برگزیده ها

مازندمجلس: وزرای کار، راه و کشاورزی در جلسات صبح و بعد از ظهر سه شنبه و چهارشنبه استیضاح می شوند

مازندمجلس: گروه سیاست نامه نیوز: مجلس شورای اسلامی همچون دیگر دستگاه ها در هفته آخر سال به حالت نیمه تعطیل درنیامده و اتفاقا برعکس هفته پرکاری را پیش رو دارد. بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد بودجه سال 97 نوبت استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی می رسد. اینطور که بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس خبر داده است، علی ربیعی و عباس آخوندی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز سه شبنه و حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز روز چهارشنبه استیضاح خواهند شد.
استیضاح سه وزیر که گویا در وقت اضافه انجام می شود، در روزهای گذشته با حواشی و گمانه زنی های بسیاری همراه بوده است. پیش از هر چیز زمان استیضاح مورد توجه قرار گرفت و برخی تاکید کردند که استیضاح وزیر کار و وزیر راه در روزهای پایانی سال و درست زمانی که گرفتار تایین مزد در شورای عالی و آغاز سفرهای نوروزی مردم هستند؛ کار درستی نیست. با این وجود استیضاح ها اعلام وصول شد و انجام می شود. اصرار نمایندگان برای انجام این استیضاح ها در هفته پایانی سال سبب شد که حرف و حدیث های بسیاری در مورد نقش رئیس مجلس بیان شود.هر چه باشد موضوع استيضاح اين وزرا تقريباً در تمام طول عمر چندماهه دولت دوازدهم مطرح بوده و ازقضا، عدم اعلام وصول طرح استيضاح آن‌ها به‌خصوص درمورد وزيركار، در اين مدت سر و صداي نمايندگان را بلند كرده و بعضاً منجر به طرح انتقاداتي نسبت به رييس و برخي اعضاي هيات رييسه مجلس شده بود. گفته مي‌شد كه به‌دليل حمايت از دولت و رفاقت با روحاني، در اعلام‌وصول استيضاح وزرا و طرح سوال از شخص رييس‌جمهور وقفه انداخته‌اند. 
استيضاح‌هاي متاثر از روابط روسا
سناريويي كه بر اين پايه ازسوي تعدادي از نمايندگان نيز مطرح شد و ادعا مي‌كرد هيات رييسه مجلس عمداً در اين مقطع خاص زماني و در روزهاي پاياني سال نسبت به اعلام وصول اين چندطرح استيضاح به‌صورت يك‌جا و يك‌باره اقدام كرده تا اولاً اين چند فقره استيضاح، همديگر را تحت‌الاشعاع قرار دهند و درثاني، در اين روزهاي منتهي به پايان سال، مطرح شوند تا فقط مطرح شده باشند و عملاً بلا را از سر دولت دور كنند. همزمان در راهروهاي پارلمان، سناريويي ديگر با همين پيش‌فرض عمدي‌بودن زمان اعلام‌وصول اين چند استيضاح ازسوي هيات رييسه و البته با صغري كبري و متعاقباً نتيجه‌گيري متفاوت مطرح است كه ادعا مي‌كند روابط حسنه علي لاريجاني و حسن روحاني اخيراً به‌دليل برخي اختلاف‌نظرهاي مجلس و دولت درمورد بودجه 97 رو به كدورت گذاشته و اعلام وصول يك‌باره اين 3 طرح استيضاح و همچنين به جريان انداختن سوال از رييس‌جمهور پس از ماه‌ها وقفه ازسوي رييس مجلس، نتيجه اين دلخوري‌ها است. سناريويي كه انصافاً آن‌قدر دور از واقعيت است كه شايد صرفاً به‌درد ساختن يك فقره فيلم هندي اشك‌آلود بخورد، نه مملكت‌داري در اين سطح و سطوح!
مقدمه‌چيني براي تفكيك وزارتخانه‌ها
البته اين تنها سناريوهاي موجود نيست و گروهي ديگر از نمايندگان معتقدند طرح اين 3 استيضاح به‌ويژه 2 مورد جدي‌تر يعني استيضاح وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي با ريسماني نامرئي به لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها مرتبط است. خالقان اين سناريو ادعا مي‌كنند طرح موضوع استيضاح وزراي كار و راه بيش از آن‌كه به عملكرد ربيعي و آخوندي مربوط باشد، به اين دليل مطرح شده كه مشكلات عديده ناشي از وسعت اين دو وزارتخانه و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت را به مجلس يادآوري كنند تا هنگامي كه در ابتداي سال آينده لايحه تفكيك 3 وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي، راه و شهرسازي، و صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح شد، مسيري هموارتر در پارلمان داشته باشد. خالقان اين سناريو البته علاوه بر خلق داستان، دستي هم در كارگرداني و بازيگرداني ماجرا دارند و هنوز نه به دار است و نه به بار، از بعضي گزينه‌هاي تصدي وزارتخانه‌هاي تفكيك‌شده ازجمله رضا ويسه براي وزارت صنايع و معادن آينده و حسن يونسی سينكي براي وزارت بازرگاني فرداها نام مي‌برند؛ گزينه‌هاي با سبقه اصلاح‌طلبي و نزديك به جهانگيري در دولت روحاني در سناريويي كه اگر به‌اندازه سناريوي قبل اشك‌آلود نباشد، كمتر از آن هندي نيست.
يك قرباني
گروهي ديگر از اين ناظران پشت‌پرده سياست هم از سناريويي ديگر صحبت مي‌كنند. سناريويي كه حسن روحاني رييس‌جمهوري را مقابل وزرايش قرار داده و مدعي است اعلام وصول اين 3 استيضاح ازسوي هيات رييسه مجلس با رضايت رييس‌جمهوري صورت گرفته تا ازطرفي، از اين فشار حاكم بر دولت بكاهد و في‌المثل بار سنگين انتقادها درمورد سياست‌هاي اشتغال‌زايي دولت را سبك كند و در ازاي اين آسودگي، نهايتاً يك وزير كار قرباني شود، نه يك هيات دولت. خالقان اين سناريو البته معتقدند قرباني شدن يك وزير در روزهاي پاياني سال، نتيجه بدبينانه اين سناريوي هوشمندانه است. آن‌ها مي‌گويند به احتمال قوي، مي‌توان مجلس را به‌نوعي مديريت كرد كه هم استيضاح وزرا مطرح شود و هم كسي در اين بازي، قرباني نشود. سناريويي كه اگر با «پايان خوش»، عنوان‌بندي شود، مي‌تواند به‌نحوي اجرا شود كه نمايندگان در جلسات پرشور استيضاح با بيان مطالبات ملت، فشار رواني حاكم بر جامعه را تخليه كنند و درنهايت نيز درمقابل دفاع جانانه 3 وزير قانع شده و براي ادامه راه به آن‌ها مهلت دهند.
آن‌چه مسلم است، نمي‌توان با قطعيت درباره هيچ‌كدام از اين سناريوها و سناريوهاي مشابه صحبت كرد و تنها حكمي كه به‌طور قطع صادر شده و اجرا مي‌شود اين است كه علي ربيعي و عباس آخوندي در جلسات نوبت صبح و بعدازظهر سه‌شنبه پيش‌رو و محمود حجتي نيز در جلسه نوبت صبح روز چهارشنبه براي دفاع از عملكردشان در برابر متقاضيان استيضاح به پارلمان مي‌آيند و وقتي در انتهاي اين هفته معماي اين 3 استيضاح حل شد، قضاوت درباره سناريوهاي احتمالي نيز آسان مي‌شود.

استيضاح وزارت استیضاح اعلام سناريويي البته روحاني ازسوي رييسه نمايندگان قرباني درباره خالقان شورای پارلمان درمورد آن‌ها سناريوهاي سناريو تفكيك روزهاي وزارتخانه تعاون فقر اجتماعي شهرسازي لايحه مي‌شود ربيعي گزينه‌هاي سناريوي رييس‌جمهوري آينده تجارت آخوندي جلسات وزراي مي‌كنند يك‌باره روزهای بسیاری پایانی چهارشنبه کشاورزی لاریجانی موجود بودجه موضوع به‌دليل پايان نتيجه اشك‌آلود پاياني روابط اعلام‌وصول رييس‌جمهور معتقدند