برگزیده ها

مازندمجلس: فارین پالسی نوشت: دیدار ترامپ و اون بی شباهت به دیدار تاریخی نیکسون از چین نیست ، با این تفاوت که اگر نیکسون جای ترامپ در زمان حاضر این حرکت را می کرد یک فرد نادان تلقی می شد.

مازندمجلس:
جفری لوئیس کارشناس نظامی موسسه‌ مطالعات بین‌الملل مونتری و مدیر برنامه منع گسترش شرق آسیا در مرکز جیمز مارتین و ویلیام توبی و یکی از کارشناسان شورای امنیت ملی در بخش مسائل هسته‌ای آمریکا در مقاله ای به بررسی ملاقات رهبران کره شمالی و ایالات متحده پرداخته است. در بخشی از این مقاله می خوانیم :
قطعا اکنون اغلب شما شنیده اید که دونالد ترامپ قصد دارد در ماه مه با کیم جونگ اون ملاقات کند.افزون بر این قطعا مواضع کاخ سفید و حواشی این دیدار را دنبال کرده اید و احتمالا اکنون تا حدی گیج شده اید . بیایید با هم این معادله را مرتب کرده و به جوابی برسیم.
دست کم از زمان دولت کلینتون، کره شمالی از دیدار با  یکی از روسای جمهور ایالات متحده آمریکا نا امید بوده است. سارا سندرز، وزیر مطبوعاتی کاخ سفید،  در این زمنیه گفته است که طی این سال ها ایالات متحده هیچ گونه امتیازی در حوزه روابط با کره شمالی  به دست نیاورده  بود . اما بیایید روشن کنیم: این ملاقات تنها یک جلسه کنفرانس است.
اگرچه رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ تظاهر می کند که این یک  نشست در مورد حذف سلاح های هسته ای کره شمالی خواهد بود و قرار است در این زمینه سخن گفته شود ، اما کره شمالی  از راه دور هرگز چنین پیغامی ارسال نکرده است .
در حقیقت، همه  دستاوردهای و پیغام هایی که اکنون از کره شمالی داریم، شامل گزارشی از از یک دیپلمات کره جنوبی  است که پس از صرف  شام ملال آور او با کیم جونگ  مخابره شده و البته یک ایمیل فرستاده  شده توسط سفیر کره شمالی در سازمان ملل به آنا فیوفیلد در واشنگتن پست.
بر اساس گفته های  فرستاده کره جنوبی چانگ یو یانگ، رهبر کره شمال اظهار کرده که : در صورتی که  "تهدیدهای نظامی علیه کره شمالی رفع شود و  امنیت رژیم این کشور  تضمین شود، نیازی به سلاح هسته ای نخواهد داشت".
  به نظر نمی رسد که ایمیل  ارسالی به واشنگتن پست حتی در این حد هم باشد، بلکه تنها به به ارائه توضیح درباره موقعیت کره شمالی  در قبال ایالات متحده می پردازد.
به عبارت دیگر، به نظر می رسد  ترامپ تصور  کرده که «کیم» برای تسلیم کردن سلاح های هسته ای خود ملاقات خواهد کرد.  این در حالی است  که برای کیم این جلسه ای است برای برابر سازی فرصت های مبتنی بر برنامه های هسته ای و موشکی  با رفتارهای نظامی ایالات متحده .
در اینجا نباید فراموش کنیم که وقتی صدام حسین سلاح های خود را رها کرد ، مورد حمله و سپس آوارگی قرار گرفت. قذافی نیز با کمک نیروی هوایی آمریکا سرنگون شده و با استفاده از نیروی زمینی کشور خود به مرگ وحشتناکی دچار شد. بنابراین ، کیم جونگ اون برنامه های خود را حفظ کرده و در حال حاضر به  دیدار با دولت ایالات متحده اکتفا کرده است.
اکنون به نظر می رسد دولت ترامپ این موضوعات را  درک کرده است.بنابراین، با وجود این که رییس جمهور شخصا این خبر را تایید کرده و پخش می کند، کاخ سفید می گوید که هیچ جلسه ای تا زمانی که کره شمالی اقداماتش را در راستای تولید سلاح اتمی قطع نکند رخ نخواهد داد .
پس چه اتفاقی می افتد؟ من معتقد هستم که شاهد رفتارهایی از سوی وزارت امور خارجه و مشاوران ترامپ خواهیم بود تا تلاش کنند ترامپ را مانند یک کودک نوپا به سمت مسیر درست هدایت کنند.
به نظر می رسد هیچ یک از اطرافیان و نزدیکان ترامپ به او نگفته بود که دعوت نامه مذکور چیز خاصی نیست، درواقع کره شمالی بیش از 20 سال است که چنین دیداری را در برنامه دارد . افزون بر این،  کارکنان ترامپ این احتمال را نیز نادیده گرفته اند که کره شمالی پیشنهاد برنامه ریزی برای توقف  تسلیحات هسته ای خود را رد کند. شاید هم  هیچ کدام از آنها این موارد  را متوجه نشده اند.
شاید هم پشت همه این ها یک  دلیل تیره تر وجود دارد. شاید کارکنان ترامپ وحشت زده اند. ما در گزارش ها خوانده ایم که کارشناسان در دولت ترامپ تصمیم گرفته اند در ماجرای توافق ایران، حواس او را پرت کنند. شاید هم الان، کارکنان ترامپ ترسیده اند و نگرانند کاری دیوانه وار راجع به کره شمالی بکند. برای همین، تصمیم گرفتند توجه او را به یک نشست بدون نتیجه با «اون» منحرف کنند.
ترامپ شمالی ایالات متحده برنامه اکنون ملاقات کارکنان دیدار جمهور شمالی  آمریکا مشاوران نظامی نخواهد واشنگتن نیروی بنابراین تصمیم گرفته هدایت بیایید کارشناسان امنیت مانند ماجرای گزارش افزون دونالد مقاله