برگزیده ها

مازندمجلس: مسعود بارزانی گفت، دولت مرکزی به عدم همکاری خود با اربیل ادامه می‌دهد و با همان ذهنیت انکار و به حاشیه‌راندن پیش می‌رود و توافقنامه ۱۱ مارس و قانون اساسی عراق را نقض می‌کند.

مازندمجلس:

به نقل از سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس مستعفی اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی به مناسبت چهل و هشتمین سالروز توافقنامه ۱۱ مارس ۱۹۷۰ گفت: امروز ۴۸ سال از نخستین توافقنامه میان مردم کردستان و دولت مرکزی عراق می‌گذرد که در آن بغداد برخی از حقوق مردم کردستان را به رسمیت شناخت.
بارزانی افزود: پس از ۴۸ سال و پس از عملیات نسل‌کشی علیه مردم کردستان و سپری شدن مراحل مختلف، دولت مرکزی این توافقنامه و همه توافقنامه‌های دیگر از جمله قانون اساسی عراق را نقض کرد.
دولت مرکزی عراق ۱۱ مارس ۱۹۷۰ با ملا مصطفی بارزانی، رهبر پیشین کردهای عراق و پدر مسعود بارزانی توافقنامه‌ای برای اعطای خودمختاری به کردها امضا کرد. بغداد در آن توافقنامه حقوق قومی کردها را به رسمیت شناخت، مشارکت آنها در دولت مرکزی را تضمین کرد و استفاده از زبان کردی در نهادهای آموزشی را مجاز اعلام کرد اما دو طرف درباره مساله کرکوک به راه حل قاطعی دست نیافته‌اند که هنوز هم محل اختلاف است.
از سوی دیگر عارف رشدی، مشاور دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان اعلام کرد: نبود توافق درباره متحد کردن کردستان در حال حاضر تاثیری سوء بر اوضاع آن دارد. هر یک از طرف‌ها به دنبال منافع شخصی خود و به دست آوردن پست و مقام هستند و همه مسئولیت نبود اتحاد در میان مردم کردستان را برعهده دارند.
رشدی افزود: این وضعیت به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اجازه داده چشم خود را بر درخواست‌های مردم کردستان ببندد. باقی ماندن این اوضاع منجر به ادامه عملیات "عربی سازی" و دور کردن کردها از مناطق خود خواهد شد.
وی بر اهمیت اتحاد مردم کردستان برای مقابله با طرح‌هایی که حقوق آنها را هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد و خواهان تشکیل ائتلافی میان فراکسیون‌های کرد در پارلمان آتی عراق شد "تا از حقوق مردم کردستان دربرابر دولت مرکزی دفاع کند."
کردستان مرکزی بارزانی کردها توافقنامه بغداد مسعود اعلام درباره عملیات اوضاع اتحاد رسمیت قانون اساسی شناخت افزود