برگزیده ها

مازندمجلس: یک پایگاه آمریکایی گزارش داده دولت این کشور احتمالاً برای یک شرکت کانادایی مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرده است.

مازندمجلس: پایگاه خبری آمریکایی المانیتور به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم برای فروش چند هواپیما از یک شرکت کانادایی به ایران را صادر کرده است.
به نوشته المانیتور، شرکت «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهای جدیدی برای شرکت کانادایی «بمباردیه» جهت فروش هواپیمای مسافربری به ایران صادر کرده است. 
در صورتی که این خبر صحیح باشد، این اولین بار است که دولت آمریکا از زمان حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید اقدام به صدور مجوزهای فروش هواپیما برای ایران کرده است. این خبر همچنین در شرایطی اعلام می‌شود که تهران، در تلاش است چالش‌های مربوط به تأمین مالی قراردهای خرید هواپیما را حل کند. 
«مرتضی شیخ‌زاده»، سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با المانیتور گفته شرکت هواپیماسازی «بمباردیه»، مجوز فروش 10 فروند هواپیمایی سری «سی‌آرجی» را برای شرکت هواپیمایی «قشم‌ایر» -که به زودی راه‌اندازی خواهد شد- صادر کرده است. 
«شیخ‌زاده» گفت: «ما و شرکت کانادایی در حال بررسی پیش‌نویس قرارداد هستیم، ولی هنوز اسناد را مبادله نکرده‌ایم. مجوزهای دفتر کنترل دارایی‌های خارجی برای فروش این هواپیماها اخیراً صادر شده است. 
بمباردیه، به درخواست المانیتور برای اظهارنظر پاسخ نداد و یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا هم به بهانه «حفظ اسرار تجاری و سایر ملاحظات» درباره مجوز این نهاد آمریکایی اظهارنظر نکرد.
در طول دو سال گذشته، علاوه بر «بمباردیه»، شامل شرکت بوئینگ آمریکا، شرکت ایرباس که در فرانسه مستقر است، شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR، امبرائر برزیلی و سوخو روسیه درخواست‌های متعددی از خزانه‌داری آمریکا در زمینه مجوز فروش هواپیما به ایران درخواست کرده‌اند. 
در صورتی که خبر مربوط به صدور مجوز برای شرکت کانادایی صحت داشته باشد، احتمال می‌رود که دولت آمریکا مجوزهای مربوط به سایر شرکت‌ها را هم صادر بکند. 
آمریکا فروش هواپیما کانادایی المانیتور مجوزهای خزانه‌داری مربوط بمباردیه وزارت درخواست هواپیمایی سخنگوی اظهارنظر خارجی آمریکایی کنترل دارایی‌های صورتی شیخ‌زاده