برگزیده ها

مازندمجلس: معاون حقوق بشر وزیر دادگستری و هیات همراه، در حاشیه سفر به ژنو، با گزارشگر ویژه فروش، فحشاء و هرزه نگاری کودکان دیدار و گفت‌وگو کردند.

مازندمجلس: در تاریخ پنجم مارس ۲۰۱۸ (۹۶/۱۲/۱۴)، ملاقاتی بین هیئت ایرانی به سرپرستی محمود عباسی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و ماود دی. بویر گزارشگر ویژه موضوعی فروش، فحشاء و هرزه نگاری کودکان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقر شورای این سازمان در ژنو برگزار شد.
در این نشست که هیئت ایرانی متشکل از عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، احمد جعفری معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران و جانشین سرپرست مجتمع قضایی اطفال و نوجوانان تهران، زارعیان نماینده وزارت امورخارجه و امیرحسین محبعلی کارشناس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه حضور داشتند، عباسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهایی است که به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل پیوسته تاکید کرد: ایران به پروتکل الحاقی اختیاری فروش فحشا و هرزه نگاری کودکان نیز پیوسته و در راستای هماهنگی بیشتر با اسناد حقوق بشری مرتبط با حقوق کودک، در یک دهه گذشته گام‌های مهمی برداشته است که از آن جمله می‌توان به تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۸۱ که اخیرا لایحه جامع آن در کمیسیون حقوقی و قضایی پارلمان تصویب و به صحن اصلی پارلمان ارسال شده، بازنگری در قوانین مربوط به اطفال و نوجوانان از جمله اصلاح قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۹۲، که در ماده ۹۱ آن راهکار جدیدی فراروی قضات نهاده که از صدور مجازات سالب حیات خودداری یا به بازبینی احکام صادره در مورد کودکان زیر ۱۸ سال بپردازند که بدین وسیله قانونگذار راه را به منظور بازبینی احکام اعدام و قصاص باز کرده است.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در ادامه گفت: از طرفی باید تصریح کنیم که قانون آئین دادرسی کیفری، به داوری منصفانه و عدالت ترمیمی توجه ویژه ای دارد. مطالبی که در این قانون آمده است، منطبق با کنوانسیون های بین المللی می باشند.
وی افزود: کشور ما مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را که نمایندگان ۱۶ وزارتخانه و سازمان های مردم نهاد و کانون وکلا در آن عضویت و همکاری دارند تاسیس نموده است.
همه دستگاه ها و نهادها در این مرجع، نماینده دارند. ما در استان های مختلف کشور نیز مراجع متناظر حقوق کودک را تشکیل داده ایم. برای نخستین بار، سند ملی حقوق کودک را در قالب یک برنامه استراتژیک ده ساله تدوین کردیم و دو سال اول آن را به خوبی اجراء نموده ایم. همه موارد مندرج در سند ملی براساس موازین بین المللی و اموزه های دینی ما طراحی شده است. برای مبارزه با فحشاء، هرزه نگاری و فروش کودکان با دستگاه هایی مثل صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش عالی که مرتبط با این موضوع هستند را به صحنه آورده ایم. به علاوه، خانواده ها حمایت ویژه از این اقدامات می کنند. ما در حال تلاش جهت نهادینه سازی این روند از طریق رسانه هستیم. این مهم، اهتمام کشور را در این حوزه نشان می دهد. هر جامعه ای باید تمام تلاش خود را در زمینه حمایت از آینده سازان خود به کار گیرد. رهبران مذهبی می توانند کمک زیادی در این زمینه انجام دهند. ما چهار نشست در سطح کشور برگزار کردیم که به معرفی نقش رهبران مذهبی در این حوزه مربوط می شد. از آن جهت که رهبران مذهبی می توانند در آموزش و تربیت جامعه ما بسیار موثر باشند.
گزارشگر ویژه: بابت اطلاعات خوب ارائه شده توسط شما و همچنین بروزسازی های صورت گرفته تشکر می کنم. کشور شما در سال ۲۰۱۶ مورد بازبینی کمیته حقوق کودک قرار گرفت. لیکن هیچ گزارشی از سوی شما در زمینه فروش، فحشا و هرزه نگاری کودکان ارائه نشده است.
عباسی: من دو سال قبل خود رئیس هیئت ارائه کننده گزارش حقوق کودک در ژنو بودم. ما در حال حاضر، در حال اجرای طرحی در زمینه گزارش مربوط به پروتکل مبارزه با هرزه نگاری کودکان هستیم و شش ماه دیگر گزارش نهایی آن آماده می‌شود.
گزارشگر: پیشرفت‌های شما بسیار جالب است. آخرین بازدید گزارشگر از ایران، به سال ۲۰۰۵ بر می گردد. من از پیشرفت های شما تقدیر می کنم و به آن توجه می کنم اما، ما از کشور شما ملاقاتی نداشته ایم. خوب است که بتوانیم خود نیز این موارد را مشاهده کنیم. من در گزارشات خود تنها به گزارشگر کشوری توجه نمی کنم، بلکه به گزارشات مختلف نظر می‌افکنم. برای مثال، من به این موضوع که چه اقداماتی برای بازگرداندن کودکان بزه دیده به روال عادی زندگی لازم است، تاکید می‌کنم. بنابراین، حتی اگر نتوانم از کشور شما بازدید کنم، شما می توانید با مراجعه به توصیه های من در گزارشات، به وضعیت کودکان در کشور، بهبود بخشید.
عباسی: ما یک حرکت دقیق و عمیق را در کشور خود ایجاد کرده ایم. ما در واقع، هم از حیث قوانین و هم از حیث اجراء گام های موثری برداشته ایم. ما تعامل خوبی با سازمان ملل و به خصوص شورای حقوق بشر داریم. نمایندگان ما مستمراً در جلسات شورا حضور دارند و شما هرگاه بخواهید می توانید با آنها ملاقات کنید. ما حتماً از برنامه هایی که موجبات ارتقای حقوق کودکانمان را فراهم کند و مغایرتی با ارزش های حاکم بر جامعه امان نداشته باشد استقبال می کنیم.
ما به این پروتکل علی رغم اختیاری بودن ملحق شده‌ایم و حال که پیوسته ایم، خود را متعهد به اجرای آن می دانیم. اینجانب استاد دانشگاه و پژوهشگر هستم و در راستای اجرای پروتکل یک پروپوزال برای اجرای آن طراحی کردیم که در حال اجرای آن هستیم و به زودی گزارش آن نهایی می شود. ما از تجارب و مطالب شما نیز استفاده می کنیم. لازم است در اینجا به دو یا سه نکته دیگر هم اشاره نمایم. سه نفر از گزارشگران موضوعی، درخواست ملاقات از ایران را داشتند. ما آنها را بررسی کرده و مورد موافقت قرار دادیم. بنابراین، درخواست شما را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. ما مصمم به ادامه همکاری با شما هستیم. ما حتی در هفته آینده هیئتی را از ستاد حقوق بشر در اینجا خواهیم داشت و این آمادگی وجود دارد که هر وقت شما بخواهید در اینجا یا هر کشوری ملاقات داشته باشیم. ما درخواست شما برای سفر به ایران را هم بررسی می کنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشید که گزارش شما و بیطرفی در تنظیم ان برای تداوم همکاری های موثر است بدان معنا که اگر از مراجع غیر رسمی و یا مخالفان نظام ما گزارشاتی اخذ می گردد شایسته است که راستی آزمایی شود و ما آمادگی داریم این گزارشات را بررسی و مستند به شما پاسخ دهیم. البته ما اذعان داریم که هیچ کشوری کامل نسبت و ما هم با توجه گسترش روزافزون فضای مجازی و تحولات تکنولوژیکی با مشکلاتی مواجهیم اما این اراده مصمم در مسوولان ما وجود دارد که برای ارتقای جایگاه کودکانمان گام‌های بلندتری برداریم و این نشان از آمادگی ما برای همکاری دارد. امیدوارم شما نیز به مستندات و اقداماتی که در کشور ما در زمینه حرکت رو به جلو داشته است در گزارشات خود توجه کنید. ما آمادگی داریم تا اطلاعاتی را که شما از مراجع دیگر می گیرید را بررسی نموده و پاسخ دهیم. تداوم همکاری دوجانبه ما، منوط به این است که ما این احساس را داشته باشیم که اراده مشخصی از سوی شما نیز برای انعکاس واقعیت ها وجود دارد .
گزارشگر: این باعث خرسندی من نیز هست. شما می توانید اطلاعات خود را به ایمیل من ارسال نمایید. من این جلسه را مفید ارزیابی می کنم.
کودکان ایران گزارشگر گزارش کنوانسیون نگاری بررسی زمینه اجرای سازمان همکاری فروش عباسی گزارشات هستیم پروتکل قانون داریم شورا آمادگی مراجع کردیم آموزش ایرانی رهبر بازبینی توانید دارند اسلام جامعه ارائه اینجا ملاقات مذهبی رهبران مربوط درخواست کشوری نموده اطفال شورای نوجوانان پیوسته وزارت اسلامی حمایت قضایی فحشاء معاون دادگستری نماینده اقداماتی بنابراین ملاقاتی وزیر نهایی بازدید نداشته الملل تهران خواهیم باشیم تداوم موضوعی برگزار داشتند اراده ارتقای کودکانمان استان بخواهید اطلاعات تصویب پارلمان دستگاه مختلف برنامه برداشته نمایندگان باشند ارسال مجازات احکام ادامه المللی گام‌های اجراء آینده تاکید توانند بسیار قوانین اختیاری راستای طراحی موارد مبارزه مرتبط موضوع اشاره