برگزیده ها

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب برگزاری انتخابات 96 را نقطه قوت و طرح استیضاح‌های سه وزیر که اخیرا مطرح شده را نقطه ضعف سیاست داخلی ایران در سال 96 دانست.

مازندمجلس: علی صوفی اظهار کرد: در سال 96 شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور برای ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا بودیم که با مشارکت گسترده مردم روبرو شدیم و روحانی با این مشارکت گسترده برای بار دوم توسط مردم با رای بالاتر از دوره قبل خود یعنی حدود 24 میلیون رای مثبت پیروز انتخابات شد.
وی در ادامه با اشاره به نقش جریان اصلاحات در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96، یادآور شد: رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات سالی که گذشت باعث شد تا هم پیروزی حسن روحانی و هم اکثریت لیست‌های شهر و روستا به ویژه موفقیت صددرصدی لیست تهران به وقوع بپیوندد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: پیروزی اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین اتفاقات عرصه سیاست داخلی در سال 96 بود که تاثیرات خود را در حوزه بین‌المللی به ویژه بخش برجام نیز گذاشت.
وی در ادامه این گفت‌وگو، گفت: اما انتخاب هیات دولت و همکاران رییس‌جمهور با توجه به رویکرد مجلس باعث بروز نارضایتی‌های شدیدی در عقبه رای روحانی به ویژه اصلاح‌طلبان شد؛ چرا که به نظر می‌رسید رییس‌جمهور به رای و نظر حامیان خود توجهی ندارد. این تحلیل شنیده شد که پس از دوران انتخابات، رییس‌جمهور نسبت به اصلاح‌طلبان و پایگاه رای خود بی‌اعتنا شده است، همین موضوع نوعی ناامیدی در جامعه ایجاد کرد.
صوفی  در ادامه گفت: با توجه به ایجاد ناامیدی در جامعه و نارضایتی‌هایی که در حوزه معیشت و اقتصادی وجود داشت، گسست مردم از دولت و عرصه سیاست تشدید شد. اوج این نارضایتی‌ها را در اعتراضات دی ماه دیدیم حتی در بخشی از موارد اعتراض به خشونت تبدیل شد.
وی ادامه داد: در داخل دولت نیز نقش جهانگیری نسبت به گذشته خود کمتر شد و در دفتر رییس‌جمهور تغییرات معناداری صورت گرفت. اثرات این تغییرات بر حوزه‌های دیگر هم قابل مشاهده بود به همین دلیل تقریبا اکثریت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب آشکارا نسبت به این موضوع موضع‌گیری کردند و از رییس‌جمهور خواستند نقش جهانگیری را در اداره امور کشور همانند گذشته بیشتر کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعتراضات مردمی نسبت به نحوه بسته شدن بودجه سال 97 نیز گفت: امسال شاهد اعتراضات گسترده به بودجه ارائه شده توسط دولت بودیم. خود رییس جمهور سعی کرد نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کند و به اعتبارات برخی از نهادهای فرهنگی هم اعتراض کرد. این اعتراض اقدام مثبتی تلقی می‌شود و مجلس را هم دچار چالش کرد که ایجاد این چالش هم یک گام مثبت بود. با این حرکت روحانی به نظر آمد که ایشان همچنان در سیاست‌هایشان در راستای مطالبات مردمی حرکت می‌کند.
وی مجدد با اشاره به اعتراضات دی ماه سال 96، گفت: اصلاح‌طلبان پیش از ایجاد این اعتراضات تا جایی که ممکن بود سعی کردند فضای اعتراض‌آمیز را پیش‌بینی و هشدارهای لازم را بدهند، اما مسئولین مربوطه نسبت به آن بی‌اعتنا بودند.
صوفی با بیان اینکه آغاز اعتراضات دی ماه از سوی مخالفان دولت بود، گفت: با اینکه اعتراضات دی ماه از سوی کسانی مطرح شد که با سیاست‌های دولت در تقابل بودند، اما برعکس خواست آنها این اعتراضات گسترده و در هم تنیده شد. حتی بخشی از مطالبات به سوی ساختارشکنی حرکت کرد و جریان‌های خارجی هم به آن امید بستند، اما فراموش کرده بودند که این جریان اعتراضی آن جریانی نیست که کسی بتواند رهبریش کند.
وی افزود: پیام این اعتراضات باید به گوش همه مسئولین برسد. مسئولین باید متوجه شوند که نارضایتی‌ها به سرعت به خشم و نفرت تبدیل می‌شود. به نظر من همه ارکان حکومت به سهم خود پیام این اعتراضات را دریافتند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم توسط نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در روزهای پایانی سال استیضاح سه وزیر در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد جنبه سیاسی این استیضاح کم و دلایل قومی آن زیاد است.
وی در تصریح گفته‌هایش، ابراز عقیده کرد: پس از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، زاگرس‌نشینان خواستند تا ربیعی را که مسئول بخشی از این حادثه می‌دانستند  تغییر دهند. از سوی دیگر عده‌ای از نمایندگان هم خواهان برکناری آخوندی شدند این در حالی است که جریان اصولگرا خواهان حفظ او و جریان اصلاح‌طلب خواهان حفظ وزیر سوم استیضاح شده یعنی حجتی هستند.
صوفی تصریح کرد: در این میان نقش آقای لاریجانی برای موضوع استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم بسیار مهم است. باید بررسی شود که آیا انگیزه این استیضاح‌ها، انگیزه اصلاحی است و یا خیر؟
وی در پایان گفت:‌ لازم است تا دولت و مجلس که از نظر مردم رای مساعد گرفته‌اند، طوری حرکت کنند که امید از جامعه نرود. سال 96 سالی بود که با امید آغاز شد اما به یاس اجتماعی انجامید. امید است که سال 97 سالی باشد که همه مسئولین در راستای افزایش امید اجتماعی حرکت کنند.


اعتراضات انتخابات اصلاح‌طلب استیضاح اصلاح‌طلبان موضوع روحانی رییس‌جمهور ایجاد مسئولین سیاسی جریان ادامه اشاره گسترده سیاست اعتراض خواهان پیروزی جامعه مردمی راستای مطالبات بودجه دوازدهم اجتماعی دولت دوازدهم انگیزه تصریح خواستند نمایندگان اینکه ناامیدی مشارکت رویکرد بودیم روستا داخلی ریاست‌جمهوری اکثریت تهران جهانگیری گذشته تبدیل نارضایتی‌ها گفت‌وگو بی‌اعتنا تغییرات