برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ مجلس، از رفع ایرادات ده‌گانه شورای نگهبان به بودجه خبر داد.

مازندمجلس: علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست صبح امروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ برای رفع ایراد شورای نگهبان به بودجه، گفت: در این نشست ۱۰ مورد از ایراداتی که شورای نگهبان مجددا به مصوبات مجلس در بودجه وارد کرده بود، مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و برای چاپ در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت.
به گزارش نامه نیوز وی اضافه کرد: طبق نظر هیات رییسه مجلس، اصلاحات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه فردا اولین دستور کار صحن علنی مجلس خواهد بود که اگر شورای نگهبان مصوبات جدید را تایید کند قانون بودجه نهایی خواهد شد و در غیر اینصورت ممکن است تا هفته آینده جلسه دیگری برای بررسی اصلاحات مجدد تشکیل شود.
وی افزود: ایرادات شورای نگهبان در موارد قبلی هم وجود داشت که در صحن علنی اصلاح شده بود، اما مجددا مورد ایراد قرار گرفت؛ یکی از ایرادات درباره بودجه سازمان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بود که در مصوبه جدید دولت مکلف شد بودجه تلفیقی سازمان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی تا پایان تیرماه تصویب و نسخه‌ای از آن را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
وی اضافه کرد: همچنین در مصوبه دیگری دولت مکلف شد سهم سهام خود در شرکت هایی که سهم سهام دولت در آن کمتر از ۵۰ درصد است را به ردیف خاصی واریز کند. ایراد بعدی مربوط به تبصره ۴ و تسهیلاتی بوده که از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود که بدین منظور برخی از قسمتهای مصوبه گذشته برای تامین نظر شورای نگهبان حذف شد. در بند (و) تبصره ۴ برخی واژه‌ها مثل سیل زده، عشایری و کم فشار در مصارف تعیین شده که از سوی رهبری اعلام شده، وجود نداشت، لذا کمیسیون این بخش را حذف کرد و آنچه که در حکم رهبری بود جایگزین شد.
یوسف نژاد ادامه داد: ایراد بعدی شورای نگهبان به تبصره ۱۲ لایحه بودجه بود که این تبصره را مغایر با اصل ۵۲ قانون اساسی عنوان کردند که این مصوبه حذف شد. ایراد دیگر مربوط به تبصره ۱۴ بود، در این تبصره نظر شورای نگهبان این بود که بخش مربوط به دریافتی ناشی از صادرات محصولات نفتی اصلاح شود که این بخش نیز اصلاح شده و نظر شورای نگهبان اعمال شد که در ستون دریافتی‌ها و منابع عبارت "دریافتی های حاصل از فروش داخلی فرآورده های نفتی و دریافت حاصل از صادرات فرآورده های نفتی" حذف شد.
وی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به تبصره ۱۷ اضافه کرد: طبق مصوبه جدید دولت مکلف شد درآمد حاصل از اجرای ماده ۳۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ مندرج در ردیف خاصی از طریق ردیف‌های هزینه ای به صورت صددرصد تخصیص یافته اعمال شود. همچنین تبصره ۲۰ لایحه بودجه مربوط به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بودکه برای تامین نظر شورای نگهبان حذف شد.
بودجه شورای شورای نگهبان نگهبان تبصره ایراد مصوبه مربوط اصلاح قانون کمیسیون لایحه اصلاحات تلفیق بررسی اضافه تامین رهبری اعمال فرآورده صادرات دریافتی همچنین دیگری اشاره ایرادات منطقه مجددا اقتصادی مصوبات