برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت:ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های پسماند کشور حدود ۱۱ مگاوات است که از ۵ نیروگاه در شهرهای شیراز، تهران و مشهد تولید می‌شود.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، سیدمحمد صادق زاده، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با اشاره به این مطلب که ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های پسماند کشور حدود ۱۱ مگاوات است که از ۵ نیروگاه در شهرهای شیراز، تهران و مشهد تولید می‌شود، افزود: در تهران بجز تولید برق از زباله، از فاضلاب نیز برق تولید می‌کنیم و این روند ادامه خواهد یافت تا بتوانیم حداکثر استفاده را از پسماندهای غیرقابل استفاده در طرح جداسازی و استفاده از پسماند برای تولید برق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی درقانون بودجه امسال مصوبه‌ای در جهت تقویت این مسیر و تولید برق از زباله داشت که این مصوبه شتاب خوبی به موضوع تولید برق از پسماند خواهد داد، افزود: مشکل اصلی در راه توسعه تولید برق از پسماند در کشور کمبود منابع مالی است و بایستی منابع مالی لازم برای خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها پیش بینی شود.

صادق زاده تولید برق از پسماند را حدود دو برابر گران‌تر از بقیه انواع نیروگاه‌ها و تجدید پذیرهای بادی و خورشیدی دانست و افزود: وزارت نیرو برق تولیدی این نیرو گاه‌ها را به قیمت ۳۷۰۰ ریال بر کیلووات ساعت به صورت تضمینی خریداری می‌کند و تقریباً ۳ هزار ریال یارانه از محل عوارض برق برای این کار اختصاص می‌دهد و به این طریق حمایت خود را از حفظ محیط زیست اعلام می‌کند.

این مقام مسوول  با اشاره به اینکه وزارت نیرو مسئول تأمین برق کشور است و مسئول پسماند نیست، ولی به‌خاطر انجام وظایف ملی در جهت حفظ محیط زیست و رفع آلودگی، این یارانه را اختصاص داده و پرداخت می‌کند، افزود: مسئولان اصلی پسماندها در کشور شهرداری‌ها هستند و موظفند نسبت به مدیریت پسماند و دفع بهداشتی آن اقدام کنند. اگر وزارت نیرو ۳ هزار ریال بابت هر کیلووات ساعت تولید برق از این نیروگاه‌ها، یارانه می‌پردازد توقع دارد دستگاه متولی دفع پسماندها که شهرداری‌ها هستند حداقل دو برابر وزارت نیرو کمک کنند.
وی با اشاره به این مطلب که در سال‌های گذشته شهرداری‌ها از پرداخت یارانه مناسب برای دفع بهداشتی پسماند از طریق تولید برق از نیروگاه‌های زباله سوز استنکاف کرده‌اند، اظهارداشت: اگر مشکل تأمین مالی برطرف شود این کار رونق خواهد گرفت ولی اگر مشکل مالی برطرف نشود، با توجه به اینکه وزارت نیرو خود دارای بدهی‌های گسترده‌ای است، امکان پرداخت یارانه بیشتر برای تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر ندارد.

صادق زاده با اشاره به این مطلب که امسال منابع عوارض برق نیز دچار مشکل شده است، بیان داشت: حتی اگر مشکل تخصیص منابع از طریق سازمان برنامه و بودجه نیز برطرف شود، اساساً منابع مورد نیاز و قابل تأمین از محل عوارض برق برای بخش تجدیدپذیرها در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است که این رقم کفاف مورد نیاز برای همه تجدیدپذیرها و بخصوص تولید برق از پسماند را نمی‌دهد و حتماً بایستی منابع دیگری در این جهت به کمک بیاید. شهرداری‌ها بایستی به وظایف مقرر خود در قانون و وظایف ملی خود همچون وزارت نیرو علاقه نشان دهند و نسبت به در نظر گرفتن یارانه قابل توجهی بیش از آنچه که وزارت نیرو برای پسماندها در نظر گرفته تخصیص دهند تا با شکل‌گیری این کار در کشور مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برطرف شود.

معاون وزیر نیرو دوره قرارداد خرید تضمینی برق برای این نیروگاه‌ها را ۲۰ ساله دانست و اضافه کرد: وزارت نیرو در قرارداد منعقده تضمین می‌کند به مدت ۲۰ سال برق تولیدی از این نیروگاه‌ها را خریداری کند و این مدت می‌تواند در سرمایه گذاران این اعتماد را ایجاد کند که نه تنها بازگشت سرمایه خواهند داشت بلکه تقریباً در این مدت به پایان عمر نیروگاه نیز نزدیک می‌شوند. بر اساس ماده ۶ آئین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، تا سقف ۳۰ درصد تعرفه خرید برق از نیروگاه‌هایی که تجهیزات آنان از داخل کشور تأمین شده و طراحی آنها در داخل کشور انجام شده و دانش فنی آنها بومی است افزایش خواهد داشت. ممکن است برخی نیروگاه‌ها بخشی ازاین کار را انجام دهند که متناسبا از این افزایش ۳۰ درصدی برخوردار می‌شوند و تعرفه برای آنها نیز جذاب خواهد شد.

تولید پسماند وزارت نیروگاه‌ها منابع یارانه خرید برطرف افزود شهرداری‌ها اشاره می‌کند تأمین بایستی بهداشتی عوارض تضمینی زباله وظایف نیروگاه‌های تجدید پسماندها اینکه استفاده پرداخت سرمایه تعرفه افزایش محیط زیست می‌شوند قرارداد تجدیدپذیرها قانون تخصیص کیلووات بودجه امسال تهران نیروگاه معاون انرژی‌های برابر دانست تقریباً اختصاص خریداری ساتبا تولیدی مسئول