برگزیده ها

مازندمجلس: برخی مقامات بلند پایه اروپایی همچنان به تصمیمات تعرفه‌ای ترامپ انتقاد وارد کرده و این گونه تصمیمات را عامل جدایی جامعه جهانی ارزیابی می‌کنند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان نیز انتقاد شدیدی به تعرفه های گمرکی برنامه ریزی شده از طرف ترامپ روی محصولات فولادی و آلومینیومی وارد کرده است.
 ترامپ اخیرا در سخنانی جنجال برانگیز اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را به‌ت رتیب 25 و 10 درصد تعیین خواهد کرد.
وی گفت: ما بزرگترین شرکت‌های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به‌دلیل سیاست‌های تجاری بد و توافق‌های تجاری با دیگر کشورها با آنها به‌روش وحشتناکی رفتار شده است.
بعد از آن اتحادیه اروپا آمریکا را به در پیش گرفتن اقدامات سختگیرانه متقابل تهدید کرد. ترامپ نیز اروپا را تهدید کرد که در صورت در پیش گرفتن اقدامات تلافی جویانه روی واردات خودرو از اروپا هم تعرفه های گمرکی بالا قرار می دهد.
ترامپ چندی پیش نیز در واکنش به انتقادهای شدید داخلی و خارجی به این تصمیمات خود در پیامی توئیتری اظهار داشت که ما تقریبا در همه قراردادهای تجاری بازنده هستیم. دوستان و دشمنان ما سال های زیادی از آمریکا سوء استفاده کرده اند. صنعت فولاد و آلومینیوم ما مرده است. حالا زمانی برای دگرگونی است.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز دربار ه این گونه تصمیمات ترامپ ابرز نگرانی کرده و گفت: دولت آلمان در این راستا از کمیسیون اتحادیه اروپا حمایت می کند که در مناقشات تعرفه ای به سازمان تجارت جهانی متوسل می شود و در عین حال به دنبال مذاکره نیز هست. من اعتقاد دارم که کانال مذاکرات باید حفظ شود.
به گفته "سیسیلیا مالمستروم "، کمیسر امور تجارت اتحادیه اروپا پاسخ اتحادیه اروپا به تعرفه های تحمیل شده از طرف رئیس جمهور آمریکا چندین ماه به طول خواهد انجامید. به گفته وی از لحظه ای که تصمیمات تعرفه ای ترامپ به اجرا در آید اتحادیه اروپا حدود 90 روز زمان دارد.
مالمستروم همچنین از تصمیمات اتحادیه اروپا برای شکایت درباره این مسئله به سازمان تجارت جهانی خبر داد.  به گفته وی همچنین اقدامات حمایتی در محافظت از بخش های فولادی و آلومینیوم در پیش گرفته خواهد شد. همچنین لیست مشخصی از تولیدات آمریکایی برای در پیش گرفتن اقدامات متقابل از طرف اتحادیه اروپا در دستور کار قرار دارد که امیدواریم اجرای این تصمیمات ضرورت پیدا نکند.
 وزیر اقتصاد آلمان هم به تهدیدات ترامپ مبنی بر قراردادن تعرفه های بالا روی واردات خودرو از اروپا واکنش نشان داده و درباره عواقب دراز مدت این گونه تصمیمات ترامپ هشدار داده است.
وی چندی پیش تصریح کرد که همواره بیشتر این مسئله خود را نشان می دهد که سیاست اول آمریکای ترامپ این کشور را بیشتر در مسیر انزوا قرار می دهد حتی در صورتی که در کوتاه مدت موفقیت هایی را نشان دهد، تاثیرات دراز مدت آن هم برای آمریکا و هم برای دیگر کشورها منفی است.
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هم چندی پیش درباره وقوع یک جنگ تجاری بین کشورهای عضو ناتو به آمریکا هشدار داد.
وی تاکید کرد که چنین جنگ تجاری نه به نفع آمریکایی ها و نه به نفع اروپاییان است.
"برند لانگه"، از سیاستمداران اروپایی  حزب سوسیال دموکرات آلمان هم خواستار اقدامات متقابل اتحادیه اروپا به این گونه تصمیمات ترامپ شده و در مصاحبه ای با روزنامه "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ" تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا می خواهد با این گونه تصمیمات خود جامعه جهانی را جدا کند.
وی که مدتی ریاست کمیسیون تجاری در پارلمان اروپا را بر عهده داشت تاکید کرد که ترامپ با قراردادن تعرفه های بالا روی تولیدات آلومینیوم و فولاد خود را خارج از سیستم تجاری مبتنی بر قوانین قرار می دهد.
این سیاست مدار اروپایی توجیه ترامپ برای این تصمیم خود مبنی ر اینکه می خواهد از امنیت ملی آمریکا حمایت کند را یک حقه نامید و گفت ترامپ می خواهد از ما اخاذی کرده و جامعه جهانی را جدا کند.
 به گزارش برخی رسانه‌ها کارشناسان اتحادیه اروپا از ماه‌ها پیش مشغول تهیه‌ فهرستی از محصولات آمریکایی هستند که قرار است به‌عنوان واکنشی علیه تصمیم دولت ترامپ مبنی بر وضع کردن تعرفه‌ گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، برای آنها عوارض گمرکی تازه‌ای در نظر گرفته شود.
محصولاتی مانند موتورسیکلت‌های "هارلی دیویدسون"، "بوربن ــ ویسکی" و همچنین سیب‌زمینی ‌و گوجه‌فرنگی وارداتی از ایالات متحده آمریکا مشمول چنین تعرفه‌هایی خواهند شد.
ترامپ اروپا آمریکا اتحادیه تصمیمات تعرفه تجاری آلمان آلومینیوم اقدامات همچنین گمرکی واردات فولاد جهانی متقابل درباره گرفتن تجارت آمریکایی تاکید سیاست جامعه تصمیم بیشتر مسئله قراردادن تولیدات هشدار گرفته جمهور کمیسیون آلگماینه کشورها سایتونگ آنگلا محصولات فولادی روزنامه گزارش واکنش حمایت خودرو تهدید اروپایی مالمستروم