برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر آمریکا در یمن با تاکید بر اینکه جنگ یمن جنگی داخلی است گفت، با این حال طرف‌های جنگ در یمن دو گروه نبوده بلکه مجموعه‌ای هستند که بر سر قدرت مطلق در این کشور با یکدیگر رقابت دارند و فرماندهان جنگی هر روز در یمن ثروتمندتر می‌شوند.

مازندمجلس:

متیو تولر، سفیر آمریکا در یمن در مصاحبه‌ای با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره نقش آمریکا در پیشبرد تلاش‌ها برای حل بحران یمن گفت: در سال جاری میلادی شاهد فرصت‌های بیشتری برای نقش آفرینی آمریکا در حل بحران یمن خواهیم بود. ما تاثیر بسیاری بر دولت مشروع در یمن (دولت مستعفی منصور هادی) داریم و اگر بتوانیم از این تاثیر استفاده کنیم این امر موجب می‌شود همه طرف‌ها به رویکرد مشترک برای حل بحران برسند.
تولر درباره وضعیت اقتصادی یمن نیز گفت: درگیری‌ها موجب ویرانی‌های بسیار و تخریب بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی در این کشور شده است. ما اگر بتوانیم به نهادهای مهمی از جمله بانک مرکزی و وزارت دارایی یمن کمک کنیم در واقع کمک بسیاری به یمن کرده‌ایم. ما باید تمرکز خود را بر دو حوزه اصلی انسانی و اقتصادی که توجه کافی به آنها نشده است و به شدت با یکدیگر مرتبط هستند قرار دهیم. عوامل جدیدی در یمن وجود دارد که از بخش‌های مهمی از اقتصاد این کشور سوءاستفاده می‌کنند و هر روز بر ثروت آنها افزوده می‌شود. آنها مردم را از حقوقشان محروم کرده و فرصت فعالیت اقتصادی را از آنها می‌گیرند. آنها فرماندهان جنگ هستند که این فرصت‌ها را از بین می‌برند.
سفیر آمریکا در یمن با اشاره به اینکه فساد مالی و اداری هم در مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به انصارالله در شمال یمن وجود دارد و هم در مناطق تحت کنترل دولت مستعفی در جنوب، گفت: اقتصاد یمن بر صادرات گاز و نفت به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس متکی بوده و از بین رفتن این درآمدها موجب کاهش شدید ارزش پول یمن شد. علاوه بر این وارد کنندگان یمنی در واردات کالاها و سودی که از این راه کسب می‌کردند دچار مشکل شده‌اند. ما باید با کمک شرکایمان به دولت (مستعفی) یمن در بهبود عملکردش و مقابله با چالش‌های موجود کمک کنیم.
این مسئول آمریکایی‌ با تاکید بر همکاری‌های موجود میان آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف عربی در زمینه "مبارزه با تروریسم" در یمن گفت: ما با آنها برای رهایی از شر تروریست‌ها در یمن همکاری داشته و با عربستان و امارات در زمینه آموزش نیرو، تهیه تجهیزات با حمایت از نیروهای یمنی برای رهایی از گروه تروریستی القاعده همکاری کردیم. طبیعتا القاعده در طول چهار سال گذشته فرصت خوبی برای گسترش نفوذ خود در یمن داشته است و این امر به ضعف دولت مرکزی، گسترش جریان‌های طائفه‌ای و مذهبی و افزایش ورود سلاح به یمن بازمی‌گردد.
تولر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فرستاده جدید سازمان ملل به یمن گفت: ما اسماعیل ولدشیخ احمد (فرستاده سابق سازمان ملل به یمن) را از دست خواهیم داد. او در عملکردش بسیار جدی بود. با وجود انتقادات شدیدی که از عملکرد وی وجود داشت او به کار خود ادامه داد و وضعیتی که در حال حاضر یمن دارد و ادامه درگیری‌ها در این کشور نتیجه عملکرد ضعیف او نیست. ما اگر به راه حلی در یمن دست یابیم آن راه حل نتیجه تلاش‌های ولد شیخ و تیمش و نیز مسئولان پیش از او خواهد بود.
وی افزود: ما از فرستاده جدید سازمان ملل حمایت می‌کنیم چراکه او می‌تواند فرصت جدیدی را برای یمن ایجاد کند و احتمال حل مشکلات موجود با رویکرد جدید او وجود دارد اما مشکل اصلی یمن درگیری بر سر قدرت میان گروه‌های مختلف یمنی است. درواقع در یمن تنها دو گروه متخاصم وجود ندارند بلکه گروه‌های مختلفی هستند که بر سر دستیابی به قدرت با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت باید بگوییم دستیابی به راه حلی دائمی در این کشور نیازمند آن است که همه این گروه‌ها از هدف خود برای کنترل کامل بر یمن دست بردارند.
وی در ادامه گفت: ما امیدواریم که در سال 2018 شاهد پیشرفتی در این زمینه باشیم. نه به این دلیل که فرستاده جدیدی از سوی سازمان ملل تعیین شده بلکه امیدواریم که همه طرف‌ها را در یمن به این درک برسانیم که ادامه درگیری‌ها به این شکل در واقع همان چیزی است که کشور را نابود می‌کند.
سفیر آمریکا در یمن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از طرح‌های سازمان ملل برای حل بحران یمن حمایت می‌کند یا نه گفت: این طرح‌ها می‌توانند مفید باشند به ویژه زمانی که مسئولان بین‌المللی با طرف‌های مختلف در یمن چه در جنوب و شمال و چه در دولت مشروع منصور هادی و انصارالله و یا حامیان علی عبدالله صالح رایزنی کنند. فکر می‌کنم یک توافق بین‌المللی کامل درباره راه حلی عمومی در یمن از سال 2011 وجود دارد و در کل شورای امنیت و اعضای آن درمورد حل بحران یمن توافق دارند. اگر فرستاده جدید سازمان ملل بتواند طرف‌های مختلف در یمن را به آغاز مذاکرات ترغیب کند این امر می‌تواند بسیار مفید باشد.
وی در پایان تاکید کرد: اگر نیروهای وابسته به انصارالله به بلوغ سیاسی بیشتری نسبت به گذشته رسیده باشند و حاضر شوند در مسیر دستیابی به راه حلی برای بحران کنونی امتیازاتی بدهند، فرصت خوبی برای پایان یافتن این بحران وجود خواهد داشت.
آمریکا بحران سازمان ادامه فرستاده اقتصادی درباره نیروهای جدیدی کنترل انصارالله موجود حمایت زمینه مختلف همکاری کشورهای دستیابی بسیاری مستعفی درگیری‌ها طرف‌های بسیار نتیجه توافق عملکرد شورا پایان باشند می‌تواند گروه‌های امیدواریم مسئولان گسترش می‌کند بین‌المللی شورای بتوانیم طرف‌ها رویکرد منصور مشروع بیشتری خواهیم تاثیر مرکزی یکدیگر تاکید رهایی القاعده عملکردش وابسته اقتصاد مناطق گذشته