برگزیده ها

مازندمجلس: با وجود آنکه انتشار اخبار مربوط به روی خوش نشان دادن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به مساله دیدار با رهبر کره شمالی در سراسر دنیا بسیار جلب توجه کرده اما به نظر می‌رسد که در کره شمالی رسانه‌ها عمدتا نسبت به این مساله سکوت اختیار کرده‌اند.

مازندمجلس:
به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره شمالی اخیرا در گزارش‌هایشان به سفر یک هیات بلندپایه کره‌ جنوبی طی چند روز پیش به این کشور اشاره کردند اما به نظر می‌رسد که هیچ پوشش خبری مهمی از موضوع دعوت کیم جونگ اون از دونالد ترامپ و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی برای دیدار با یکدیگر در راستای بحث درمورد آینده برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ صورت نگرفته است.
اخیرا چونگ اوی یونگ، رئیس امنیت ملی کره‌ جنوبی به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که کیم جونگ اون تعهدش را به خلع سلاح هسته‌ای اعلام کرده و گفته که آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را به حال تعلیق درمی‌آورد.
با این حال وضعیت به گونه‌ای است که ظاهرا مردم کره شمالی به رغم یک چنین اتفاق بالقوه تاریخی هنوز در بی‌خبری به سر می‌برند.
خبر دیدار کیم جونگ اون با مقام‌های کره‌ جنوبی در صفحه اول یک روزنامه دولتی مهم کره شمالی به نام روزنامه "رودونگ سینمون" انتشار یافت اما هیچ یک از تعهدها و امتیازهای سیاسی او آنگونه که دولت کره‌ جنوبی اعلام کرده و همچنین برنامه‌ریزی‌اش برای نشستی با مون جائه این در ماه آوریل به شکل علنی در رسانه‌های کره شمالی انتشار نیافته است.
کانگ می جین، یک تبعه فراری کره شمالی که در وب‌سایت دیلی‌ان‌کی در سئول فعالیت دارد و به برخی منابع در کره شمالی دسترسی دارد گفت: کره شمالی هنوز به شکل علنی مساله نشست دو کره در ماه آوریل را اعلام نکرده است.
وی گفت: من معتقدم یک چنین تصمیمی تنها از سوی مقام‌های بالادستی کیم جونگ اون مدیریت می‌شود و فکر نمی‌کنم که مقام‌های نظامی و دولتی سهم متوسط از طرح این نشست آگاه باشند.
شین بئوم چول، یک استاد آکادمی دیپلماتیک ملی کره در سئول گفت: در کره شمالی رهبران تا زمانی که اطمینان پیدا نکنند که نشست‌ها قطعا برگزار می‌شود تصمیم به انتشار علنی آن در رسانه‌ها نمی‌گیرند.
گمانه‌زنی‌ها درباره محل دیدار ترامپ و اوناین در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره بهترین مکان برای دیدار احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون مطرح شده است از جمله اینکه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد یکی از گزینه‌های احتمالی منطقه غیرنظامی شده مرز کره شمالی و کره‌ جنوبی بوده و در همین راستا سوئد هم پیشنهاد کمک خود را داده است و به طور تاریخی شهر ژنو سوئیس به عنوان یک مکان بی‌طرف هم در چنین مواقعی یکی از گزینه‌ها محسوب می‌شود. در عین حال مکانی در آسیا مثل پکن هم در بین چنین گزینه‌هایی منتفی نیست.
با این حال هنوز مشخص نیست که چه مکانی برای دیدار این دو رهبر که حملات لفظی شدیدی علیه یکدیگر داشته‌اند می‌تواند مناسب باشد.
شمالی دیدار جنوبی ترامپ درباره احتمالی هسته‌ای انتشار مقام‌های اعلام مکانی روزنامه دولتی آوریل یکدیگر گزارش گمانه‌زنی‌ها خبرگزاری رسانه‌های اخیرا تاریخی