برگزیده ها
محمدی: عربستان پرداخت غرامت را به خانواده‌های قربانیان حادثه منا را نپذیرفته/ ظرفیت کاروان‌ها برای حج تمتع امسال در حال تکمیل است

مازندمجلس: سخنگوی کمیته فرهنگی مجلس گفت: رئیس سازمان حج عنوان کرد که در توافق برای حج امسال با طرف سعودی، موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه منا قید شده است که البته طرف سعودی آن را نپذیرفته، اما در مورد قربانیان حادثه مسجدالحرام قبول کرده تا غرامت قربانیان را بپردازد.

مازندمجلس:حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز رئیس سازمان حج و زیارت در کمیسیون حاضر شد و گزارشی در مورد حج امسال و توافقات صورت‌گرفته در خصوص آن ارائه کرد.

وی افزود: محمدی عنوان کرد که ظرفیت کاروان‌ها برای مناسک حج امسال در حال تکمیل شدن است و از 82 هزار نفری که به عنوان ظرفیت کل برای حج امسال اعلام شده تاکنون 64 هزار نفر برای حج امسال ثبت‌نام کرده‌اند که به دنبال این استقبال مردم از عربستان تقاضای افزایش ظرفیت 5 هزار نفر دیگر برای حج امسال را نیز مطرح کرده‌ایم که هنوز البته جوابی به ما نداده‌اند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سفر هیئت ایرانی برای انجام توافقات برای حج امسال اظهار داشت: سعودی‌ها در این سفر استقبال خوب و گرمی از هیئت ایرانی داشتند و مناسبات سیاسی ما با عربستان تأثیری بر امور حج ندارد.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: محمدی همچنین افزود در توافق حج امسال دو بند نیز در رابطه با شهدای منی قید شد که یکی بحث علت و ریشه‌‌یابی این حادثه بود و دیگری پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان فاجعه منا که طرف سعودی پرداخت غرامت در این باره را نپذیرفته است، اما در خصوص جانباختن تعدادی از حجاج به دنبال سقوط با یک بالابر در مسجدالحرام، عربستان پذیرفته که غرامت قربانیان این حادثه را پرداخت کند و در بحث حادثه منا این نکته قابل ذکر است که تنها جمهوری اسلامی ایران است که پیگیر دریافت غرامت قربانیان خود در این حادثه است و کشورهای دیگر پیگیری در این باره نداشته‌اند.

وی افزود: رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد که هتل‌های محل اسکان حجاج ایرانی در حد هتل پنج ستاره است و آشپزخانه مرکزی کاروان ایران نیز شرایط مطلوب‌تری را نسبت به سال گذشته دارد و در کل شرایط برای انجام یک حج همراه با آرامش همراه با حجاج فراهم است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین در ادامه این جلسه طرح مرمت و حمایت از بازسازی ابنیه تاریخی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سه بند از این طرح به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

آزادیخواه در پایان خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون در جلسه امروز مصوب کردند تا وسایلی که برای بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی لازم است تا از خارج تهیه و به کشور وارد شود، از پرداخت حقوق ورودی معاف باشد.

امسال کمیسیون پرداخت غرامت حادثه ایران فرهنگ آزادیخواه ظرفیت مجلس قربانیان عربستان فرهنگی ایرانی افزود امروز عنوان سازمان محمدی زیارت اسلام همراه شرایط بازسازی تاریخی همچنین اعضای ابنیه توافقات تکمیل کاروان‌ها نپذیرفته خانواده‌های اسلامی اشاره اظهار سخنگوی استقبال دنبال خاطرنشان