برگزیده ها

مازندمجلس: شرکتهای فرانسوی و هندی در نخستین روز از سفر رئیس جمهور فرانسه به هندوستان قراردادهایی به ارزش ۱۳ میلیارد یورو (۱۶ میلیارد دلار) به امضاء رساندند.

مازندمجلس:  کاخ ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در نخستین روز از سفر «امانوئل ماکرون» به کشور هندوستان، شرکتهای فرانسوی و هندی قراردادهایی به ارزش ۱۳ میلیارد یورو (۱۶ میلیارد دلار) به امضاء رساندند.
به گزارش نامه نیوز در همین ارتباط، ماکرون و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در یک کنفرانس خبری در دهلی نو، به تقویت روند شراکت فی مابین در حوزه های دفاعی و امنیتی متعهد شدند.
مودی اظهار داشت: «ما به تقویت شراکت دوجانبه خود در تمامی حوزه ها از محیط زیست، امنیت و منابع دریایی گرفته تا آزادی دریانوردی و آزادی عبور هواپیما از فراز یک منطقه متعهد شده ایم».
نخست وزیر هند همچنین از تعهد پاریس به ساخت تجهیزات دفاعی و امنیتی در هند و کمک به تقویت تولیدات داخلی در این کشور قدردانی کرد.
ماکرون نیز گفت که دو کشور تصمیم گرفته اند در راه مبارزه با تروریسم اقدامات بیشتری انجام دهند و برای شراکت اطلاعاتی نیز  یک استراتژی تدوین کنند.
رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت: «نیروهای دریایی ما [فرانسه و هند] قادر خواهند بود به پایگاههای نظامی خود فراخوان بدهند». وی در ادامه افزود: «اقیانوس آرام و هند نمی توانند مکانهایی برای قدرتهای هژمونیک باشند».
روزنامه هندوستان تایمز نیز در گزارش خود از قصد ماکرون برای تبدیل فرانسه به نقطه ورود هند به اروپا خبر داد.
این روزنامه به نقل از ماکرون نوشت: «تا به امروز، انگلیس همکار تاریخی هند بوده است و من می خواهم که با کنار زدن این کشور، فرانسه را به دروازه اروپایی هند در قرن ۲۱ تبدیل کنم».
لازم به ذکر است که هند در سال ۲۰۱۵ سومین سرمایه گذار بزرگ خارجی در انگلیس محسوب می شد. اما بر اساس گزارش های بانک فرانسه، هند از این نظر در فرانسه در جایگاه سی اُم قرار دارد.
رئیس جمهوری فرانسه که با یک هیأت تجاری متشکل از شرکت های فرانسوی از جمله «EDF»، شرکت هوایی «داسالت»، «اسکنیدر الکتریک» و «سوئز» به هند سفر کرده است، قرار است نیروگاه خورشیدی را که توسط شرکت فرانسوی «انجی» ساخته شده است، در ایالت «اوتار پرادش» هند افتتاح کند.
فرانسه ماکرون فرانسوی دفاعی تقویت شراکت گزارش میلیارد امنیتی روزنامه همچنین تبدیل انگلیس آزادی دریایی جمهوری قراردادهایی متعهد هندوستان گرفته