برگزیده ها
ظهور ناکثین و مارقین نتیجه نهادینه شدن ارتجاع است

مازندمجلس: یک استاد دانشگاه گفت: اگر بگذاریم ارتجاع نهادینه شود با ناکثین و مارقین روبرو خواهیم شد.

مازندمجلس:، محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در نشست علمی انقلاب و ارتجاع که عصر امروز توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد، اظهار داشت: در 29بهمن ماه تاکید رهبر انقلاب بر مفهوم ارتجاع بود و دوگانه سازی مد نظر رهبر انقلاب نبود.

وی با بیان اینکه اندیشه مدرن غرب انقلاب را بیهوده می داند چون می گوید نوعی ترمیدور است و به نقطه اول باز خواهد گشت گفت: تلاش های زیادی در قرن بیستم اتفاق افتاد که ملت ها از حرکت به سمت انقلاب به عنوان نقطه آرمانی خودداری کنند.

کوشکی با بیان اینکه در جامعه خودمان دو مفهوم ارتجاع را داشتیم اظهار است: اولی ارتجاعی است که خود رهبری به کار برد و چند بار در فرازهای انقلاب از واژه انقلاب نام می برد و از ارتجاع سرخ و سیاه صحبت می کند و منظورش از ارتجاع سیاه مذهبی ها و منظورش از ارتجاع سرخ مارکسیست ها هستند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مارکسیست ها نیز در سال های دهه 50 ارتجاع را درمورد مذهبی ها به کار می بردند گفت: برابر نهاد واژه ارتجاع در نگاه مارکسیست ها انقلاب اسلامی, روحانیت بود و به همین خاطر در سال های 58و 59گروه های چپ به قدری واژه ارتجاع را برای انقلابی ها به را بردند که امام یک بار می گوید «اگر تاکید بر مفاهیم دینی ارتجاع است ما مرتجعیم»؛ ارتجاع و تحجر شاید به لحاظ ریشه ای در یک حوزه باشند ولی هرکدامشان بحث خاصی را اراده می کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه رهبر انقلاب می خواهد از واژه ارتجاع مفهومی در بستر انقلاب اسلامی بسازد گفت: البته فقط یک نمفهوم سازی است و اگر بخواهیم برای انقلاب نظریه ای تئوریک داشته باشیم استارت مکانیزم ارتجاع در انقلاب اسلامی می تواند از این صحبت بخورد.

کوشکی ضمن تاکید بر اینکه ارتجاع، تحجر نیست گفت: ارتجاع یک دینامیک متحرک دارد و فرد مرتجع در مسیری دچار برگشت می شود در حالی که تحجر درجازدن و ایستایی است.

وی ضمن اشاره به اینکه تعریف جدیدی از ارتجاع در ایران صورت می گیرد گفت: در گفتمان فرزندان انقلاب پس از آن که چپی ها مطرح کردند ارتجاع دیگر بین انقلابی ها استفاده نشد و لیبرال ها در مجلس اول طرف مقابل را با این واژه خطاب قرار می دادند.

این استاد دانشگاه با بان اینکه براساس تعریف رهبری فراموشی شعارها آرمان ها و رفتارهای انقلاب اسلامی ارتجاع است گفت: وقتی شعارها را هم عوض کنیم دیگر ارتجاع اتفاق افتاده است ولی برخلاف غربی ها ما معتقد به جبر تاریخ و ترمیدور نیستیم.

وی با اشاره به چگونگی ایجاد ارتجاع گفت:  اول نفوذ اتفاق می افتد و هدف نفوذ انقلابی ها هستند چون کسی که انقلابی نیست حرکتی نکرده که برگردد.

کوشکی ضمت تاکید بر اینکه نفوذ دنیاطلبی و علاقه مندی به تجملات و زندگی راحت را در بین انقلابی ها جا می اندازد خاطرنشان کرد: نفوذ کاری می کند که انقلابی ها دنبال سهم خود از انقلاب باشند و کسی که اشرافی بود، اولویتش از مستضعفین عوض می شود.

وی ادامه داد: پس از این مرحله فرد انقلابی ترسو می شود و مجبور می شود به بیگانه اعتماد کند و دست از استقلال بردارد  و محافظه کار می شود و  سپس فیتیله مرگ بر امریکا را پایین می آورد و به این نتیجه می رسد که اصلا استقلال مطلوب نیست.

کوشکی افزود: واژه ارتجاع در مقاطعی در کلام رهبری بیشتر استفاده شده که جهت گیری غالب مسئولین به سمت اشرافیت و دنیاطلبی بوده است و گفتمان غالب مسئولین دنیاطلبی شده و خط کف منازل وزرا ونک و سقف آن لواسان می شود.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر عدم سکوت در برابر ارتجاع گفت: این به غربی ها این پیام را می دهد که انقلاب اسلامی دچار ترمیدور نمی شود و می شود جلویش را گرفت و یکی از کسانی که با ترمیدور مخالفت می کند حضرت علی (ع) است و مبگویند آنچنان غربال می کنم که همه چیز جای خود برگردد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر دیر ترمز ارتجاع را بکشیم و بگذاریم نهادینه شود با ناکثین و مارقین روبرو خواهیم شد گفت: هرقدر زودتر ترمز ارتجاع را بکشیم هزینه های تغییر و اصلاح برای ما کمتر خواهد شد.

ارتجاع انقلاب اینکه رهبر انقلابی تاکید کوشکی اسلامی اسلام رهبری اشاره ترمیدور دنیاطلبی دانشگاه مارکسیست استاد اتفاق استقلال نتیجه برگردد مسئولین شعارها بکشیم ناکثین مارقین سمت استفاده گفتمان بردند مفهوم منظورش برابر اظهار تعریف نهادینه باشند مذهبی