برگزیده ها
ریشه های اعتراضات دی ماه، موسسات مالی غیر مجاز و زمین خواری

مازندمجلس: تلاش برای تجمع اعتراضی پنجشنبه 7دی ماه گر چه ابتدا با محوریت مسائل اقتصادی و ازسه مسیر متفاوت، یعنی برخی از مردم ناراضی و بعضی مخالفین سیاسی دولت (جریان های مخالف دولت دوازدهم ) وعناصر ضد انقلاب صورت گرفت. آغاز گر تجمعات دی ماه امسال در مشهد فراخوان های بود که در سطح فضای مجازی از سوی برخی افراد وابسته به جریان های مخالف دولت داده شده بود عوامل قانون شکن بازداشت و در اختیار دستگاه های مسئول قرار گرفتند که رسیدگی به پرونده آنها در حال انجام است.

مازندمجلس: پدیده حاشیه نشینی، موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و...... همگی از جمله مشکلاتی است فرماندار مشهد با آن درگیر است. رحیم نوروزیان معاون استاندار خراسان رضوی وفرماندار مشهدمقدس درباره رخدادادهای منتهی به اعتراضات دی ماه امسال، حاشیه نشینی  و زمین خواری در مشهد پرسیدیم. مشروح این گفت‌و‌گو با فرماندار مشهد در ذیل آمده است: 

رحیم نوروزیان در پاسخ به سوالی درباره گسترش حاشیه نشینی در مشهد و تدابیر دولت برای کنترل و کاهش آن گفت: 

درموردحاشیه نشینی باتوجه به عنایت ویژه دولت به موضوع آسیب های اجتماعی وبرگزاری 5 جلسه باحضوررهبری معظم انقلاب ودستورات ایشان درخصوص پیگیری جدی این امر مغفول مانده دربیست سال اخیر، سند ملی  تقسیم کارتوسط دولت تدبیر وامید تهیه وابلاغ شده که مشهداولویت اول در موضوع حاشیه نشینی است. براین اساس بودجه های اختصاصی برای این منظور درمشهد اختصاص داده شده وطی حدود چهارسال گذشته بیش از1200میلیاردتومان درحاشیه شهر مشهد هزینه شده. درکل توجه به مشکلات حاشیه دراولویت برنامه کاری ماست ودرحال حاضر پروژه های متعددی درحال اجراست وبراساس برنامه تدوین شده هرازچندی درمحلات مختلف حاشیه ودر بین مردم باتفاق جمعی ازمسئولان شهرمشهد حضوریافته وبررسی ورسیدگی مشکلات راازنزدیک   انجام خواهیم داد.ضمن اینکه ارتقای شاخص امنیت درحاشیه شهرمشهد هم ازافتخارات این دولت دراین دوره میباشد.

فرماندار مشهد در پاسخ به سوالی درباره ریشه های اعتراضات دی ماه امسال در مشهد گفت :

تلاش برای تجمع اعتراضی پنجشنبه  7دی ماه گر چه ابتدا با محوریت مسائل اقتصادی و ازسه مسیر متفاوت، یعنی  برخی از مردم ناراضی و بعضی مخالفین سیاسی دولت (جریان های مخالف دولت دوازدهم )  وعناصر ضد انقلاب صورت گرفت ولی در ادامه کاملا ازسوی کانالهای تلگرامی ضدنظام مانند آمدنیوز وسایر کانالها وشبکه های مخالف و بدخواه کشوردرخارج هدایت شد  که بحمدالله با بی توجهی مردم روبرو شد و نیروهای انتظامی نیزباتدبیر و قاطعیت برخورد کردند و در مشهد جزروز7دی وشب بعد درحاشیه پارک ملت که باحضورحدود 150 نفر نوجوان و جوان تجمعی صورت گرفت وحداکثر چهاردقیقه شعارهایی ساختارشکنانه داده شد  هیچ مورد و مشکلی نداشتیم.

آغاز گر تجمعات دی ماه امسال در مشهد فراخوان های بود که در سطح فضای مجازی از سوی برخی افراد وابسته به جریان های  داده شده بود عوامل قانون شکن بازداشت و در اختیار دستگاه های مسئول قرار گرفتند که رسیدگی به پرونده آنها در حال انجام است.

وجودبارگاه نورانی هشتمین امام واخترآسمان ولایت وجایگاه معنوی وتاریخی ومذهبی این شهر و  ورود سالانه بیش از28میلیون زائر به این شهر مقدس و وجود حوزه علمیه وعلمای مهم ودانشگاههاوشخصیت های فرهیخته درگذشته وحال ونیروی انسانی ارزشمند ازمهمترین دلایل مرجعیت اسلامی وعلمی این شهرمقدس است که استفاده ازاین ظرفیت ها وهمکاری،همراهی وتلاش برای مدارا، تفاهم واجماع بیشتر ازشروط حفظ واستمراراین مرجعیت است.

نوروزیان درباره فعالیت زمین خواران در مشهد گفت : زمین خواری پدیده‌ای عمومی است که منحصربه مشهدنیست والبته عمدتا متاثر و نتیجه بیماریهایی در اقتصاد کشور است. اما در سالهای اخیر اتفاقا با همکاری و جدیت قابل تحسین دستگاه قضایی بااین پدیده مخرب شدیدا برخورد شده ودیگرشاهد به یغمارفتن اراضی ملی و کوهخواری و تخریب طبیعت درمشهدنیستیم و شورای حفظ بیت المال کاملا فعال وبروز است و با کوچکترین مورد مشاهده شده برخورد قانونی لازم صورت میگیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی درپاسخ به سوالی در خصوص ریشه های ایجاد بحران در موسسات گفت: 

متاسفانه بسیاری ازموسسات مالی که البته در دولت آقای احمدی‌نژاد تشکیل شده بودند و آن دولت  عمدتا هم به آنان  مجوز فعالینت داده بود  تعدادی از آنها  درمشهدتاسیس شده ولی بدلیل عدم نظارت فعالیت خارج از محدوده مجاز خود داشته ومنجربه ایجاد مشکلات برای مردم عزیز ما شدند که دراین دولت با برخورد جدی با این موسسات و کنترل ونظارت دقیق تر با ایجاد خط اعتباری بیش از هزاران میلیارد تومان بابت مطالبات مردم، به تدریج انبوه مشکلات مرتفع ودر حال حل وعبور از این مسائل هستیم

 

گفت‌و‌گو: ابراهیم حاتمی خبرنگار پارلمانی مازندمجلس

ریشه های اعتراضات دی ماه موسسات مالی غیر مجاز و زمین خواری