به اموال مسئولان نداشته‌ایم و علت این موضوع هم  از طرفی غفلت مجلس بوده و از  یک طرف هم یک عده مقاومت کردند و نگذاشتند قانون در این رابطه داشته باشیم.

دهقان با اشاره به اصل 49 قانون اساسی تاکید کرد: در این اصل وظیفه دارد که هرگونه اموالی که نامشروع بدست آمده را پس بگیرد و یک هیات 7 نفره از قوای سه‌گانه به اموال مسئولان را رسیدگی کنند، به همین دلیل ما یک بخش از بزرگان مسئولان را جدا کردیم و گفتیم که این هیات راسا به اینها رسیدگی کند و رسیدگی به اموال سایر مسئولان را به عهده یک تیم مطلع در استان‌ها گذاشتیم که در این راستا حتی ائمه جمعه هم که البته همه آنها انسان‌های پاکی هستند از این گردونه خارج نخواهند بود.

این نماینده مجلس با اشاره «طرح اعاده اموال نا‌مشروع مسئولان» تصریح کرد: شاید طرحی با این اندازه اهمیت در راستای عدالت و مبارزه با فساد نداشتیم و حتما در زمان اجرا سر و صدا خواهد کرد ولی اینکه از آن حمایت شود، مشخص نیست.

دهقان تاکید کرد: متاسفانه نهادهای مدنی و تشکل‌های ما یک مقدار عقب هستند، ما اگر در زمینه عدالت عقب هستیم،‌ برای این است که یک سهمی هم تشکل‌های دانشجویی هستند.

وی گفت: اگر یک مطالبه عمومی برای عدالت شکل گیرد، لازم نیست یک عده از مردم به خیابان بیایند و تقاضای عدالت کنند. این مطالبه عمومی را باید رسانه‌ها و تشکل‌های دانشجویی شکل بدهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تصویب نهایی و اجرایی این طرح نیازمند یک شفافیت است،‌ در این رابطه باید حداقل 6 ماه یکبار به مردم و نمایندگان مجلس گزارش داده شود.

دهقان ادامه داد: پرچم عدالت خواهی باید در دست دانشجویان باشد همانگونه که از  ابتدا هم اینگونه بوده است و من از شما تقاضا می‌کنم در رابطه با عدالت دانشجویان پررنگ در وسط صحنه باشند.

وی تصریح کرد: ما در ابتدای انقلاب یک صدم امروز هم شاید رفاه نداشتیم، امکانات امروز با ابتدای انقلاب اصلا قابل قیاس نیست و این نارضایتی که می‌بینیم ایجاد شده به خاطر بی‌عدالتی است و گرنه رفاه شهری که بیشتر شده است.

مسئولان قانون اموال عدالت دانشجویان دهقان عمومی رسیدگی نماینده تصریح رابطه شورای اینکه مصلحت باشند تشکل‌های انقلاب گذشته متاسفانه تاکید ابتدای مطالبه دانشجویی امروز نداشتیم بررسی اعاده نا‌مشروع مقاومت مستقل اتحادیه اجرای گزارش افزود نوشته می‌فرمایند تاکنون اسلامی اشاره