برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه ترکیه درباره احتمال تحریم آنکارا توسط آمریکا گفت: ما ترجیح می‌دهیم که آمریکا این کار را انجام ندهد اما اگر آنها بخواهند ترکیه را با تحریم‌ها مجازات کنند در مقابل ترکیه نیز متفاوت از روسیه و کشورهای دیگر رفتار می‌کند. ما به این تحریم‌ها پاسخ خواهیم داد.

مازندمجلس:
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با سایت آلمانی "تسایت آنلاین" با اشاره به دیپلماسی از نوع چایی میان وی و همتای آلمانی‌اش گفت: اگر وزیر خارجه آلمان در استکان شیشه‌ای به جای فنجان چای سرو می‌کرد، بیشتر به رسوم ترکیه نزدیک می‌شد اما من طعم آن را دوست داشتم. این مهمانی نشان دهنده فصل جدیدی در روابطمان است که می‌توان آن را "دیپلماسی چای" نامید.
وی در ادامه با اشاره به روابط تنش‌آمیز ترکیه و آلمان گفت: ما هرگز در طول تاریخ با آلمان مشکلی نداشته‌ایم اما به تازگی متاسفانه تنش‌هایی به وجود آمد اما این تنش‌ها تنها به خاطر یک خبرنگار نبود.
او در ادامه آزادی دنیز یوجل، خبرنگار روزنامه دی‌ولت که چند ماهی در ترکیه بازداشت بود، گفت: مساله دنیز یوجل یک مساله بسیار کوچک برای ما بود. هیچکس وی را نمی‌شناخت. او پس از اینکه به زندان رفت شناخته شد. درباره آزادی دیگر روزنامه‌نگاران نیز این مساله به دستگاه قضائی ربط دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم حبس ابد برای برخی از خبرنگاران گفت: براساس حکم صادر شده این افراد متهم به عضویت در سازمان فتو و یا حامی سازمان تروریستی پ.ک.ک هستند. این اتهامات جدی است. باید میان خبرنگار و خبرنگار نماها تفاوتی وجود داشته باشد.
چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بازداشت برخی از شهروندان ترکیه به دلیل اعتراض به عملیات این کشور در عفرین سوریه گفت: این مساله را می‌توان در قالب آزادی بیان مطرح کرد اما ادبیات و لحن بیان بسیار مهم است. شما می‌توانید "نه به جنگ" بگویید اما نمی‌توانید نیروهای ترکیه را به کشتن مردم بی‌گناه متهم کنید. این مساله اشتباه است.
وی ادامه داد: هدف اصلی عملیات عفرین حذف تهدیدهای تروریستی است. این تهدیدها از منطقه عفرین علیه ترکیه وارد می‌شود. نزدیک به ۷۰۰ موشک به سمت ترکیه پرتاب شده است و ما بسیاری از شهروندان خود را از دست داده‌ایم. ما چاره‌ای نداریم و می‌خواهیم تهدید به پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق را قطع کنیم.
او در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره یگان‌های مدافع خلق مورد حمایت ترکیه و تلاش آنکارا برای تخلیه منبج از نیروهای کرد سوریه گفت: ما از سمت منبج مورد حمله قرار می‌گیریم. این روند باید متوقف شود. در حال حاضر ما با آمریکایی‌ها برای ایجاد ثبات در منبج و شهرهای شرق فرات توافق کرده‌ایم. در حال حاضر ۳۵۰ نفر از کردهای سوری در ترکیه اقامت دارند زیرا یگان‌های مدافع خلق آنها را بیرون کرده‌اند.
چاووش‌اوغلو درباره احتمال تحریم ترکیه توسط آمریکا گفت: ما ترجیح می‌دهیم که آمریکا این کار را انجام ندهد اما اگر آنها بخواهند ترکیه را با تحریم‌ها مجازات کنند در مقابل ترکیه نیز متفاوت از روسیه و کشورهای دیگر رفتار می‌کند. ما به این تحریم‌ها پاسخ خواهیم داد. آنها نباید ما را تهدید کنند. ما متحد ناتو هستیم.
وی درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر احتمال لغو عضویت ترکیه در ناتو گفت: هیچکس نمی‌تواند چنین کاری انجام بدهد. به صورت تکنیکی این کار ممکن نیست. ناتو خانه ماست. متاسفانه برخی از کشورهای غربی هنوز نمی‌دانند چگونه با کشورهایی مانند ترکیه رفتار کنند. آنها نمی‌توانند همانند ۲۰ سال گذشته با ترکیه برخورد کنند. آمریکا و اتحادیه اروپا باید متوجه شوند که ترکیه یک شریک برابر است.
وزیر امور خارجه ترکیه درباره خرید اس – ۴۰۰ روسیه گفت: ما شدیدا به این سیستم نیاز داریم زیرا ما سیستم هوایی دفاعی نداریم. ما می‌توانستیم این سیستم‌ را از آمریکا بگیریم اما نگرانی‌هایی در کنگره وجود داشت. اگر دولت آمریکا به ما این تضمین را بدهد که کنگره اجازه خرید این سیستم را می‌دهد ما سیستم‌های پاتریوت آنها را می‌گیریم. در حال حاضر توافق میان ترکیه و روسیه بسته شده است اما ممکن است در آینده به روند خرید این سیستم ادامه دهیم. اگر ما نتوانیم این سیستم را از متحدان خود بخریم در این صورت آن را از هر جای دیگر تهیه خواهیم کرد.
چاووش‌اوغلو درباره بازداشت چندین تن از سربازان یونان به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ترکیه گفت: آنها غیرقانونی وارد کشور شدند. مساله آزادی آنها به بازرسان و دادگاه ربط دارد.
او در ادامه اظهاراتش هرگونه تبادل این سربازان با سربازانی که در شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ به یونان فرار کرده بودند، گفت: ما چنین توافقی نمی‌خواهیم. ما این سربازان را در خاک یونان بازداشت نکردیم بلکه آنها وارد خاک ترکیه شدند. از سوی دیگر ما به طور رسمی خواستار استرداد آن افراد شده‌ایم.
وی در بخشی از اظهاراتش درباره موضع روسیه در سوریه و حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مدعی شد: "آنچه که در غوطه و ادلب رخ می‌دهد ناقض اصول توافق شده ما در آستانه و سوچی است. ما توانسته‌ایم با روسیه در حوزه‌های آتش‌بس، مناطق کاهش تنش و دستیابی به یک راه حل سیاسی به توافق برسیم. ما انتظار داریم روسیه و ایران نقض این توافقنامه‌ها را کنار بگذارند. اتفاقات غوطه یک جرم است."
چاووش‌اوغلو درباره عملیات عفرین و زمان پایان آن گفت: بخش سنگین و دشوار عملیات به پایان رسیده است زیرا ما کوه‌ها و تپه‌ها در پیش‌ داشتیم. اکنون به شهر عفرین رسیده‌ایم. ما استراتژی دیگری برای مبارزه با تروریست‌ها اتخاذ کرده‌ایم. ما این شهر را از تروریست‌ها پاکسازی می‌کنیم. در سوریه بسیاری از مردم از حضور ما خوشحال هستند و اکنون احساس امنیت می‌کنند.
ترکیه درباره آمریکا مساله چاووش‌اوغلو روسیه ادامه سوریه سیستم عفرین بازداشت آزادی اظهاراتش توافق عملیات خبرنگار یگان‌های آلمان خارجه سربازان خرید یونان دیگری مدافع خواهیم اروپا داریم رفتار کشورهای تحریم‌ها برابر کنگره می‌دهد اکنون تروریست‌ها متاسفانه پایان غیرقانونی بسیار می‌توان احتمال کرده‌ایم اشاره سوالی نیروهای دیپلماسی شهروندان عضویت افراد بسیاری نداریم می‌گیریم مقابل حمایت هیچکس تهدید نزدیک تروریستی