برگزیده ها

مازندمجلس: برای نخستین بار در تاریخ عراق، یک عالم دینی شیعی با یک حزب کمونیست برای ورود به انتخابات پارلمانی که در ماه مه آتی برگزار می‌شود، ائتلاف تشکیل داد.

مازندمجلس:

به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر خلاف تمامی علمای دینی شیعه، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق تصمیم گرفته است در کنار طرف‌هایی وارد انتخابات شود که حتی در گذشته‌ای نه چندان دور آنها را دور از دین به حساب می‌آورد و معتقد بود که آنها برای تشکیل کشور سکولار فعالیت می‌کنند.
در همین راستا، ابراهیم الجابری، از رهبران جریان صدر گفت: این ائتلافی بی سابقه است که در عراق شکل گرفته است. این انقلابِ عراقی‌ها برای تحقق اصلاحات در همراهی با یک جریان اسلامی میانه‌رو است.
وی افزود: ما از این ائتلاف متعجب نیستیم، چراکه از بیش از دو سال قبل علیه طائفه گرایی در تمامی استان‌ها در حال مقابله هستیم.
در همین حال، رائد فهمی، دبیر حزب کمونیست عراق در این خصوص گفت: مسئله مهم این است که به مردمی که از یک جنبش اسلامی و همچنین از سکولارها هستند، اجازه داده شده است که با هم همکاری کنند.
در این ائتلاف که نامش «به سمت اصلاح حرکت می‌کنیم» است، شش فراکسیون از جمله حزب کمونیست عراق و همچنین حزب "الاستقامه" حضور دارند.
دبیر حزب کمونیست عراق گفت: همکاری مشترک میان مدنی‌ها و علمای دین یک تجربه فرهنگی به حساب می‌آید و تاثیراتی بر جامعه عراق خواهد گذاشت.
رائد فهمی گفت که این یک ائتلاف ایدئولوژیک نیست.
از سوی دیگر، احزاب اسلامی دیگر در عراق معتقد هستند که شکل گیری این ائتلاف یک "رسوایی" است.
الجابری در واکنش به هجمه‌هایی که علیه این ائتلاف به راه افتاده است، گفت: آنها جنگ علیه فهرست ما را آغاز کرده‌اند و در برنامه‌های تلویزیون، ما را مورد هجمه قرار می‌دهند. این نشانگر ضعف آنها و قوت ما است.
ائتلاف کمونیست اسلامی اسلام جریان همکاری رهبر الجابری همچنین گرفته مقتدی انتخابات تمامی علمای معتقد