برگزیده ها
10 ایراد شورای نگهبان در بودجه 97 اصلاح شد

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1397 مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون 10 ایراد مجدد شورای نگهبان در مصوبه بودجه سال آینده کل کشور را بررسی و اصلاح کرد.

مازندمجلس: علی اصغر یوسف نژاد نشست امروز شنبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 را تشریح کرد و افزود: این اصلاحیه برای چاپ و تصویب نهایی در جلسه علنی در اختیار هیات رییسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
وی با بیان این که ایرادهای مطرح شده شورای نگهبان عموماً موارد قبلی بود که در جلسه علنی مجلس اصلاح شده بود، خاطرنشان کرد: این ایراد درباره بودجه سازمان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مورد کمیسیون تصویب کرد که دولت مکلف است بودجه تلفیقی سازمان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی تا پایان تیرماه تصویب و نسخه ای از آن را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
یوسف نژاد خاطرنشان کرد: همچنین دولت مکلف است سهم سهام خود در شرکت هایی که سهم سهام دولت در آن کمتر از 50 درصد است را به ردیف خاصی واریز کند.
وی یکی دیگر از ایرادهای شورای نگهبان را تبصره 4 لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد و ادامه داد: ایراد بعدی مربوط به تبصره 4 و تسهیلاتی بود که از صندوق توسعه ملی برداشت می شود که بدین منظور برخی از قسمت های قبلی مصوبه گذشته حذف و نظر شورای نگهبان تامین شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: ایراد بعدی شورای نگهبان بند (و) تبصره 4 بود که واژه هایی همانند سیل زده، عشایری و کم فشار در مصارف تعیین شده اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب وجود نداشت، بنابراین کمیسیون این بخش را حذف کرد و آنچه که در حکم رهبری بود، جایگزین شد.
یوسف نژاد یکی دیگر از ایرادات شورای نگهبان را تبصره 12 مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال آینده ذکرکرد و افزود: شورای نگهبان این تبصره را مغایر با اصل 52 قانون اساسی دانست که این مصوبه نیز حذف شد.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایراد دیگر شورای نگهبان مربوط به تبصره 14 بود، تصریح کرد: در این تبصره نظر شورای نگهبان این بود که بخش مربوط به دریافتی ناشی از صادرات محصولات نفتی اصلاح شود.
وی تاکید کرد: این بخش نیز اصلاح شده و نظر شورای نگهبان اعمال شد که در ستون دریافتی ها و منابع عبارت 'دریافتی های حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی و دریافت حاصل از صادرات فرآورده های نفتی' حذف شد.
یوسف نژاد افزود: در تبصره 17، شورای نگهبان ایرادی را وارد دانسته بود که به این ترتیب اصلاح شد که دولت مکلف است درآمد حاصل از اجرای ماده 37 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مندرج در ردیف خاصی از طریق ردیف های هزینه ای به صورت صددرصد تخصیص یافته اعمال شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح دیگر مربوط به تبصره 20 لایحه بودجه بود، تصریح کرد: این بند مربوط به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بود که کمیسیون این بند را حذف کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر سه شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی ایرادهای شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 97 کل کشور را بررسی و اصلاح کردند و مصوبه بودجه 97 در مجلس نهایی شد اما شورای نگهبان باردیگر 10 ایراد به مصوبه مجلس گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی لایحه بودجه سال 97 کل کشور را 19 آذر 96 به مجلس ارائه کرد، بررسی لایحه بودجه سال آینده از هشتم بهمن در مجلس آغاز شد و نمایندگان در 13 روز و 20 جلسه کاری بررسی بودجه 97 را به اتمام رساندند.
شورای نگهبان 26 ایراد به لایحه بودجه سال 97 کل کشور گرفته بود که این ایرادات در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی و اصلاح شد.

 

مجلس شورای نگهبان یوسف نژاد بودجه